PARTNER PORTALU partner portalu

Podatek handlowy doprowadzi do zwolnień? Jest szansa, że uwagi franczyzobiorców będą wzięte pod uwagę

• Polskie sieci handlowe obawiają się, że podatek od sprzedaży detalicznej to gwóźdź do trumny ich biznesu. Sieć sklepów Lewiatan alarmuje, że po wejściu w życiu ustawy, pracę może stracić ponad 23 tys. osób i zapowiada manifestację przed Sejmem.
• Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Pracodawców i Przedsiębiorców: "Dla polskich sieci handlowych większym problemem, niż problem fiskalny jest tak naprawdę fakt, że podatek ten dotknie ich bardziej, niż zagraniczne sieci".
• W środę (10 lutego) odbędą się kolejne konsultacje między rządem a handlowcami w sprawie nowego podatku. Szansa na porozumienie wciąż jest możliwa.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Podatek handlowy doprowadzi do zwolnień? Jest szansa, że uwagi franczyzobiorców będą wzięte pod uwagę

Rząd Beaty Szydło zapowiadał podatek od sieci wielkopowierzchniowych, a prawdopodobnie będzie podatek od sprzedaży detalicznej, który obejmie wszystkich – i małych, i dużych. W jakim stopniu? To będzie zależeć od przychodów. I tak, sklepy których miesięczne przychody wyniosą od 1,5 mln do 300 mln zł, będą musiały odprowadzić podatek w wysokości 0,7 proc. Więcej – 1,3 proc. – zapłacą sklepy, które przekroczą 300 mln zł miesięcznego obrotu, a handel w sobotę i niedzielę zostanie obłożony stawką 1,9 proc.

Polska Sieć Handlowa Lewiatan alarmuje, że po wejściu w życiu nowej ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej, setki tysięcy osób może stracić pracę. W ich przypadku może chodzić nawet o 23 tys. pracowników. Zagrożenie miejsc pracy potwierdzają również handlowcy zrzeszeni w Polskiej Izbie Handlu, którzy brali udział w poniedziałek (8 lutego) w konsultacjach w sprawie podatku od handlu.

- Wielu właścicieli sieci franczyzowych mówiło nam, że jeśli ten podatek zostanie wprowadzony, to albo będę musieli zwalniać ludzi, albo nawet zamykać całe sklepy, ponieważ rentowność prowadzonych przez nich działalności jest zbyt niska, aby go udźwignąć – mówi Joanna Chilicka z Polskiej Izby Handlu, która zrzesza ok. 30 tys. właścicieli sklepów z całej Polski.

Również Maciej Ptaszyński, dyrektor generalny Polskiej Izby Handlu ostrzega, że jeśli projekt ustawy w wersji proponowanej przez Ministerstwo Finansów wejdzie w życie, doprowadzi do upadku tysięcy polskich drobnych i średnich sklepikarzy.

Czy to faktycznie oznacza jednak gigantyczne zwolnienia?

– Dla polskich sieci handlowych większym problemem, niż problem fiskalny jest tak naprawdę fakt, że podatek ten dotknie ich bardziej, niż zagraniczne sieci. A to nie tak miało być. Ludzie są rozczarowani i ja się temu nie dziwię. Tym bardziej, że resort finansów prowadził szeroko zakrojone konsultacje w tej kwestii, a ostatecznie przedstawił projekt ustawy, w którym pojawiają się pomysły, o których wcześniej nie wspomniał – komentuje Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Pracodawców i Przedsiębiorców.

Jak zauważa szef Polskiej Izby Handlu, w trakcie kampanii wyborczej PiS zapowiadał podatek, który wyrówna szanse małych i średnich sieci handlowych względem hipermarketów. – Tymczasem ten projekt nie tylko ich nie wyrównuje, ale wręcz pogłębia różnice – podkreśla Ptaszyński. Jak wyjaśnia, sieci franczyzowe, partnerskie i spółdzielcze są głównym narzędziem, które drobni polscy przedsiębiorcy wykorzystują w walce z hipermarketami i dyskontami.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

lew 2016-02-13 10:44:14

lewiatan nie jest polska siecia wiec czemu bezczelnie wywiesza polska flage?

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.