Nadciąga srebrne tsunami. Pracodawcy przed nowym wyzwaniem

Niedostosowanie rynku do dużej grupy pracowników 55+ to poważne straty dla polskiej gospodarki. Jak natomiast podaje GUS, wśród osób między 50. a 64. rokiem życia zaledwie co trzecia jest aktywna zawodowo.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Nadciąga srebrne tsunami. Pracodawcy przed nowym wyzwaniem

  • Polska zajmuje 30. miejsce w rankingu PwC „Golden Age Index”, oceniającym poziom wykorzystania potencjału osób w wieku powyżej 55 lat.
  • Zawody, w których można wykorzystać zalety pokolenia „baby boomers”, to między innymi te związane z kontaktem z ludźmi i obsługą klienta.
  • Największymi zaletami pokolenia 55+ jest elastyczność, odpowiedzialność i lojalność.
  • O wyzwaniach rynku pracy rozmawiać będziemy od 13 do 15 maja w Katowicach podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego pod patronatem PulsHR.pl, na który serdecznie zapraszamy.

Jak podaje GUS, na polskim rynku pracy aktywnych zawodowo pozostaje 34 proc. osób między 50 a 64. rokiem życia. Liczba ta jednak z roku na rok się zwiększa.

- Na rynku pracy spotykają się obecnie cztery zupełnie różne pokolenia. Z jednej strony milenialsi i pokolenie Z, czyli najmłodsi pracownicy. Przebojowi, otwarci na wyzwania i szukający w miejscu pracy przede wszystkim możliwości rozwoju. Z drugiej tzw. baby boomersi i pokolenie X, ceniący sobie stabilizację i pewność zatrudnienia. Przed pracodawcą trudna droga – w jaki sposób pogodzić interesy różnych grup, by potencjał wszystkich pracowników został w pełni wykorzystany – mówi Jolanta Samul-Kowalska, managing director w Morgan Philips Group Polska.

W branży HR coraz częściej mówi się o zjawisku silver tsunami – obecności doświadczonych pracowników, którzy podczas swojej zawodowej ścieżki znaleźli się w różnych sytuacjach, które ukształtowały ich podejście do pracy - w tym dwucyfrowego bezrobocia, kiedy o etat musieli rywalizować z 10 innymi kandydatami, a utrzymanie zatrudnienia było priorytetem. Przełożyło się to na szereg umiejętności: efektywne zarządzanie swoim czasem, odnajdowanie się w stresowych sytuacjach, rozwiązywanie konfliktów. Z tymi kwestiami często radzą sobie lepiej niż młodsze pokolenia. Wykazują się również większą lojalnością wobec pracodawcy, ponieważ w przeciwieństwie do młodszych pracowników nie czują konieczności nieustannego poszukiwania nowych wyzwań.

Korzyści dla polskiej gospodarki

Polska zajmuje 30. miejsce w rankingu PwC „Golden Age Index”, oceniającym poziom wykorzystania potencjału osób w wieku powyżej 55 lat.  Niedostosowanie rynku do tej grupy pracowników to poważne straty dla polskiej gospodarki.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

7 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

krystyna2 2019-04-30 15:21:06

Mam 52 lata i od kilku lat problem ze znalezieniem pracy. O etacie nie ma co marzyć. Tylko zlecenia. I łatanie dziur. Nikogo nie obchodzą doświadczenia powyżej 5 lat, dobre portfolio. Obchodzi, aby zadawać oczywiste pytania rekrutacyjne, jak pierwszoklasiście, albo robić idiotyczne testy nie mające nic wspólnego ze specyfiką pracy i umiejętności wymaganych na stanowisku. Obchodzi, aby kalkować - brać ludzi z branży, bo jak z innej, to pewnie osoba jest idiotą, że nie zrozumie specyfiki nowej? Albo zrozumie, ale w tydzień dłużej? I obchodzi, aby szef na ogół miał blade pojęcie o temacie i kierowaniu. Niech za niego zrobi ktoś w limitowanym czasie, na który łaskawie go wzięto. Czasu ma bardzo mało, więc ma robić 3x szybciej. Jeżeli ktoś uznaje, że to normalne, chyba nie wie, o czym mówi.

barbara 2019-04-30 15:14:46

Wreszcie zaczęto tu pisać o pokoleniu ludzi dojrzałych. Tyle, że zamiast żyć w kręgów mitów i sprowadzać je wyłącznie do umiejscowiania na produkcji i w obłudze klienta, a w przypadku specjalistów - podkreślać, że inżynierowie są w cenie (bo są - w różnym wieku), należałoby otwierać ludziom głowy, aby patrzyli perspektywicznie, a nie - klaustrofobicznie. Dojrzały pracownik świetnie sprawdzi się po prostu w swoich fachu, czy to marketing, czy finanse, czy HR, o ile będzie miał szacunek, godziwe wynagrodzenie (a nie ochłapy dla "starego") i normalne otoczenie pracy. Normalne, a nie - folwarczne. A ludziom dojrzałym pracującym wiele lat ciężko fizycznie należałoby odjąć ciężkie prace, aby już nie harowali jak woły. Tym, którzy notorycznei byli w trasie - pozwolić funkcjonować bardziej stabilnie. I tym tropem należy iść, a nie - podkreślać, że X nie boją się ciężkiej pracy. Cackacie się z młodzieżą,, jaka to wymagająca i co to trzeba niesamowitego stworzyć, a wystarczy wrócić do bazy - wzajemnego szacunku ludzi z różnymi możliiwościami i specyfiką doświadczeń.

poszukująca 2019-04-28 13:10:29

Polska jest krajem absurdów na rynku pracy. Polacy studiują dziennie i student na studiach dziennych słyszy: nie, nie chcemy studentów dziennych. Tylko zaocznych. Więc łączy studia dzienne z pracą typową dla freelancera. Potem po studiach słyszy : nie, szukamy z rokiem- 2 latami doświadczenia na etacie (lub więcej). I tak młodzi po studiach dziennych bujają się latami jako freelancer. I z takim doświadczeniem słyszą: nie, pan/pan jest freelancerem to nie chcemy bo jest pan/pani nielojalny/ ucieknie pan/pani/ szybko się pani nudzi itp. A prawda taka, że firmy na młodych na rynku same wymuszają taką sytuację. A wiele osób 55+ już w Polsce nie chce pracować. Badania pokazują, że ludzie 56+ odchodzą z pracy bo zdrowie im nie pozwala pracować dłużej (najczęściej) i najczęściej dotyczy to mężczyzn pracujących fizycznie. Wielu z nich umiera obecnie w wieku 55+ i jakoś tak do 2 lat od przejścia na sektorowe wcześniejsze emerytury, choć nikt jeszcze o tym głośno nie mówi. W badaniach demograficznych już to widać.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.