PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Przewoźnicy biją na alarm. Braki kadrowe wyzwaniem dla całej Europy

  • Justyna Koc
    jk
  • 31 maj 2019 20:00

Przyszłość transportu drogowego rysuje się w ciemnych barwach. Rocznie z zawodu kierowcy rezygnuje 25 tysięcy osób, a już teraz brakuje około 100 tysięcy fachowców. Średni wiek kierowcy zawodowego to 42 lata, a młodych jest jak na lekarstwo.

Przewoźnicy biją na alarm. Braki kadrowe wyzwaniem dla całej Europy
Adobe Stock
REKLAMA
  • Według Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego (IRU) deficyt kierowców może sięgnąć nawet 40 proc., a 21 proc. stanowisk pracy w Europie jest nieobsadzonych.
  • Problem ten potwierdzają także wyniki najnowszego badania Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców - ponad połowa respondentów ma problem ze znalezieniem rąk do pracy.
  • Z kolei koszt jednodniowego przestoju samochodu ciężarowego może sięgać 650 euro.

Największym zagrożeniem dla branży TSL (transport-spedycja-logistyka) jest niedobór wykwalifikowanych pracowników. Zgodnie z raportem PwC "Rynek pracy kierowców w Polsce" szacowany niedobór kierowców na rynku polskim w 2016 roku wynosił 100-110 tys. osób. Dane wskazują, że rocznie z zawodu odchodzi ok. 25 tys. pracowników.

Z kolei z ogólnopolskiego badania Barometr zawodów z 2019 r. wynika, że w całym kraju nie ma województwa, w którym występowałaby nadwyżka osób o takich kwalifikacjach. Równowaga popytu wystąpiła w zaledwie ośmiu powiatach.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Kierowcy zawodowi są w deficycie, co potwierdzają liczne badania. W 99 proc. firm przewozowych brakuje przynajmniej jednego pracownika z uprawnieniami do prowadzenia pojazdu. 36 proc. truckerów potrzebuje maksymalnie tygodnia, by znaleźć nową pracę. Dokładnie tyle samo ankietowanych deklaruje, że otrzymuje propozycje pracy od konkurencji, zaś 46 proc. przewoźników znajduje pracownika w ciągu miesiąca, a aż 31 proc. pracodawców zajmuje to nawet kwartał. Także najnowszy Barometr Zawodów wskazuje na duże braki kierowców na terenie całej Polski, ze szczególnym uwzględnieniem zachodniej części kraju - zauważa Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców (OCRK).

Warto zwrócić uwagę na to, jakie straty ponosi przewoźnik w sytuacji, gdy nie ma kto jeździć - koszt nawet jednodniowego przestoju samochodu ciężarowego może sięgać 650 euro. 71 proc. ankietowanych firm transportowych w analizie "Dostępność, Stawki & Technologia: Europejskie Badanie Transportu Drogowego 2018" prognozowało wzrost cen za świadczone usługi. Dla 59 proc. respondentów determinantem podwyżki miał być brak kierowców.

Nie tylko Polka boryka się z problemem

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Przewoźnicy biją na alarm. Braki kadrowe wyzwaniem dla całej Europy

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA
  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA