Executive search: Jak zrekrutować prezesa?

- Kiedy jest dobry moment, żeby zrekrutować prezesa? Kiedy np. założyciel firmy ma dobry pomysł, ma wizję, ale nie umie jej wdrożyć w życie – uważa Daniel Lewczuk, prezes i właściciel Executive Network. I podpowiada, jak zatrudnić szefa firmy.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Executive search: Jak zrekrutować prezesa?

PODZIEL SIĘ


Autor: Jolanta Miśków

9 lis 2016 10:50


Zdaniem Daniela Lewczuka, który od osiemnastu lat zajmuje się rekrutacją najwyższej kadry menedżerskiej, są momenty w życiu wielu firm, kiedy właściciel powinien pomyśleć o zatrudnieniu prezesa. Kiedy? Np. wtedy, kiedy to, co działało, przestało działać i trzeba zbudować nową kulturę.

- Warto wtedy sięgnąć po prezesa z zewnątrz, który ma świeże spojrzenie. Dobry moment by zrekrutować prezesa jest również wtedy, gdy np. właściciel ma fajny pomysł, wizję, ale nie umie jej wdrożyć w życie lub gdy pojawia się konieczność spowodowania szybkiego wzrostu, a właściciele koncentrując się na zarządzaniu firmą, nie mają czasu na jej rozwijanie – uważa Lewczuk.

Jak zatem zrekrutować prezesa? – Warto wykorzystać potencjał networkingowy – podpowiada Lewczuk i dodaje, że lepiej nie robić tego w pojedynkę. – Dobrze jest skupić wokół siebie kilka zaufanych osób, które pomogą nam w procesie rekrutacji – podkreśla.

Jego zdaniem, mimo iż preferujemy osoby, które są podobne do nas, powinniśmy zatrudniać innych od siebie. – Dzięki temu będziemy mieli w firmie bardziej zbalansowane kompetencje oraz ludzi, którzy nie będą bali się zakwestionować naszych pomysłów – wyjaśnia.

Ważne jest również to, aby przyszły prezes czy menedżer pasował do kultury organizacyjnej firmy. – Kiedyś Steve Jobs zatrudnił bardzo dobrego specjalistę, który wcześniej pracował w Pepsi. Po jakimś czasie okazało się jednak, że różnica kulturowa była na tyle duża, że musieli się rozstać – opowiada Lewczuk.

Co jeszcze jest ważne? Wiedza i doświadczenie oraz to, czy potencjalny kandydat na prezesa „czuje” daną branżę, wie, jak będą zmieniały się trendy. – Istotna jest również umiejętność komunikowania z zarządem, pracownikami, inwestorami, a także zorientowanie na cel – mówi Lewczuk.

A o co pytać prezesa podczas rozmowy kwalifikacyjnej? Np. o to, jakie ma cele, aby sprawdzić, czy są one zbieżne z celami organizacji. Warto zapytać również o to, jakich innych prezesów, menedżerów podziwia, aby wiedzieć, na kim się wzoruje.

- „Jakie są pana/pani trzy największe osiągnięcia?”, „Jaki jest największy błąd zawodowy, którego pan/pani żałuje?”, „Proszę wymienić trzy rzeczy, których Pan nie lubi w swojej obecnej roli”, „Proszę wytłumaczyć zmiany w swojej dotychczasowej karierze zawodowej”. Odpowiedź na to ostatnie pytanie pozwoli nam się dowiedzieć, czy ścieżka kariery danego kandydata była przemyślana czy też bardziej przypadkowa. Warto też zadać pytanie o to, czym się zajmuje nasza firma. Często okazuje się bowiem, że ta lekcja jest przez kandydatów słabo odrobiona – podsumowuje Lewczuk.

*Artykuł powstał w oparciu o wystąpienie Daniela Lewczuka podczas VI Konferencji Rada Nadzorcza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.