-
Aby zostać headhunterem, nie trzeba kończyć specjalnego kierunku studiów, ale pomocne mogą być kierunki takie jak np. psychologia czy socjologia.
-
- Choć pokusa do stosowania sztuczek zawsze istnieje, to etyczne podejście jest dla headhunterów zawsze priorytetem – przekonuje Roksana Grocki z firmy Human & Hunter Professional.
-
Zarobki w branży? W dużej mierze zależą od doświadczenia i umiejętności, ale najlepsi mogą liczyć na pięciocyfrowe przelewy.
W czym headhunter lepiej sprawdza się od „zwykłego” rekrutera?
Usługi headhuntera są szczególnie przydatne w przypadku rekrutacji na stanowiska kluczowe, w tym na stanowiska kadry zarządzającej, gdzie poszukiwanie kandydatów o wysokich umiejętnościach i doświadczeniu może być trudniejsze.
Praca headhuntera polega na identyfikowaniu, pozyskiwaniu i selekcjonowaniu wysokiej jakości kandydatów. Szukają oni osób w różnych miejscach. Są to m.in. sieci kontaktów, platformy zawodowe, serwisy rekrutacyjne, a także poprzez bezpośrednie przeszukiwanie miejsc najczęściej odwiedzanych przez ekspertów danej branży (tzw. scouting).
- Headhunterzy mają zazwyczaj szerokie kontakty i sieci branżowe, co jest pomocne w dotarciu do kandydatów nieobecnych na popularnych portalach zawodowych. Po dokładnym omówieniu z klientem stanowiska pracy oraz zmapowaniu rynku pracodawcy niejednokrotnie muszą wyjść zza biurka i poszukać kandydatów „w terenie” - mówi head of recruitment i headhunter c-level Roksana Grocki z firmy Human & Hunter Professional.
Umiejętności, jakimi dyskontują headhunterzy szczególnie przydają się w sytuacji, gdy klient potrzebuje pewności, że zdobędzie najlepszych kandydatów na rynku, planuje sukcesję zewnętrzną, zmaga się z trudną lokalizacją, rozważa poszukiwania ściśle wykwalifikowanych osób otwartych na relokację lub gdy planuje utworzyć nowe stanowisko w swojej firmie.
Nie chodzi o długą listę nazwisk. Liczy się jakość
Roksana Grocki zapytana o to, jak wygląda współpraca z klientem, wskazuje, że zaczyna się ona od zrozumienia potrzeb i wymagań dotyczących konkretnego stanowiska, na które szuka się kandydata do pracy.
- Często klienci oczekują prezentacji kilku kandydatów, aby mieli wybór i mogli porównać umiejętności oraz doświadczenie. Niemniej headhunterzy starają się dostarczyć kandydatów, którzy są wyjątkowo dopasowani do profilu stanowiska, a nie wyłącznie "zapełniać" listę kandydatami – tłumaczy rozmówczyni PulsHR.pl. Jak mówi - liczy się jakość kandydatów, a nie ich ilość.
Przyjęło się, że aby zostać headhunterem, nie trzeba kończyć specjalnego kierunku studiów, ale pomocne mogą być kierunki takie jak np. psychologia czy socjologia. Czy to oznacza, że headhunterzy stosują sztuczki psychologiczne, by znaleźć odpowiednich ludzi?
- Choć może istnieć pokusa do stosowania "sztuczek" lub manipulacji, etyczne podejście jest zawsze priorytetem. Najlepsi headhunterzy unikają stosowania taktyk, które mogą wprowadzić kandydatów lub klientów w błąd. Zamiast tego koncentrują się na budowaniu trwałych relacji opartych na zaufaniu, transparentności i profesjonalizmie – zaznacza headhunterka z Human & Hunter Professional.
Dlatego jak dodaje, zdarza się, że firmy headhungingowe świadomie odrzucają oferty współpracy z pewnymi przedsiębiorstwami.
- Sytuacje, w których decyzja o nawiązaniu współpracy może nie dojść do skutku to np. porozumienia dżentelmeńskie lub zakaz konkurencji wynikający z powiązań biznesowych klienta w hermetycznej branży jego specjalizacji, zbyt szeroki zakres odpowiedzialności na danym stanowisku, niezgodny z obowiązującymi w danym kraju regulacjami prawnymi lub niekonkurencyjna względem standardów rynkowych oferta. Choć headhunter nie powinien skupiać się na negatywnej ocenie pracodawców, jego priorytetem jest zapewnienie wartości swoim klientom. Dlatego w przypadku potencjalnej współpracy powinien doradzać firmie, jak osiągnąć sukces rekrutacyjny, poprzez podpowiedzi dotyczące atrakcyjności oferty pracy, wynagrodzenia czy procesu selekcji, aby przyciągnąć najlepszych kandydatów. W końcu sukces klienta jest także sukcesem dla headhuntera – komentuje nasza rozmówczyni.
Headhunterzy coraz częściej pracują przy procesach rekrutacyjnych na stanowiska związane z utrzymaniem ruchu i energetyką, w tym odnawialnymi źródłami energii (fot. Shutterstock)
W jakich sytuacjach nie opłaca się współpracować z headhunterem? Przede wszystkim, gdy kluczowe kryteria rekrutacyjne mają charakter twardy i przeważają nad dopasowaniem do kultury organizacyjnej i kompetencjami interpersonalnymi, a dana firma ma rozbudowane wewnętrzne struktury rekruterskie i stanowiska, na które prowadzone są procesy, obejmują powtarzalne i łatwo dostępne zakresy obowiązków. W tej sytuacji pierwszym wyborem będzie zapewne uruchomienie ogłoszeń rekrutacyjnych, systemu poleceń pracowniczych lub nawiązanie współpracy z agencją w ramach usługi search & selection.
Headhunter łączy oczekiwania klienta i kandydata
Roksana Grocki podkreśla, że headhunter nie tylko pracuje na rzecz klienta, ale także dba o dobro kandydatów i angażuje się w różne aspekty procesu rekrutacji. Robi tak po to, aby zapewnić korzyści obu stronom.
- Najważniejszym celem współpracy z headhunterem jest dopasowanie najlepszych talentów do kultury organizacyjnej zleceniodawcy oraz wysoki wskaźnik retencji rekomendowanych pracowników - chociażby z uwagi na wiążące nieraz długie, nawet 12-miesięczne, okresy gwarancji na wykonaną usługę – zdradza szczegóły współpracy.
Dlatego – jak tłumaczy - headhunterzy dbają o kandydatów. Wchodzą w rolę doradcy kariery, udzielają wskazówek dotyczących przygotowania do spotkania z potencjalnym pracodawcą. Niejednokrotnie uczestniczą w negocjowaniu warunków oferty pracy. Pełnią rolę łącznika między obiema stronami, aż do zawarcia porozumienia, satysfakcjonującego zarówno klienta, jak i kandydata.
W niektórych przypadkach, zwłaszcza gdy kandydat jest zobowiązany do odstąpienia od zakazu konkurencji u swojego obecnego pracodawcy, headhunterzy mogą zaangażować dział prawniczy, aby pomóc w negocjacjach w tej kwestii. Pomagają również rozwiać wątpliwości, czy dana oferta pracy jest dla nich odpowiednia i czy jest zgodna z ich długoterminowymi celami zawodowymi.
Na jakie zarobki mogą liczyć? Wynagrodzenie headhunterów w dużej mierze zależy od doświadczenia, lokalizacji firmy, do której szukają pracownika, rodzaju rekrutacji i skali projektów.
- Najczęściej headhunterzy współpracujący z firmami rekrutacyjnymi rozliczani są na zasadzie stałej podstawy oraz prowizji od zrealizowanych projektów, która obejmuje procent od faktury wystawionej zleceniodawcy. Skuteczni headhunterzy osiągają wynagrodzenie powyżej 15 tys. zł brutto – podsumowuje Roksana Grocki.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (4)