-
Autor: KDS
- •4 lip 2017 12:59
To, jak przebiega rekrutacja w twojej firmie, może mieć dużo większe konsekwencje niż ci się wydaje. Z najnowszego badania „Candidate Experience” wynika, że niemal co druga osoba, która ma za sobą nieprzyjemną rekrutację, zniechęca się do zakupu produktów lub usług firmy, która źle ją potraktowała.
Negatywne skutki rekrutacji mogą być odczuwalne na wielu płaszczyznach (fot. pixabay.com)
• Firma, która zostawia negatywne wrażenia z procesu rekrutacyjnego, ponosi straty nie tylko kadrowe, ale też biznesowe.
• Aż 47 proc. ankietowanych przyznało, że negatywne wrażenia ze spotkania z rekruterem powodują zniechęcenie do robienia u nich zakupów. Ale nie tylko.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
• Nie trzeba wiele, by firmy zostawiły po sobie negatywne wrażenie. Wystarczy zapomnieć poinformować o efekcie rozmowy kwalifikacyjnej.
O tym, że na rozmowę kwalifikacyjną powinien przygotować się zarówno kandydat, jak i rekruter, wiadomo nie od dziś. W dobie rynku pracownika, od jego decyzji i sposobu przeprowadzenia rozmowy zależy bardzo wiele.
Tymczasem najnowsze wyniki 4. edycji badania „Candidate Experience”, zrealizowanego przez eRecruiter i Koalicję na rzecz Przyjaznej Rekrutacji, wskazują, że jest to dużo więcej, niż się wydaje. Skutki mogą być odczuwalne również na innych płaszczyznach.
Poza problemami kadrowymi i stratą klienta, z badania „Candidate Experience” wynika, że co piąta osoba, która została źle potraktowana odradzi aplikowanie innym. Odradzać może również korzystanie z jej produktów. Tym samym ucierpieć może wizerunek firmy.
- Wrażenia kandydatów z rekrutacji mają duży wpływ na postrzeganie produktów oraz usług firmy. Dobrze przeprowadzony proces gwarantuje, że nawet pomimo negatywnej odpowiedzi, kandydat wróci do nas jako klient. Ważną rolę odgrywa tutaj komunikacja na każdym etapie, którą ułatwia nam system eRecruiter. Dzięki niemu dużo łatwiejsze jest np. wysyłanie informacji zwrotnej do aplikujących. A to właśnie brak feedbacku stwarza zagrożenie, że kandydat będzie odbierał firmę jako nierzetelną i przełoży swoje doświadczenia również na opinię o produktach czy usługach – mówi Jagoda Haczyk, specjalista ds. rekrutacji w AGATA.
Czytaj więcej: eRecruiter odpala nową opcję. Teraz rekruter umówi się z kandydatem przez SMS-a
Eksperci zauważają, że nie trzeba wiele, by niedoszły pracownik wyszedł z rozmowy kwalifikacyjnej niezadowolony. Na negatywne odczucia kandydatów wpływają czynniki ludzkie, gdy rekruter m.in. zapomni poinformować o powodach niezatrudnienia lub zakończeniu procesu.
Pocieszający może być fakt, że trzech na czterech przedsiębiorców wie, że negatywne wrażenia z rekrutacji mogą mieć wpływ na decyzje zakupowe kandydatów.
- Taka świadomość przekłada się na większą dbałość pracodawców o prowadzone procesy rekrutacyjne, m.in. coraz więcej firm deklaruje, że kontaktuje się z aplikującymi na każdym etapie procesu – zwraca uwagę Julia Urbańska, marketing manager w eRecruiter oraz koordynatorka Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.
Jak uniknąć błędów podczas rekrutacji
Eksperci przypominają, że na pozytywną rekrutację wpływ mają przede wszystkim dwa rodzaje czynników. Pierwsze związane są z pracownikami firmy odpowiedzialnymi za proces naboru.
- Rekruterzy, którzy są przygotowani do rozmowy kwalifikacyjnej są lepiej postrzegani przez kandydatów. Warto też pamiętać o dobrej atmosferze – zaproponowanie szklanki wody czy rozmowa w sprzyjających warunkach to proste sposoby na wywarcie dobrego wrażenia. Kandydaci doceniają też przesyłanie szczegółów spotkania rekrutacyjnego SMS-em - podpowiadają.
Czytaj więcej: Rekrutacja: Najdziwniejsze pytania rekruterów. Jak na nie odpowiedzieć?
Druga sprawa to nowoczesne technologie, które mają coraz większy wpływ na opinię kandydata o potencjalnym pracodawcy.
- Odpowiedni system m.in. umożliwia automatyczne wysyłanie informacji zwrotnych po zakończeniu danego etapu rekrutacji, a nawet jest w stanie wygenerować automatycznego SMS-a z przypomnieniem o spotkaniu. Te wszystkie drobne rzeczy składają się na ostateczną opinię kandydatów, o którą warto dbać - zaznacza Urbańska.
Czytaj też: Work Service uruchamia mobilną aplikację
Profesjonalne systemy wspomagające rekrutację mogą skracać czas jej trwania, obniżają jej koszty i co istotne, zapewniają pozytywne wrażenia kandydatów.
- Budowanie pozytywnych relacji z kandydatami do pracy to coś więcej niż dobra praktyka rekrutacyjna. Kandydat wchodząc w relacje z firmą staje się nie tylko potencjalnym pracownikiem, ale może być też klientem czy ambasadorem marki. Od tego, jak go potraktujemy, będzie zależeć nie tylko końcowy efekt procesu naboru, ale i wynik sprzedażowy organizacji. Bo jak wynika z naszego badania, niezadowolony kandydat, „nie kupuje” pracodawcy – mówi Julia Urbańska z eRecruiter.
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU
KOMENTARZE (0)