- Szef idealny? Pracownik doskonały? Próby porównania wyobrażeń pracowników o idealnej firmie, w której chcieliby pracować oraz pracodawców o idealnych pracownikach których chcieliby zatrudniać, podjęli się eksperci BCC i Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie we wspólnym badaniu „Idealny pracodawca – idealny pracownik”.
- Badanie pokazało preferencje dotyczące wymagań i motywacji pracowników wyrażonych przez badanych pracowników i firmy.
- Jego wynik może być wskazówką w zakresie kreowania polityki zatrudnienia w firmie czy prognozowania popytu i podaży pracy w skali mikro i makro.
Trudny rynek pracy
Z badania BCC i Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie wynika, że aż 86,6 proc. firm miało w 2019 roku problemy z pozyskaniem pracowników. To wzrost w porównaniu do roku 2018, gdy takie problemy zgłaszało 76,2 proc. firm.
Taki wynik nie dziwi. Bezrobocie utrzymuje się na rekordowo niskim poziome i praktycznie co miesiąc bije kolejne rekordy. W październiku resort pracy odnotował najniższy wskaźnik bezrobocia od 30 lat.
- To był kolejny dobry miesiąc na rynku pracy. Statystyki pokazują jasno – począwszy od 1990 roku, nigdy poziom bezrobotnych w październiku nie był tak niski, jest to zatem najniższy poziom bezrobocia od 30 lat – mówiła wówczas minister rodziny, pracy i polityki społecznej Bożena Borys-Szopa.
- Problemy w rekrutacji od 2017 r. praktycznie pozostają takie same – mówi w rozmowie z PulsHR.pl dr Barbara Sypniewska z Akademii Ekonomiczno-Humanistycznej w Warszawie, ekspertka BCC ds. zarządzania kapitałem ludzkim.
Niezmiennie są to: wzrost oczekiwań finansowych kandydatów do pracy, brak pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, czy – w ogóle – brak chętnych do pracy.
Na pierwszy plan wysuwają się w tym roku jednak problemy ze znalezieniem w ogóle kandydatów chętnych do pracy. O ile w 2018 r. aż 75 proc. pracodawców najczęściej borykało się ze wzrostem oczekiwań finansowych kandydatów do pracy, w tym roku w odpowiedziach na pytania o problemy w rekrutacji najczęściej pojawia się kłopot z brakiem chętnych do pracy. Żądania płacowe wskazywane są dopiero w drugiej kolejności, jako trudność w zatrudnianiu.
Pracodawcy coraz częściej wskazują również na problemy z brakiem pracowników z wymaganymi kwalifikacjami, a także z nieskutecznością systemu rekrutacji, brakiem elastyczności względem u kandydatów do pracy warunków i czasu pracy.
Skoro problemy w rekrutacji od lat pozostają niezmienne, jedynym rozwiązaniem wydaje się poznanie wzajemnych oczekiwań obu stron tego procesu.
Podobne oczekiwania
Wyniki tegorocznego badania potwierdzają, że oczekiwania zarówno pracodawców, jaki pracowników wobec firm nie różnią się tak bardzo, jak mogłoby się wydawać.
Najistotniejsze dla obu stron są możliwość rozwoju, uczenia się i podwyższania swoich kwalifikacji, możliwość awansu, a także przyjazna atmosfera i stabilność zatrudnienia.
Co ciekawe, porównując wyniki badania z 2018 roku z wynikami badania z 2019 roku, na znaczeniu w oczach pracowników traci komunikacja między współpracownikami i przełożonym, a także dobre stosunki z przełożonym i współpracownikami. To dobra wiadomość dla firm, w których płynna komunikacja wciąż sprawia wiele problemów.
Przypomnijmy, że z badania Randstad i Deloitte wynika, iż problemy komunikacyjne ma co druga polska firma, choć ponad 90 proc. menedżerów wskazuje, że ma ona priorytetowe znaczenie dla doświadczeń pracownika.
Z badania wynika również, że pracownicy chcieliby otrzymywać stałe wynagrodzenie, bez dodatków w formie premii, miesięcznych czy kwartalnych, bądź w podziale 70 procent jako stałe wynagrodzenie i 30 procent jako wynagrodzenie zmienne.
Pracodawca idealny, czyli jaki?
Opierając się na odpowiedziach 483 pracowników różnych firm przepytanych przez BCC i AEH , można pokusić się o stworzenie obrazu idealnego pracodawcy.
Okazuje się, że w oczach pracowników szef powinien mieć zdolności planowania i organizacyjne. Powinien być odpowiedzialny i obowiązkowy, profesjonalny i zarazem zaangażowany. Doceniona została także uczciwość w pracy oraz wyrozumiałość i świadomość różnorodności.
Podobnie jak w ubiegłorocznym badaniu pracownicy pytani o cechy dobrego pracodawcy podkreślali znaczenie pozytywnego nastawienia, a także jego umiejętności interpersonalnych i komunikacyjnych.
Co ciekawe, porównując wyniki badania z 2018 roku z wynikami badania z 2019 roku, w tym roku w opinii pracowników zmniejszyło się znaczenie postaw i cech dotyczących elastyczności, lojalności i współpracy.
Druga strona lustra, czyli pracownik idealny
Rekordowo niskie bezrobocie zmusza pracodawców do obniżenia wymagań wobec kandydatów do pracy. Najlepszym przykładem są wymagania wobec wykształcenia. Coraz częściej tytuły naukowe czy dyplomy przestają być warunkiem koniecznym w procesie rekrutacji.
Jednak zestaw cech i postaw, których pracodawcy szukają u kandydatów do pracy, od lat pozostaje taki sam. Niezmiennie „w cenie” jest pracowitość, odpowiedzialność i obowiązkowość, zaangażowanie, uczciwość, współpraca, pozytywne nastawienie do pracy. Wciąż tak samo wysoko cenione są umiejętności interpersonalne i komunikacyjne.
Porównując wyniki badania z 2018 roku z tymi z 2019 roku, w roku 2019 w opinii szefów zmniejszyło się znaczenie postaw i cech dotyczących elastyczności i rzetelności. Co ciekawe, mniej liczy się także dla pracodawców sumienność, kreatywność czy umiejętność radzenia sobie ze stresem .
W badaniu „Idealny pracodawca – idealny pracownik", które BCC przeprowadził w listopadzie 2019 r. wspólnie z Akademią Ekonomiczno-Humanistyczną w Warszawie, zastosowano dwie wersje ankiety: dla pracowników i dla pracodawców. W badaniu wzięło udział 483 pracowników różnych firm oraz 99 pracodawców.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)