- 25 stycznia w Polsce obchodzony jest Międzynarodowy Dzień Sekretarki i Asystentki.
- Według danych serwisu portaldlasekretarek.pl pracę asystentki i sekretarki wykonuje w Polsce ponad 70 tys. osób.
- Przedział wiekowy w tych zawodach waha się w granicach od 20 do 50 lat i bardzo rzadko zdarza się, aby pracowali w nich mężczyźni.
Nie da się ukryć, że zawód asystentki i sekretarki jest mocno sfeminizowany. – Prowadzę szkolenia dla tej grupy zawodowej od ponad 15 lat i w tym czasie uczestniczyło w nich ok. 10 mężczyzn na kilka tysięcy kobiet – mówi Agnieszka Korach, dyrektor projektów szkoleniowych w ARK Consulting.
Dlaczego tak się dzieje? – Kiedyś praca zawodowa i kariera była zarezerwowane przede wszystkim dla mężczyzn, a kobiety im w niej pomagały – pisały teksty pod dyktando, załatwiały różne sprawy administracyjne, organizacyjne, domowe itp. I tak zostało do tej pory – wyjaśnia Korach.
Również Leszek Wróbel, dyrektor generalny Agencji Asystentek i Sekretarek Accord przyznaje, że to głównie kobiety wykonują pracę asystentki. Mężczyźni to tylko kilka procent. Jak dodaje, liczba rekrutacji na stanowisko sekretarki jest obecnie znikoma. – Rekrutujemy głównie na asystentki – twierdzi.
Czytaj też: Zdalne asystentki coraz częściej zastępują tradycyjne
Główne wymagania im stawiane to: znajomość języka obcego (w 90 proc. przypadków jest to język angielski), znajomość MS Office, doświadczenie w pracy na stanowisku asystentki, dyskrecja, odporność na stres oraz komunikatywność.
Czy trudno jest znaleźć dobrą asystentkę? – Nie jest łatwo, jeśli pracodawca ma wysokie wymagania przy jednocześnie dosyć niskiej oferowanej płacy. Na szczęście coraz więcej pracodawców docenia pracę asystentki i oferuje wysokie wynagrodzenie plus bogaty pakiet socjalny – mówi Wróbel.
Jak przyznaje, płace asystentek zarządu np. w kancelariach prawnych wahają się od 7 do 12 tys. zł brutto miesięcznie. Natomiast z najnowszych danych Advisory Group Human Resources wynika, że średnie wynagrodzenie asystentki prezesa lub dyrektora wynosi w Polsce 5167 zł brutto, jednak co czwarta nie zarabia mniej niż 6267 zł brutto miesięcznie.
Sekretarki i recepcjonistki zarabiają w Polsce średnio – wg danych AG Test HR – 3840 zł brutto. Co czwarta z nich może liczyć na pensję nie mniejszą niż 4467 zł brutto.
Jak przekonuje Agnieszka Korach, praca asystentki wiąże się z dużą odpowiedzialnością i samodzielnością oraz wymaga wysokich kompetencji merytorycznych i interpersonalnych. W jej opinii krzywdzący stereotyp, iż sekretarki i asystentki tylko parzą kawę i ładnie wyglądają, odchodzi do lamusa.
– Osoby zarządzające często bardzo doceniają swoje asystentki. Gorzej jest ze współpracownikami. Osoba, która nigdy nie pracowała w sekretariacie, nie wie tak naprawdę, co jest esencją tej pracy, jaką rolę pełni asystentka. Dla niej rzeczywiście ta praca polega na odbieraniu telefonu i przyjmowaniu gości. A do tego przecież nie trzeba mieć kompetencji... – mówi.
Tymczasem rzeczywistość jest zupełnie inna. Asystentki muszą mierzyć się w swojej codziennej pracy z różnorodnością zadań, koniecznością bycia „na bieżąco”, presją czasu, stresem związanym z ciągłą pracą z osobami zarządzającymi.
– W dużym skrócie można powiedzieć, że asystentki robią wszystko, aby ich przełożeni mogli skupić się tylko na realizacji celów biznesowych. Prestiż tego zawodu budują wspólnie asystentka i jej przełożony. Asystentki dokonują tego, ciągle podnosząc swoje kompetencje, a przełożeni – budując autorytet swoich asystentek wśród współpracowników i klientów. I wówczas jest to skuteczny zespół – wyjaśnia Korach.
Prestiż zawodu sekretarki i asystentki budują wspólnie - asystentka i jej przełożony (Fot. Pixabay)
Jak podkreśla, asystentka odgrywa ogromną rolę w budowaniu marki firmy i wizerunku osoby zarządzającej w środowisku zewnętrznym i wewnętrznym, m.in. poprzez odpowiednią komunikację, dyplomatyczne zachowanie, stosowanie zasad etykiety w relacjach służbowych, dbanie o prawidłowy i terminowy obieg dokumentów, dotrzymywanie terminów, ale również adekwatny do zajmowanego stanowiska wygląd zewnętrzny.
– Sekretarka jest często pierwszą osobą, z którą ma do czynienia klient czy kontrahent, a o tym, jak ważne jest pierwsze wrażenie, nie trzeba nikogo przekonywać. Z tego powodu sekretarka powinna doskonale orientować się w obecnej sytuacji przedsiębiorstwa i potrafić poradzić sobie z każdym pytaniem z zewnątrz – mówi z kolei Bartosz Kaczmarczyk, prezes grupy kapitałowej Loyd.
Również Donald Trump, obecny prezydent Stanów Zjednoczonych, ale również przedsiębiorca i miliarder, zwykł podkreślać, że "jeśli chcesz zrobić dobry biznes, najpierw zatrudnij dobrą asystentkę".
Czy jest to jednak zawód na długie lata? Jak wynika z danych serwisu portaldlasekretarek.pl, przedział wiekowy asystentek i sekretarek waha się w granicach od 20 do 50 lat, jednak największa grupa jest między 23. a 35. rokiem życia.
– Wielu pracodawców szuka do pracy w sekretariacie osób z niedużym doświadczeniem. Dlatego jest to szansa dla osób młodych, które dopiero rozpoczynają swoją drogę zawodową. W Polsce ten zawód jest traktowany jako etap początkowy lub przejściowy w drodze do tej właściwej ścieżki zawodowej, choć znam takie asystentki, które nie wyobrażają sobie pracy w innym zawodzie i świetnie się w nim spełniają od kilkunastu lat – mówi Agnieszka Korach.
Ścieżki rozwoju kariery asystentki czy sekretarki bywają różne. Wszystko zależy od firmy i przełożonego. – Obserwuję, iż niektóre firmy zaczynają pracę asystentki traktować jako stanowisko docelowe i szukają pracowników na dłużej. Oczywiście są też firmy, w których asystentki mają szansę awansować – najczęściej to awans w obszarze administracji lub działu HR. Dużo też zależy tu od osoby zarządzającej, którą wspiera na co dzień asystentka. Znam takie przypadki, że rozpoczynając pracę, asystentka otrzymała od razu informację, jakie są możliwości awansu i jakie warunki musi spełnić, aby to osiągnąć – opowiada Korach.
– Ale są również takie sytuacje, w których osoby zarządzające specjalnie blokują awans asystentki, ponieważ tak dobrze wykonuje one swoją pracę, że szefowa/szef nie chce jej „puścić”. Obawia się bowiem, że inna osoba nie będzie tak dobrym wsparciem w codziennej pracy – dodaje.
Przyznaje jednocześnie, że osoba, która ma wieloletnie doświadczenie zawodowe jako asystentka, ma trudność ze znalezieniem pracy w innym zawodzie. – Takie osoby najczęściej mogą liczyć na stanowisko kierownika biura – podsumowuje Korach.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)