- Marta Staszewska, senior career consultant w LHH DBM Polska, wskazuje, że rośnie odsetek uczestników programów outplacementowych, którzy są obcokrajowcami.
- Pomoc w poszukiwaniu nowego zatrudnienia stosuje się też coraz częściej wobec pracowników spoza Unii, głównie z krajów ościennych, którzy podjęli pracę w Polsce a potem ją stracili.
- Sięga się także po "spouse outplacement", czyli wsparcie dla współmałżonków.
Dla wielu menedżerów i specjalistów utrata pracy jest osobistym wyzwaniem, a presja społeczna i ekonomiczna, aby szybko znaleźć nową pracę, jest bardzo wysoka. Z badania LHH DBM Polska wynika, że w takiej sytuacji najbardziej przydatnym benefitem jest outplacement - program, którego celem jest wsparcie pracownika w poszukiwaniu nowego miejsca zatrudnienia.
Outplacement może obejmować wiele różnych form pomocy, w tym m.in. doradztwo psychologiczne, doradztwo zawodowe, pomoc w szukaniu nowego miejsca pracy, określenie optymalnej ścieżki rozwoju zawodowego i osobistego, finansowanie kursów doszkalających, doradztwo w zakresie rozpoczęcia własnej działalności gospodarczej, doradztwo prawne, pomoc w przeprowadzce do nowego miejsca zamieszkania, pomoc w kształtowaniu profesjonalnego wizerunku czy też w przygotowaniu atrakcyjnego CV.
Mniejszy stres dla pracownika
Outplacement daje szansę na złagodzenie u pracownika stresu związanego z utratą pracy.
- Najtrudniejsze są nagłe przypadki. Nie oznacza to, że pracodawca podjął decyzję z dnia na dzień, ale że pracownik nie spodziewał się takiej decyzji - nie otrzymywał lub nie rozpoznawał sygnałów świadczących o możliwości rozwiązania umowy. To najczęściej decyzje, w których kompetencje pracownika na szczeblu decyzyjnym nie są już wystarczające do dalszego funkcjonowania firmy i osiągania celów biznesowych. Pracodawca musi więc kompetencje te pozyskać z rynku oraz przeprowadzić rekrutację zewnętrzną - wyjaśnia Małgorzata Pukropek, ekspert HR Consulting w Antal.
- Bardzo często zdarza się, że w początkowych emocjach pracownicy nie chcą sponsorowanego przez pracodawcę uczestnictwa w programie outplacementowym. Dopiero gdy emocje opadną i zaczynają z dystansem patrzyć na sytuację, wtedy podejmują decyzję o skorzystaniu ze wsparcia partnera zewnętrznego - dodaje ekspertka.
Outplacement dla obcokrajowca
- Z reguły takie procesy dotyczą zarówno pracowników polskich jak i zagranicznych, a kwalifikacja do takiego programu odbywa się na podstawie ustalonych kryteriów, np. zakończenie projektu, zmiana struktury organizacji, kadry zarządzającej czy potrzeba zatrudnienia osoby o szerszych kompetencjach - wskazuje Małgorzata Pukropek.
Marta Staszewska, senior career consultant w LHH DBM Polska, wskazuje jednak na pewien trend - rośnie odsetek uczestników programów outplacementowych, którzy są obcokrajowcami. Spółka odnotowała sześciokrotny wzrost liczby zagranicznych uczestników w tego typu projektach.
Eksperci podkreślają, że sporo tego typu projekty możemy spotkać w przypadku wyższych stanowisk w organizacjach zatrudniających ekspatów, czyli wysokiej klasy specjalistów, którzy zdecydowali się na pracę za granicą w zawodzie zgodnym z ich wykształceniem lub doświadczeniem
Jak wskazuje Małgorzata Pukropek, dotyczy to przede wszystkim sektora finansowego oraz struktury sprzedaży międzynarodowych firm z branż np. FMCG oraz handlu detalicznego. Globalizacja procesów biznesowych przekłada się jednak na inne obszary rynku, a więc z usługi outplacementu wobec obcokrajowca mogą skorzystać bardzo różnorodne podmioty biznesowe.
- W przypadku outplacementu oferowanego ekspatom, kluczowe jest ustalenie czy oczekują wsparcia w zakresie dalszego rozwoju kariery na polskim rynku. Zdarza się jednak, że wolą wrócić do kraju macierzystego lub wykorzystywać doświadczenia nabyte międzynarodowo na innych rynkach. W takiej sytuacji operujemy procesem albo z poziomu polskiego oddziału albo angażujemy doradców z innych biur europejskich - komentuje Małgorzata Pukropek.
Inną kategorią programów realizowanych dla międzynarodowych koncernów są tak zwane "spouse outplacement". W tego typu programach klientem są współmałżonkowie pracowników, którzy zostali oddelegowani na kontrakt do Polski.
- W tym przypadku mamy do czynienia z osobami, które w Polsce szukają ciekawych wyzwań, projektów z założenia czasowych. Wtedy przedstawiciele firmy outplacementowej są dla takiej osoby jednymi z pierwszych kontaktów w Polsce - wskazuje Marta Staszewska.
Trzecią kategorię obcokrajowców w programach stanowią osoby, które trafiły do Polski szukając pracy w ramach Unii Europejskiej, a nasz kraj traktują jako atrakcyjny ekonomicznie rynek do zdobywania doświadczeń zawodowych.
- Najczęściej są to osoby spoza UE przyjeżdżające do Polski z krajów ościennych: Ukrainy, Białorusi, Rosji, ale również spoza Europy z takich krajów jak Brazylia, Argentyna czy Indie. Obserwujemy w ostatnich latach, że ta trzecia kategoria cudzoziemców ponadczterokrotnie wzrosła w puli obcokrajowców korzystających z naszego wsparcia na polskim rynku pracy - komentuje Staszewska.
Nieoceniona pomoc
Pracownicy z zagranicy chętnie korzystają z programów outplacementowych. Ta forma pomocy jest najczęściej oferowana cudzoziemcom, którzy mają bardzo dobre wykształcenie, wysokiej klasy uprawnienia, certyfikaty w swoich branżach (np. informatycznej czy coachingowej). Coraz częściej mają też za sobą jakiś etap edukacji na polskich uczelniach.
- Wielu z naszych podopiecznych świadomie buduje na polskim rynku sieć kontaktów zawodowych i dzięki temu sprawnie docierają do ukrytych potrzeb firm i decydentów - tłumaczy Staszewska.
- Ciekawą kategorię wśród naszych zagranicznych klientów stanowią osoby, które korzystają ze wsparcia uruchamiając własne projekty biznesowe. W ostatnim czasie towarzyszyliśmy klientom w założeniu kilku firm: doradczej z obszaru IT, produkcyjno-dystrybucyjnej, coachingowej. Widzimy, że uruchomienie firmy przestało stanowić barierę dla osób niewładających biegle polskim i niemających polskiego obywatelstwa - dodaje.
Oferując obcokrajowcom możliwość skorzystania z usługi outplacementowej przedstawiciele pracodawców stwarzają dla tych osób szansę na odnalezienie się na polskim rynku pracy.
- Dzięki rozmowom z lokalnymi konsultantami cudzoziemcy otrzymują cenne informacje dotyczące mechanizmów zdobywania pracy, docierania do ukrytych ofert i kultury polskiego rynku pracy. Dostają też wsparcie w zakresie przepisów polskiego prawa pracy oraz podstawowe informacje dla przyszłych przedsiębiorców. Kontakt z przedstawicielami firmy outplacementowej jest dla nich często pomocny z zakorzenieniu się na polskim rynku - podkreśla Marta Staszewska.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)