PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Praca w banku: Młodzi jej nie chcą. Banki muszą dostrzec problem i rozpocząć zmiany

Przedstawiciele pokolenia Y w 2025 roku zdominują rynek pracy. Co czwarty zatrudniony będzie reprezentantem tej generacji. Czy do tego czasu bankom uda się zmienić i zachęcić młodych do pracy w bankowości?

Praca w banku: Młodzi jej nie chcą. Banki muszą dostrzec problem i rozpocząć zmiany
Sektor bankowy jest postrzegany przez młodych jako mało dynamiczny, a praca w banku kojarzy się z pracą w urzędzie. (Fot. Pixabay)
REKLAMA

Rozwój zawodowy i zdobywanie nowych umiejętności jest dla blisko 42 proc. studentów i młodych absolwentów głównym czynnikiem wyboru pracy. Kolejne miejsce, ze znacznie niższą liczbą wskazań (15,6 proc.) zajmuje atrakcyjne wynagrodzenie. Dopiero na dalszych miejscach znalazły się równowaga między życiem zawodowym i prywatnym (8,5 proc.) oraz dobra atmosfera w pracy (7,3 proc.) - wynika z najnowszej edycji badania „Pierwsze kroki na rynku pracy” firmy Deloitte.

Pokolenie Y ceni dynamiczne i kreatywne miejsce pracy, ale nie sądzi, że znajdzie je w sektorze bankowości. W związku z tym banki, które dziś zwalniają, w przyszłości mogą mieć kłopoty z rekrutacją.

- Jeszcze niedawno praca w banku – nawet na stanowisku kasjera – była uważana za prestiż. Teraz jest nieco inaczej. Już dzisiaj zauważamy, że nasi klienci mają problem z pozyskaniem młodych pracowników. Podczas rekrutacji w jednym z banków wielu przedstawicieli pokolenia Y rezygnowało już w trakcie procesu – mówi Sebastian Sala, team manager w Antal Banking & Insurance.

Praca w banku jak praca w urzędzie?

Również Beata Jaźwiec, dyrektor pionu zarządzania kadrami w banku Citi Handlowy potwierdza, że sektor bankowy jest postrzegany przez młodych jako mało dynamiczny, a praca w banku kojarzy się z pracą w urzędzie. Pokolenie Y ma również inne oczekiwania.

- Amerykańskie badania pokazują, jak pokolenie Y postrzega rozwój kariery. Dla nich praca w jednym miejscu przez 8 miesięcy to już długi staż i przejaw lojalności wobec pracodawcy. Są bardzo dynamiczni, głodni rozwoju i sprawni w używaniu nowinek technologicznych, ale zarazem trudno im pogodzić się z wizją długotrwałego budowania kariery metodą małych kroków – ocenia Jaźwiec.

Banki muszą się zmienić

Sebastian Sala podkreśla, że jeśli młoda osoba ma do wyboru pracę za 2,5 - 3 tys. zł brutto w banku lub innej firmie – wybiera drugą opcję. – Banki muszą dostrzec problem i rozpocząć zmiany. Powinny przeanalizować wartości młodych oraz ich oczekiwania, a następnie dostosować się do nich. W przeciwnym razie, za kilka lat mogą mieć ogromne kłopoty z pozyskaniem nowych pracowników – ocenia.

Jak zatem banki mogą przekonać do siebie młodych? Według Beaty Jaźwiec muszą pokazać inne oblicze branży. Działania wizerunkowe powinny podkreślać możliwości rozwoju, dynamikę środowiska pracy i dostęp do projektów o globalnej skali.

- Niekoniecznie musi się to jednak wiązać z awansem pionowym. Dobrym pomysłem jest na przykład praca projektowa, która nie zwiąże młodego pracownika z konkretnym działem. Młodym zależy na możliwości częstych zmian, a to zapewnia mobilne i zdigitalizowane środowisko pracy – wyjaśnia Jaźwiec.

Jak zaznacza dyrektor pionu personalnego w Citi Handlowym właśnie w tym kierunku idą banki. - Potrzeby klientów sprawiają, że stajemy się miejscem, które może odpowiadać pokoleniu Y. Oczywiście to długotrwały proces – zmiana percepcji nie dokona się z dnia na dzień – dodaje.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Praca w banku: Młodzi jej nie chcą. Banki muszą dostrzec problem i rozpocząć zmiany

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Ffff 2016-04-24 10:02:06

    O czym ta jazwiec z tego podłego banku chrzanu

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.