PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Młodzi się buntują. Chcą przyjaznych rekrutacji

– Studenci mają zbyt mało informacji na temat rekrutacji i rozmowy kwalifikacyjnej, dlatego nie do końca zdają sobie sprawę z tego, co ich czeka – mówi Katarzyna Kordoń, prezes K & K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego.

Młodzi się buntują. Chcą przyjaznych rekrutacji
Fot. Pixabay
REKLAMA

W wyniku negatywnych wrażeń wyniesionych z procesu rekrutacji więcej studentów i absolwentów (55 proc.) niż specjalistów (46 proc.) rezygnuje z zakupu produktów lub usług niedoszłego pracodawcy – wynika z drugiej edycji badania Candidate Experience, przeprowadzonego z inicjatywy Koalicji na rzecz Przyjaznej Rekrutacji.

Dlaczego postawa młodych osób, które stawiają pierwsze kroki albo jedne z pierwszych na rynku pracy jest o wiele bardziej roszczeniowa niż postawa doświadczonych fachowców? Być może dlatego, że wyobrażenia młodych o procesie rekrutacji nierzadko mijają się z rzeczywistością.

– Studenci mają zbyt mało informacji na temat rekrutacji i rozmowy kwalifikacyjnej, dlatego nie do końca zdają sobie sprawę z tego, co ich czeka. Młodzi nastawiają się na więcej, niż mogą dostać. Dla doświadczonych specjalistów spotkania rekrutacyjne to nie nowość. Wiedzą, czego mogą się spodziewać, w związku z czym mają inne oczekiwania – mówi Katarzyna Kordoń, prezes K & K Selekt Centrum Doradztwa Personalnego.

– Ponadto studenci podchodzą do procesu rekrutacji bardziej emocjonalnie. Są przerażeni i zestresowani. To są dla nich nowe rzeczy, których nie uczą na studiach – dodaje Kordoń.

Inaczej wygląda także rozmowa kwalifikacyjna, jeśli chodzi o studenta i doświadczonego pracownika.

– Absolwentom rekruter nie może zadać merytorycznych pytań na temat ich doświadczenia czy kwalifikacji, ponieważ osoby te dopiero rozpoczynają swoją karierę. Dlatego też niektóre pytania mogą młodym wydawać się nieco dziwne – wyjaśnia.

Prezes K & K Selekt podkreśla również, że pierwsze rozmowy kwalifikacyjne często kończą się porażką. Młode osoby popełniają błędy. Dopiero poznają mechanizmy rekrutacji. Mogą jednak wiele na tym skorzystać, zwłaszcza jeśli otrzymają informację zwrotną.

Jak wynika z pierwszej edycji badania Candidate Experience, 73 proc. kandydatów nigdy nie zostało poinformowanych, dlaczego nie zostało przyjętych i co powinni poprawić, by w przyszłości starać się o pracę na podobnym stanowisku.

– Każda firma powinna wysłać wszystkim kandydatom informację zwrotną niezależnie do tego, czy ktoś zdobył pracę, czy nie. Jeśli ktoś tego nie robi, świadczy to o niedbałości i braku profesjonalizmu. Wystarczy krótka odpowiedź i podziękowanie, choć kilka zdań wyjaśnień byłoby cenne dla młodych osób. Wiedziałyby nad czym muszą popracować, by następnym razem zwiększyć swoją szansę na sukces – ocenia Kordoń

Młodzi ludzie, którzy negatywnie oceniają proces rekrutacji, chętnie wyładowują swoją złość, udzielając się na forach internetowych. Zapewne również frustracja jest przyczyną rezygnacji z zakupu produktu czy usług firmy, w której starali się o pracę. Może zatem warto, by HR-owcy przyjrzeli się rekrutacjom, które przeprowadzają.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: Młodzi się buntują. Chcą przyjaznych rekrutacji

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • RAUBER 2015-02-02 16:08:40

    Jest sporo firm do których więcej nigdy nie złożę aplikacji ze względu na olewanie kontaktu z kandydatem. Jeżeli poświęcam czas na odpowiedź na czyjeś ogłoszenie a potem nie dostaje się nawet maila z podziękowaniem za przysłanie aplikacji to coś jest tu nie w porządku. Nigdy więcej nie wyślę aplikacji m.in. do Graftonu, PKO BP. BOŚ, Transpoz, BGŻ. To kilka z firm do których zdarzyło się wysyłać aplikacje i doskonale pamiętam że kontakt z nimi był tylko stratą czasu. Świadczy to tylko o kulturze w ich działach HR i zapewne w całości organizacji

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.