• W Jaworze (województwo dolnośląskie) powstanie pierwsza w Polsce fabryka silników Mercedesa, która stworzy kilkaset miejsc pracy.
• Inwestycja koncernu Daimler AG w polską fabrykę silników pochłonie ok. 500 mln euro.
• Rozpoczęcie produkcji w nowej fabryce planowane jest na 2019 r.
• Zdaniem Pawła Gosa, prezesa Exact Systems i eksperta Polskiej Izby Motoryzacji, Polska zapewnia branży automotive najlepszą relację ceny do jakości.
- Autor:jm
- •4 maj 2016 13:54

- W Jaworze chcemy zlokalizować drugą fabrykę silników Mercedes-Benz Cars poza granicami Niemiec. Dysponując kilkoma zakładami, możemy elastycznie reagować na zmiany rynkowe. Za zarządzanie siecią fabryk układów napędowych odpowiada główna fabryka w Untertürkheim - wyjaśnił Frank Deiß, szef działu produkcji układów napędowych Mercedes-Benz Cars i szef fabryki Mercedesa w Untertürkheim.
Produkcja silników Mercedesa w Jaworze ma ruszyć w 2019. Inwestycja warta ponad 2 mld zł zaowocuje setkami miejsc pracy, a przyszli pracownicy fabryki silników w Polsce mają być przygotowani do wykonywania swoich nowych zadań poprzez udział w rozbudowanych kursach szkoleniowych.
Czytaj też: Na Dolnym Śląsku powstanie fabryka Daimlera
- Po decyzji Volkswagena o ulokowaniu fabryki samochodów dostawczych we Wrześni, czekaliśmy ponad dwa lata na kolejną, liczącą się fabrykę motoryzacyjną. Pierwsza w Polsce inwestycja motoryzacyjna marki premium, zakład silników Mercedes Benz Manufacturing, potwierdza, że należymy do czołówki państw o najwyższej atrakcyjności inwestycyjnej - komentuje Paweł Gos, prezes Exact Systems i ekspert Polskiej Izby Motoryzacji. - Po przegranej walce o inwestycję Jaguara (ostatecznie fabryka powstała na Słowacji, przyp.red.), to bardzo dobra wiadomość. Cieszy też nowa pula miejsc pracy. W jaworskim zakładzie zatrudnienie ma znaleźć kilkaset osób - dodaje.
Kadra magnesem?
- W przypadku fabryki w Jaworze, języczkiem u wagi mogła okazać się wykwalifikowana kadra pracownicza, której koszty zatrudnienia są u nas relatywnie niższe niż w Europie Zachodniej. W porównaniu na przykład do Niemiec, skąd wywodzi się marka Mercedes, te koszty są średnio trzy razy niższe. Teza, że Polska jest „low-cost country” byłaby jednak mylna, gdyż do naszego kraju dużo lepiej odnosi się określenie „best-cost country”. Polska zapewnia branży automotive najlepszą relację ceny do jakości - wyjaśnia ekspert Polskiej Izby Motoryzacji.
Podkreśla również, że w Polsce mamy spore doświadczenie w produkcji silników: General Motors Manufacturing Poland (dawna fabryka silników Isuzu w Tychach), zakładów Toyoty z Jelcza-Laskowic (TMIP) i Wałbrzycha (TMMP) oraz Volkswagena z Polkowic, w którym wytwarzane są silniki.


KOMENTARZE (28)