PARTNER PORTALU partner portalu

Pracodawcy w 2020 r. nie będą mieli lżej. 15 menedżerów nie ma złudzeń

Powolne wyhamowanie, mniejszy wzrost gospodarczy. Takie opinie pojawiają się coraz częściej. O tym, jak wpłynie to na polski rynek pracy i czy pomoże pracodawcom borykającym się z rynkiem pracownika, mówi dla PulsHR.pl 15 menedżerów, m.in. Jeroen Tiel (Randstad), Piotr Mazurkiewicz (HRK), Maja Chabińska-Rossakowska (ING Bank Śląski), Marc Burrage (Hays Poland) i Monika Smulewicz (Grant Thornton).

Autor: Justyna Koc 28 gru 2019 12:00

REKLAMA

- Rynek pracy już od kilku lat przeżywa widoczne zmiany. Wpływa na to kilka czynników. W ramach programu Kincentric Best Employers Już od ponad 14 lat śledzimy zaangażowanie i doświadczenie polskich pracowników, dlatego jesteśmy w stanie uchwycić pewne trendy. W ostatnim roku poziom zaangażowania w Polsce spadł aż o 3 punkty procentowe - zarówno średnio w Polsce, jak i u najlepszych pracodawców. Średnio w Polsce zaangażowanych jest 47 proc. pracowników. Jest to jeden z niższych wskaźników obserwowanych zarówno w Europie, jak i na całym świecie.

Widzimy ogólne pogorszenie nastrojów wśród pracowników, szczególnie w kontekście optymistycznego patrzenia w biznesową przyszłość (poza grupa Najlepszych Pracodawców, gdzie trend jest wręcz odwrotny). Niestety tej wzrastającej niepewności dotyczącej losu firmy, obawy o przyszłość nie potrafią zahamować sami zarządzający. Odczuwalny jest brak umiejętności „porządkowania” chaosu przez liderów – czy to np. poprzez angażujące cele, czy dobrą komunikację strategii. Nie wiemy, w co i po co się angażować, więc stajemy się bierniejsi.

Z drugiej strony, mimo pogarszających się nastrojów dotyczących sytuacji makroekonomicznej, na samym rynku pracy obserwujemy koniunkcję niskiego bezrobocia, niekorzystnej sytuacji demograficznej i spirali wzrostu wynagrodzeń. To wszystko powoduje windowanie oczekiwań pracowników i jednocześnie coraz mniejszą zdolność przypartych do muru pracodawców do odpowiadania na nie. W najbliższym czasie nie widać szansy na odwrócenie tej sytuacji. Dlatego wydaje mi się, że pracodawcy staną przed wyborem – albo będą musieli walczyć o pracowników, jednocześnie podnosząc strukturę swoich kosztów, albo szukać będą sposobów na zastąpienie wybranych funkcji automatyzacją, robotyzacją i czy wprowadzeniem sztucznej inteligencji. Coraz bardziej zatem liczyć się będą kompetencje typowo „ludzkie” – jak np. budowanie relacji z klientem – które są trudne do zastąpienia automatyzacją. I to właśnie o tego typu umiejętności stoczy się kolejna wojna o talenty – tłumaczy Magdalena Warzybok, poland market lead w Kincentric. (Fot. mat. pras.)



REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.