PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Polskie firmy coraz częściej zlecają rekrutacje agencjom

Ostatnie 10 lat to czas dynamicznych zmian na polskim rynku rekrutacji. Co się zmieniło?

  • Autor:jk
  • 17 gru 2015 14:10
Polskie firmy coraz częściej zlecają rekrutacje agencjom
Od kilku lat firmy rekrutacyjne zyskują też coraz większą liczbę nowych klientów wywodzących się z rodzimego biznesu. Fot. Robert Couse-Baker/ Flickr
REKLAMA

Jeszcze 10 lat temu, na polskim rynku rekrutacji panowała znacznie mniejsza konkurencja niż obecnie. Brakowało specjalizacji, a dominowały firmy typu general recruitment, w których jedna osoba zajmowała się procesami w różnych obszarach, pracując dla klientów z danej branży.

Po wejściu Polski do Unii Europejskiej rynek zaczął się dynamicznie rozwijać. Wiele międzynarodowych, sieciowych agencji rekrutacyjnych rozpoczęło działalność w Polsce, która jako państwo o rosnącym potencjale gospodarczym, stała się naturalnym kierunkiem ich ekspansji.

Specjalizacja branżowa

10 lat temu jednorodny, dziś polski rynek firm rekrutacyjnych podzielił się na trzy wyraźne segmenty. Najwęższy sektor stanowią firmy executive search, specjalizujące się w rekrutacji najwyższej kadry zarządzającej. Oferują one usługi klasy premium – „szyte na miarę” poszukiwania kandydata, prowadzone przez najbardziej doświadczonych rekruterów. Ze względu na zasoby informacyjne internetu zmieniła się jednak rola tego typu firm.

– Można sądzić, że segment ten będzie się rozwijać drogą ścisłej specjalizacji i w rekrutacjach na poziomie regionalnym. Drugi sektor to firmy rekrutujące specjalistów oraz menedżerów średniego i wyższego szczebla. Te będą rozwijać się poprzez podnoszenie jakości i zwiększanie różnorodności usług. Trzeci segment to z kolei firmy skupiające się na rekrutacji na stanowiska szeregowe i do pracy tymczasowej – zauważa Paweł Wierzbicki, dyrektor w Michael Page.

Nowa równowaga pomiędzy ceną a jakością usług

Zmianie uległa nie tylko struktura rynku ale i ceny usług, które spadły. Wynika to zarówno ze zmniejszenia kosztów projektów, jak i wzrostu konkurencji. Ceny nie mogą jednak spadać bez szkody dla jakości. Głównym kosztem firm rekrutacyjnych są zazwyczaj wynagrodzenia rekruterów. Redukcja wydatków wymusza więc na nich zatrudnianie mniej doświadczonych pracowników.

– Ponieważ założenie firmy rekrutacyjnej jest stosunkowo proste, obecnie wiele z nich chce podbijać rynek niskimi cenami. Sądzimy jednak, że już wkrótce pracodawcy zaczną zwracać baczniejszą uwagę na poziom usług, co w efekcie doprowadzi do ustalenia nowej równowagi pomiędzy ich jakością a ceną – mówi ekspert Michael Page.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polskie firmy coraz częściej zlecają rekrutacje agencjom

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.