PARTNERZY PORTALU

Polacy już szykują się na wzrost bezrobocia

  • Autor: PAP/JP
  • 4 sty 2023 12:36

W 2023 roku ponad połowa ankietowanych Polaków spodziewa się wzrostu poziomu bezrobocia i utrzymania dwucyfrowego tempa wzrostu cen towarów i usług – wynika z opublikowanego w środę Barometru Nastrojów Konsumenckich opracowanego przez firmę GfK.

Polacy już szykują się na wzrost bezrobocia
Ponad połowa ankietowanych Polaków spodziewa się wzrostu poziomu bezrobocia (fot. Shutterstock)
REKLAMA

"Barometr Nastrojów Konsumenckich GfK, czyli syntetyczny wskaźnik ilustrujący aktualne nastroje Polaków w zakresie postaw konsumenckich, wyniósł w grudniu 2022 r. -17,2 i wzrósł o 2,2 p.p. w stosunku do poprzedniego miesiąca. Tym samym średni, roczny wskaźnik barometru wyniósł -16 punktów, co oznacza drugi najniższy wynik w historii badań. Przeciętne gorsze nastroje w Polsce firma GfK odnotowała wyłącznie w 2012 roku - wówczas wskaźnik osiągnął poziom -16,3" - czytamy w opublikowanym w środę raporcie z badania.

Czytaj też: O tę podwyżkę walczono od 15 lat. Obejmie pracowników w całej Polsce

Jak wyjaśniono, barometr może przyjmować wartości od -100 do +100 i jest to saldo pomiędzy opiniami pozytywnymi a negatywnymi. Dodatnia wartość barometru wskazuje, iż w danej fali badania liczba konsumentów nastawionych optymistycznie przeważa nad liczbą konsumentów nastawionymi pesymistycznie. Wartość ujemna barometru oznacza odwrócenie tej proporcji.

"(…) w grudniu 2022 r. Polacy nieco lepiej niż przed miesiącem - choć wciąż nisko - oceniali aktualną i przyszłą sytuację gospodarczo-ekonomiczną, zarówno w kontekście całego kraju, jak i domowych budżetów. Jednocześnie, ponad 53 proc. badanych spodziewa się, że 2023 rok przyniesie wzrost bezrobocia (co piąty badany prognozuje zdecydowany wzrost). Co drugi z nas jest także zdania, że ceny towarów i usług będą rosnąć w tempie przekraczającym 10 procent" - napisano w raporcie z badania.

Czytaj też: Noworoczne postanowienia Polaków mogą nie spodobać się pracodawcom

Zastrzeżono w nim, że w grudniu ub.r. ujemne nastroje konsumenckie dotyczyły większości grup wiekowych analizowanych przez GfK. Najwyższy wynik odnotowano w grupie od 15 do 22 lat (7,6) oraz w grupie 23-29 lat (1,1), zaś najniższy (-27,5) wśród seniorów, czyli osób w wieku powyżej 60. roku życia. W przypadku podziału na płeć różnice pomiędzy kobietami i mężczyznami były znacznie mniejsze niż w poprzednich miesiącach, z minimalnie niższym wynikiem wśród kobiet.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Polacy już szykują się na wzrost bezrobocia

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA