Wielu humanistów i absolwentów innych niż IT kierunków z powodzeniem znajduje swoje miejsce w branży informatycznej. Muszą tylko rozumieć biznes i znać języki obce.
W firmie IT istnieje kilka kategorii stanowisk. To m.in. specjaliści zespołu rozwoju oprogramowania, programiści, developerzy, specjaliści wsparcia klienta (Help Desk), administratorzy systemowi, konsultanci wdrożeniowi, ale również specjaliści wsparcia sprzedaży czy pracownicy księgowości.
Co oczywiste, od osób, których codzienna praca polega na programowaniu, pracy z systemami IT, wymaga się wykształcenia kierunkowego i doświadczenia w zakresie IT – są to m.in. programiści, developerzy, specjaliści rozwoju oprogramowania.
Inną kategorię stanowią pracownicy, świadczący usługi wsparcia IT dla klientów swojej firmy. Pracują – zdalnie – z osobami z różnych krajów, w ich rodzimym języku. Na stanowiska te poszukiwane są osoby o innym profilu, biegle posługujące się językami obcymi. Nie muszą mieć wykształcenia IT, ale powinny rozumieć biznes – po to, by znać specyfikę działania obsługiwanych przez siebie firm i potrzeby przedsiębiorców. Dlatego wśród pracowników firm IT są m.in. absolwenci wydziałów ekonomii, administracji, rachunkowości, finansów. Cenione są osoby z doświadczeniem w obsłudze klienta i umiejętnościami negocjacji, perswazji.
„Mogę wejść do branży IT nie mając wykształcenia kierunkowego – przydają się inne moje umiejętności, w tym znajomość języków” – oto autentyczna opinia świeżo zatrudnionej osoby z firmy IT - humanistki.
Wykształcenie IT oczywiście jest bardzo cenione, niemniej nie są rzadkie firmy, w których struktura zatrudnienia obejmuje 30 proc. osób z wykształceniem IT i aż 70 proc. – absolwentów innych kierunków.
Sektor IT poszukuje absolwentów filologii, również języków rzadkich. O ile znajomość angielskiego u każdego pracownika jest już standardem, o tyle na atrakcyjne oferty mogą liczyć osoby znające dodatkowo niemiecki, francuski, włoski czy hiszpański. Bardzo cenieni w branży IT są pracownicy z językiem portugalskim, holenderskim, norweskim, duńskim i szwedzkim.
Ważne umiejętności miękkie
Według badań, atmosfera to jeden z najważniejszych atutów idealnego miejsca pracy. Wpływa na nią oczywiście kultura firmy, ale najważniejszym jej elementem są sami pracownicy. Dlatego tak pożądaną cechą – i sektor IT nie jest tu wyjątkiem – jest nastawiona na współpracę osobowość kandydata i jego motywacja. Poszukiwane są osoby otwarte, pozytywnie nastawione do siebie i innych. Niekoniecznie muszą być to ekstrawertyczni entuzjaści, bowiem również introwertycy mogą być świetnymi pracownikami. Chodzi o to, by mieć wolę porozumienia oraz nastawienie na rozwiązywanie problemów.
Oczywiście nie zawsze członkowie zespołów będą we wszystkim zgodni, ale zawsze powinni rozmawiać, wymieniać się argumentami - by dojść do porozumienia. W cenie są dobrze rozwinięte umiejętności miękkie, za które szczególnie cenieni są w branży IT humaniści: współpraca w grupie, zdolności komunikacyjne, koncyliacyjne, umiejętność słuchania, twórczego dialogu i wypracowania wspólnego stanowiska.
Szkolenia i certyfikaty
Jednym z największych atutów firm IT są szkolenia – doceniane nie tylko przez pracowników z innym niż techniczne wykształceniem. Największe firmy oferują szkolenia z nowych technologii: np. administrowania, rozwijania i obsługi systemów, nowoczesnych narzędzi do komunikacji z klientami.
Dodatkowe sesje zwykle dotyczą oferty produktowej pracodawcy oraz obsługi wewnętrznych procesów i systemów. W przypadku stanowisk, wymagających najbardziej eksperckiej wiedzy, pracownicy mogą liczyć nawet na kilkumiesięczne (również zagraniczne) szkolenia. Najlepsi pracodawcy zapewniają możliwość pozyskania specjalistycznych certyfikatów.
„Digital natives” na pokładzie
Wiele osób, zmieniających branżę na IT, robi to po pierwszych doświadczeniach na rynku pracy. To ich druga praca, wybrana z pełną świadomością. Na ogół są członkami pokolenia Y – to osoby mniej więcej 30-letnie.
Dynamiczni, wymagający „digital natives” – dla których świat komunikacji cyfrowej jest naturalnym środowiskiem. Dlatego firmy przystosowują się do stylu ich codziennej komunikacji – chociażby rozwijając systemy komunikacji wewnętrznej, oparte o mechanizmy społecznościowe. Osoby te mają silną potrzebę harmonii życia zawodowego z prywatnym, dlatego niekiedy regulaminy pracy bywają tworzone indywidualnie dla nich. Np. elastyczne godziny przychodzenia do pracy zapewniają komfort zarówno tym, którzy lubią pracować od świtu, jak i tym, którzy wolą przyjść później i dłużej zostać w firmie.
Ważne są również benefity pozapłacowe takie, jak nowocześnie zaprojektowane i oryginalnie wyposażone biuro (np. z miejscami do rekreacji, gier, integracji z innymi pracownikami, strefy pracy kreatywnej), zlokalizowane w dobrze skomunikowanym miejscu (np. w centrum miasta). Firmy bywają otwarte na oddolne inicjatywy pracowników, również realizowane poza czasem pracy, np. patronując zespołom trenującym określone dyscypliny sportowe.
*Autorem artykułu jest Ada Kopczyńska, HR menedżer w polskim oddziale firmy Infor, globalnego dostawcy oprogramowania dla biznesu.
KOMENTARZE (0)