Praca dla kierowcy: Zarobki są niezłe, ale brakuje chętnych. Jak to możliwe?

Firm transportowe mają problemy z zapełnieniem grafiku przewozów. Niedobory kadrowe sięgają 100 tys. wakatów. Jedynie w sześciu powiatach mamy do czynienia z równowagą popytu i podaży, jeśli chodzi o kierowców samochodów ciężarowych.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca dla kierowcy: Zarobki są niezłe, ale brakuje chętnych. Jak to możliwe?

PODZIEL SIĘ


Autor: jk

11 maj 2018 6:00


  • 11 maja 2018 r. obchodzimy Międzynarodowy Dzień Kierowcy Zawodowego.
  • Na polskim rynku pracy brakuje pracowników w tym obszarze - potrzeba ok. 100 tys. kierowców.
  • Głównym powodem jest wysokość wynagrodzeń.
  • Problemem są także koszty związane z wejściem na rynek.

Jak wynika z "Barometru zawodów 2018", w całej Polsce pracodawcy zmagają się z deficytem kadrowym, jeśli chodzi o kierowców samochodów ciężarowych. Jedynie w sześciu powiatach mamy do czynienia z równowagą popytu i podaży. Są to powiaty choszczeński, ełcki, szydłowiecki, warszawski-zachodni, garwoliński i leski.

 

Źródło: Barometr Zawodów 2018 Źródło: Barometr Zawodów 2018

Również raport PwC „Rynek pracy kierowców w Polsce 2016” pokazuje, że na polskim rynku brakuje około 100 tys. kierowców. Analitycy wyliczyli, że do 2025 roku luka na rynku pracy może sięgnąć nawet 300 tys. wakatów dla zawodowych kierowców.

- Niedobór rąk do pracy jest barierą rozwoju gospodarki. W odniesieniu do niewielu branż zdanie to jest równie prawdziwe, jak w przypadku transportu drogowego. Od lat dyskutujemy o potrzebie dopasowania edukacji do wymagań rynku pracy – dzisiaj wiemy, że wykorzystanie potencjału rozwojowego Polski wymaga kształcenia nie tylko w „zawodach przyszłości”, ale i w zakresie bardziej powszechnego zawodu kierowcy - mówi prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC.

Przyczyny braków kadrowych

Z raportu PwC wynika, że na polskim rynku jest ok. 600–650 tys. aktywnych zawodowo kierowców,  z czego około 500–550 tys. stanowią kierowcy samochodów ciężarowych. Co roku z zawodu odchodzi ok. 25 tys. osób, natomiast liczba kierowców uzyskujących kwalifikację to około 35 tys. Nie pozwala to jednak na uzupełnienie niedoborów kadrowych. Aby było to możliwe, liczba osób uzyskujących każdego roku kwalifikację wstępną do zawodu powinna wynosić co najmniej 60 tys.

Głównym powodem jest wysokość wynagrodzeń. Mimo że kierowcy zarabiają relatywnie dobrze, to mają poczucie, że kwota zarobków nie rekompensuje częstych rozstań z rodziną i długich pobytów poza domem. Innymi ważnymi czynnikami wpływającymi na poziom satysfakcji jest wygoda i wyposażenie pojazdów wykorzystywanych w pracy oraz jakość współpracy z przełożonymi.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
PwC
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

danuta6183 2018-05-11 19:09:51

A kiedy polskie firmy zaczną przestrzegać przepisy???moj syn jezdzil 8lat e Dani i Niemczech.Poszedł do gdańskiej firmy a tam nikt nie wie co to przepisy dla kierowców lkw.

gf 2018-05-11 13:39:12

W USA czy zachodniej europie place kierowcow sa ogromne mimo to sa tam jeszcze wieksze braki w kierowcach.

I tak powinno być 2018-05-11 09:35:28

W każdej branży . Rozmowa o pracy powinna zaczynać się od 3000 zł netto . Koniec z niewolnictwem w Polsce .

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.