PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Rekrutacja: Klient odrzuca idealnego kandydata - co robić?

Zdarza się, że kandydat, który spełnia niemal w 100 proc. wymogi rekrutacji, finalnie jest odrzucony przez klienta agencji zatrudnienia. Takie sytuacje to codzienność niejednego HR-owca. Jak sobie z nimi radzić?

Rekrutacja: Klient odrzuca idealnego kandydata - co robić?
Ponowna rekrutacja wiąże się z dodatkowymi kosztami i nie wiadomo jaki będzie jej koniec. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

Rekruterzy nie mają łatwego zadania. Deficyty kadrowe oraz rynek pracownika utrudniają im znalezienie odpowiedniej osoby dla klienta. Zdarza się również, że po długich poszukiwaniach rekruterowi udaje się znaleźć kandydata, który idealnie pasuje do wymagań pracodawcy. Ten jednak odmawia przyjęcia go. Dlaczego?

Jak twierdzi Marika Stasinowska, konsultant w HRK Finance zdarza się, że klient sam nie jest w stanie uzasadnić swojej decyzji. - Wówczas pojawiają się takie argumenty jak: "brak chemii", bądź "niedopasowanie osobowościowe" - mówi Marika Stasinowska. - Pod hasłem "brak chemii" mogą ukrywać się również takie kwestie jak wiek, płeć, niepełnosprawność oraz pozostałe kryteria dyskryminujące kandydatów – dodaje.

Agnieszce Drzewieckiej, właścicielce Talenthunters , zdarzyło się zaś trzykrotnie ponawiać proces rekrutacyjny, ponieważ klient upierał się, by zatrudnić mężczyznę – choć kandydatka kilkakrotnie przewyższała kwalifikacjami panów. Ostatecznie pracodawca zdecydował się zatrudnić kobietę i był zadowolony. Nie wszystkie sytuacje kończą się w ten sposób.

- Klient poszukiwał dyrektora finansowego. Tylko jedna osoba spełniała w 100% wszystkie wymagania i mieściła się w ramach finansowych nakreślonych przez zleceniodawcę. Niestety, była to kobieta. Klient wolał nikogo nie zatrudnić, niż zatrudnić kobietę – tłumaczy Drzewiecka.

Co można zrobić?

Czy warto polemizować z takim podejściem klienta do procesu rekrutacyjnego? - Na pewno warto poszerzyć jego horyzonty i punkt widzenia opierając się na doświadczeniu własnym oraz innych konsultantów – komentuje Stasinowska. - Prowadząc projekt rekrutacyjny dla danej firmy, konsultant nie pełni wyłącznie roli dostawcy CV, ale również profesjonalisty, który wspiera swojego klienta w szerszym kontekście - chociażby uświadamiając mu aktualne wyzwania na rynku pracy – dodaje.

Nie tylko w takich sytuacjach warto rozmawiać z klientem, zwłaszcza że ponowna rekrutacja wiąże się z dodatkowymi kosztami i nie wiadomo jaki będzie jej koniec. HR-owiec musi być jednak pewny, że kandydat spełnia oczekiwania pracodawcy.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Rekrutacja: Klient odrzuca idealnego kandydata - co robić?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.