Praca sekretarki i asystentki: Jakie wymagania i zarobki?

– Osoby zarządzające często bardzo doceniają swoje asystentki. Gorzej jest ze współpracownikami. Osoba, która nigdy nie pracowała w sekretariacie, nie wie tak naprawdę, co jest esencją tej pracy, jaką rolę pełni asystentka. Dla niej rzeczywiście ta praca polega na odbieraniu telefonu i przyjmowaniu gości. A do tego przecież nie trzeba mieć kompetencji… – mówi w rozmowie z nami Agnieszka Korach, dyrektor projektów szkoleniowych w ARK Consulting.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca sekretarki i asystentki: Jakie wymagania i zarobki?

  • 25 stycznia w Polsce obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Sekretarki i Asystentki.
  • Według danych serwisu portaldlasekretarek.pl pracę asystentki i sekretarki wykonuje w Polsce ponad 70 tys. osób.
  • Przedział wiekowy w tych zawodach waha się w granicach od 20 do 50 lat i bardzo rzadko zdarza się, aby pracowali w nich mężczyźni.

Nie da się ukryć, że zawód asystentki i sekretarki jest mocno sfeminizowany. – Prowadzę szkolenia dla tej grupy zawodowej od ponad 15 lat i w tym czasie uczestniczyło w nich ok. 10 mężczyzn na kilka tysięcy kobiet – mówi Agnieszka Korach, dyrektor projektów szkoleniowych w ARK Consulting.

Dlaczego tak się dzieje? – Kiedyś praca zawodowa i kariera była zarezerwowane przede wszystkim dla mężczyzn, a kobiety im w niej pomagały – pisały teksty pod dyktando, załatwiały różne sprawy administracyjne, organizacyjne, domowe itp. I tak zostało do tej pory – wyjaśnia Korach.

Również Leszek Wróbel, dyrektor generalny Agencji Asystentek i Sekretarek Accord przyznaje, że to głównie kobiety wykonują pracę asystentki. Mężczyźni to tylko kilka procent. Jak dodaje, liczba rekrutacji na stanowisko sekretarki jest obecnie znikoma. – Rekrutujemy głównie na asystentki – twierdzi.

Czytaj też: Zdalne asystentki coraz częściej zastępują tradycyjne

Główne wymagania im stawiane to: znajomość języka obcego (w 90 proc. przypadków jest to język angielski), znajomość MS Office, doświadczenie w pracy na stanowisku asystentki, dyskrecja, odporność na stres oraz komunikatywność.

Czy trudno jest znaleźć dobrą asystentkę? – Nie jest łatwo, jeśli pracodawca ma wysokie wymagania przy jednocześnie dosyć niskiej oferowanej płacy. Na szczęście coraz więcej pracodawców docenia pracę asystentki i oferuje wysokie wynagrodzenie plus bogaty pakiet socjalny – mówi Wróbel.

Jak przyznaje, płace asystentek zarządu np. w kancelariach prawnych wahają się od 7 do 12 tys. zł brutto miesięcznie. Natomiast z najnowszych danych Advisory Group Human Resources wynika, że średnie wynagrodzenie asystentki prezesa lub dyrektora wynosi w Polsce 5167 zł brutto, jednak co czwarta nie zarabia mniej niż 6267 zł brutto miesięcznie.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.