Na kolei w 2019 r. pracowało 92 189 osób. To o 970 osób więcej niż rok wcześniej - podał właśnie Urząd Transportu Kolejowego. - Największym pracodawcą pozostaje Grupa PKP, której trzy spółki PKP PLK, PKP Cargo, PKP Intercity zatrudniały na koniec 2019 r. łącznie ponad 64 tys. osób. W sektorze przewozów pasażerskich zatrudnionych było 23 240 osób, w sektorze przewozów towarowych - 28 332 osób.

- W 2019 r. prawie 80 proc. wszystkich zatrudnionych w spółkach wykonujących regularne przewozy pasażerskie to pracownicy trzech firm - PKP Intercity, Polregio i Kolei Mazowieckich.
- Liczba maszynistów poniżej 30 lat spadła o 4 proc. Wzrosła za to ich liczba w przedziale 30-50 lat i powyżej 50 lat.
- Można się spodziewać, że w roku bieżącym zatrudnienie na kolei spadnie na skutek spowolnienia gospodarczego spowodowanego przez pandemię COVID-19.
- Gdy analizujemy poziom zatrudnienia u przewoźników pasażerskich w latach 2010-2019, wyraźnie zaznaczają się dwie tendencje: od 2010 r. do 2014 r. obserwujemy gwałtowny spadek zatrudnienia (z 26 680 osób w 2010 r. do 22 760 w 2014 r.) a następnie w latach 2015-2018 stabilizację zatrudnienia na poziomie ok. 22 600 osób. W 2019 r. widoczny był wzrost liczby zatrudnionych, który związany był m.in. z pojawieniem się nowych przewoźników na rynku oraz dodatnim bilansem zatrudnienia w większości istniejących spółek - informuje Urząd Transportu Kolejowego, który przygotował zestawienie.
Poziom zatrudnienia w przewozach towarowych w latach 2010-2019 kształtował się następująco: w 2011 r. w porównaniu z rokiem poprzednim obserwujemy gwałtowny spadek liczby zatrudnionych (o ok. 3 tys.), następnie okres stabilizacji na poziomie 32-33 tys. zatrudnionych, w 2015 r. spadek o kolejne 3 tys. osób i w latach 2018-2019 stabilizację na poziomie 28 300 zatrudnionych.
Zatrudnienie w sektorze zarządców infrastruktury w latach 2010-2019 podlegało fluktuacjom. W latach 2011-2013 nastąpił największy spadek do poniżej 39 tys. zatrudnionych, by później stopniowo do 2016 r. odzyskać poziom z początku dekady i ukształtować się na stabilnym poziomie powyżej 40 tys. zatrudnionych w kolejnych latach.
Prawie 80 proc. wszystkich zatrudnionych w spółkach wykonujących regularne (rozkładowe) przewozy pasażerskie stanowili pracownicy trzech firm: PKP Intercity (36,3 proc.), Polregio (28,9 proc.) i Kolei Mazowieckich (12,5 proc.). Większość przewoźników pasażerskich rynku odnotowała wzrost zatrudnienia. Najwięcej pracowników przyjęto w Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - wzrost z 299 do 380 osób (27,1 proc.). Tylko dwie spółki zredukowały liczbę pracowników: PKP SKM w Trójmieście i WKD.


KOMENTARZE (0)