Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- 78 proc. badanych kandydatów – zarówno specjalistów, jak i pracowników fizycznych – ocenia rekrutację zdalną zdecydowanie lub raczej pozytywnie.
- Tyle samo pracodawców docenia fakt, że technologia pozwala im na pozyskiwanie talentów z różnych lokalizacji, a 72 proc. wskazuje na oszczędność czasu.
- Największe wyzwania, jakie pojawiają się podczas rekrutacji prowadzonych zdalnie, to brak możliwości poznania atmosfery i kultury organizacyjnej firmy, obecność domowników, którzy mogą utrudniać skupienie się na rozmowie, a także kłopoty techniczne.
W dobie cyfryzacji – mimo dostępu do wielu narzędzi i kanałów komunikacji – dbanie o wrażenia kandydatów podczas rekrutacji stało się bardziej złożone i wymagające. Wynika to z wielu powodów. Po pierwsze, mocno upowszechnione w czasie pandemii rekrutacje zdalne, utrudniają poznanie zdolności interpersonalnych kandydata czy odczytanie mowy ciała rozmówcy. Dla kandydatów przejście w świat zdalnej rekrutacji to przeszkoda w poznaniu kultury i atmosfery danej organizacji.
Pierwsze wrażenie – e-rekrutacja
Przed pandemią rekrutacje zdalne należały raczej do rzadkości. Tymczasem w tegorocznym badaniu „Candidate Experience w Polsce” przeprowadzonym z inicjatywy eRecruiter oraz Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji, ponad 70 proc. firm zadeklarowało prowadzenie większości procesów rekrutacyjnych całkowicie lub częściowo zdalnie.
78 proc. badanych kandydatów – zarówno specjalistów, jak i pracowników fizycznych – ocenia taką formę rekrutacji zdecydowanie lub raczej pozytywnie. Jako jej największą zaletę uważają oszczędność czasu – 66 proc. wskazań wśród pracowników fizycznych i 82 proc. wśród specjalistów. Rekrutacje zdalne oznaczają też zniesienie barier geograficznych i dają możliwość spotkań z pracodawcami z różnych lokalizacji – tak twierdzi 41 proc. pracowników fizycznych i 59 proc. specjalistów. Kolejnym kluczowym argumentem jest możliwość uczestniczenia w większej liczbie procesów rekrutacyjnych, na co zwróciło uwagę 41 proc. pracowników fizycznych i 44 proc. specjalistów.
Zalety rekrutacji online dostrzegają też pracodawcy. 78 proc. badanych docenia fakt, że technologia pozwala im na pozyskiwanie talentów z różnych lokalizacji, a 72 proc. wskazuje na oszczędność czasu.
źródło: badanie „Candidate Experience w Polsce”
– Po kilkunastu miesiącach rekrutacji realizowanych w wersji online zarówno kandydaci, jak i pracodawcy widzą, co jest w niej największym wyzwaniem. Chodzi o wzajemne poznanie się, poznanie kandydata jako osoby, która przychodzi do firmy z czymś więcej niż tylko zestawem potrzebnych kompetencji, a także firmy, która ma swoją kulturę i nie można jej sprowadzić do informacji na temat dostępnych dla pracownika benefitów – komentuje badanie Marta Pawlak-Dobrzańska, założyciel, strateg i analityk HR w Great Digital.
Dlatego - jak dodaje - w momencie realizacji rekrutacji online, jeszcze większego znaczenia nabiera jakość prowadzonych spotkań i komunikacji z kandydatami. Czego uda nam się dowiedzieć o kandydacie, w jaki sposób uda nam się przedstawić firmę i zespół, który czeka na nowego pracownika – to są aspekty, które mają obecnie ogromne znaczenie i decydują o finalnym poziomie dopasowania pomiędzy kandydatem a firmą, a także o poziomie zaangażowania kandydata w trakcie procesu rekrutacji.
Przeczytaj: Nowy rodzaj rekrutacji mniej stresuje i trwa krócej. Korzystają obie strony
Atmosfera, kultura i problemy techniczne
Największe wyzwania, jakie pojawiają się podczas rekrutacji prowadzonych zdalnie, to brak możliwości poznania atmosfery i kultury organizacyjnej firmy, obecność domowników, którzy mogą utrudniać skupienie się na rozmowie, a także kłopoty techniczne.
Dodatkowo badani pracownicy fizyczni zwracają uwagę na trudności związane z utrzymywaniem bieżącego kontaktu z osobą prowadzącą rekrutację, a zdaniem specjalistów rekrutacje zdalne ograniczają kontakt z przyszłym przełożonym, gdyż często można go poznać tylko drogą online.
Różnice między tradycyjną rekrutacją a zdalnym spotkaniem obserwują również pracodawcy. Dla 62 proc. badanych wyzwaniem jest poznanie kandydata jedynie podczas procesu online. Z kolei 42 proc. zwraca uwagę na kwestię przezwyciężania ograniczeń technicznych, a 21 proc. mówi o trudnościach związanych z przekazaniem informacji na temat atmosfery i kultury organizacji.
– Dobry proces rekrutacji potrafi zwiększyć zaangażowanie kandydata i przekonać do firmy nawet osoby wstępnie nieprzekonane, które być może zdecydowały się na udział w rekrutacji online zbyt pochopnie i nie w pełni świadomie. I nie mam tutaj na myśli „sprzedawania” oferty pracodawcy i zbyt różowego przedstawiania firmy, ale transparentną i otwartą komunikację z kandydatem, dzięki której obie strony mają szansę ocenić wzajemne dopasowanie, także w warunkach rekrutacji online – dodaje Marta Pawlak-Dobrzańska.
Oczekiwania kontra rzeczywistość
Jak podkreślają autorzy badania, w obliczu nowych realiów większego znaczenia nabrało zarządzanie działaniami z zakresu candidate experience. Jak jednak zauważają, do nowych wyzwań należy dopisać te problemy, które kandydaci zgłaszali w przeszłości.
Niezależnie od tego, czy proces rekrutacyjny odbywa się offline, czy online, kilka kluczowych aspektów determinuje doświadczenia kandydatów. Zdaniem pracowników fizycznych najważniejsze działania, o jakie warto zadbać, to:
- – szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy – oczekuje tego 72 proc. pracowników fizycznych, ale tylko 34 proc. tego rzeczywiście doświadczyło podczas rekrutacji,
- – informowanie o oferowanym wynagrodzeniu w ogłoszeniu – 67 proc. oczekuje, a doświadczyło 45 proc.,
- – jasna informacja o krokach wymaganych dla podjęcia zatrudnienia, przedstawiona na pierwszym spotkaniu – 57 proc. oczekuje, 34 proc. doświadcza.
Z kolei najczęściej wymieniane oczekiwania przez specjalistów to:
- – szczere i rzetelne przedstawienie warunków pracy – oczekuje 82 proc. specjalistów, ale tylko 32 proc. rzeczywiście tego doświadczyło podczas rekrutacji,
- – informowanie o oferowanym wynagrodzeniu w ogłoszeniu – 75 proc. oczekuje, a doświadczyło 29 proc.,
- – przekazanie kandydatowi informacji o powodach niezakwalifikowania się do kolejnego etapu – 74 proc. oczekuje, doświadcza zaledwie 14 proc.
Dla osób aktywnych zawodowo niezmiennie ważne jest, aby mogły poznać powody odrzucenia z procesu rekrutacyjnego. Ponad 60 proc. chciałoby zawsze dostawać taką informację, niezależnie od etapu rekrutacji. Tymczasem pracodawcy najczęściej przekazują feedback tylko kandydatom uczestniczącym w co najmniej jednym spotkaniu rekrutacyjnym lub wyłącznie wybranym osobom.
Z badania wynika również, że pracownicy fizyczni chcą jak najszybciej mieć jasność co do decyzji pracodawcy – 25 proc. chciałoby otrzymać informację bezpośrednio po spotkaniu rekrutacyjnym, co dla specjalistów nie ma aż takiego znaczenia (10 proc. wskazań). Odpowiedzią w ciągu kilku dni od rozmowy zadowoli się 45 proc. specjalistów, a 30 proc. może poczekać do końca rekrutacji (w przypadku pracowników fizycznych jest to analogicznie: 28 proc. i 22 proc.).
– Wrażenia w rekrutacji buduje się poprzez kontakt, styl rozmowy, sposób traktowania, uważne słuchanie, umiejętność odpowiadania na pytania. Menedżerowie powinni postawić sobie za cel rozwijanie kompetencji w tym zakresie, co w dobie rekrutacji zdalnych odgrywa szczególną rolę. Wówczas stają się oni naturalnymi ambasadorami marki, dbając w sposób autentyczny o candidate experience – komentuje Paweł Brzozowski, ekspert z eRecruiter.
Drugie wrażenie – onboarding
Wyzwaniem w obrębie działań HR jest kompleksowe dbanie o cały cykl życia kandydata, a nie tylko fazę rekrutacji. Od czego zacząć? Przede wszystkim pamiętać o rozpoczęciu działań jeszcze zanim nowo zatrudniony pracownik przekroczy próg firmy.
Onboarding staje się bowiem coraz istotniejszym elementem budowania CX i pozwala bliżej poznać kulturę organizacji.
– W tegorocznej edycji badania „Candidate Experience w Polsce” po raz pierwszy zapytaliśmy kandydatów o aspekt onboardingu, gdyż dobrze zaplanowany i zorganizowany proces adaptacji również ma wpływ na opinie o firmie i decyzje kandydatów o przyjęciu oferty zatrudnienia. Pod tym względem widać wśród organizacji pozytywny trend – ponad 1/3 firm zaczyna wdrożenie pracownika już przed jego pierwszym dniem pracy – zaznacza Martyna Wasilewska z eRecruiter.
Przeczytaj: Groźne zjawisko w firmach. Szef i HR umywają ręce, a pracownik cierpi
Z badania eRecruiter wynika, że co drugi pracodawca ma wdrożone standardy zachowań wobec kandydatów, a prawie co piąty regularnie bada opinie kandydatów na temat swojego procesu rekrutacyjnego. Warto wygospodarować czas na zorganizowanie ankiety dotyczącej CX, zwłaszcza że kandydaci stają się coraz bardziej otwarci i chętni, by dzielić się swoimi doświadczeniami – aż 75 proc. pracowników fizycznych i niemal 80 proc. specjalistów deklaruje swoją gotowość w tym względzie.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)