Pracownicy przez lata zajmujący to samo stanowisko albo pełniący jedną rolę w organizacji przez dłuższy czas, są również coraz mniej atrakcyjni dla pracodawców. Zwłaszcza w branżach charakteryzujących się wysoką częstotliwością i zakresem zmian, gdzie od kandydatów oczekuje się zdolności adaptacyjnych oraz aktualnej wiedzy specjalistycznej.
Myślenie o pracy „na całe życie" jest coraz rzadsze. - Z naszych obserwacji wynika, że po trzech-czterech latach pojawia się potrzeba zmiany, którą poza znalezieniem nowego pracodawcy może być objęcie innej roli w dotychczasowej organizacji albo nowy zakres obowiązków - tłumaczy Anna Podolska, ekspert Hays Poland.
- Chęć i gotowość do podjęcia nowej pracy zależy jednak w dużym stopniu od stażu i doświadczenia. Nowe wyzwania najchętniej podejmują osoby z kilkuletnim doświadczeniem zawodowym. Tacy pracownicy pozostają też w jednej firmie najkrócej - średnio przez trzy lata. Również osoby z takim stażem i doświadczeniem są najbardziej poszukiwane przez pracodawców, a co za tym idzie - otrzymują najwięcej ciekawych ofert pracy. Z kolei pracownicy wyższego szczebla decydują się na zmiany zdecydowanie rzadziej – dodaje Podolska.
Dynamiczny rynek pracy oraz zmiana wpisana w karierę zawodową najmłodszych pracowników sprawiają, że idealny wskaźnik retencji nie istnieje. Wszystko zależy od branży, specyfiki firmy i rodzaju wykonywanej pracy. Kluczowe pozostaje określenie, czego potrzebuje dana firma i w jakim środowisku działa, a następnie kształtowanie polityki personalnej w odpowiedzi na strategiczne cele.
Dla firm, które nie chcą lub nie mogą borykać się z dużą rotacją, niezmienne dobrym sposobem jest zatrudnianie absolwentów i zapewnienie im dalszego rozwoju w strukturze organizacji. Dzięki temu wraz z wydłużeniem stażu pracy oraz nabywaniem nowych kompetencji, zatrudnieni zmieniają stanowiska i zakres swoich obowiązków. Pracownik może poznać firmę i sprawdzić się w różnych obszarach działalności organizacji, dzięki czemu zdobywa różnorodne doświadczenie, umiejętności i kompetencje - cenne również dla pracodawcy.
Od firny wymaga to jednak odpowiedniej struktury - dającej możliwości awansu oraz zapewnienia ciągłego rozwoju, wyzwań, a także atrakcyjnego wynagrodzenia i oferty świadczeń dodatkowych. Koniecznością staje się także zapewnienie pracownikom elastycznego i komfortowego środowiska pracy, indywidualnego traktowania oraz dostępu do zaawansowanych technologicznie narzędzi pracy. Warto też wziąć pod uwagę czynniki najważniejsze dla specjalistów rozważających zmianę pracy.
W mniejszych firmach - szczególnie start-upach - programy retencyjne są mniej popularne. W biznesie tego rodzaju dłuższy staż nie jest kluczowy zarówno z perspektywy pracownika, jak i pracodawcy. Praca w start-upach często jest traktowana jako szansa na zdobycie wiedzy i różnorodnych doświadczeń w ciągu kilku lat, umożliwiających przejście do następnego projektu - często o większej skali albo zasięgu.
Sens pracy ma znaczenie
Również sami pracownicy coraz chętniej decydują się na zmianę pracodawcy. Stawiają na sens wykonywanej pracy, poczucie wspólnoty oraz przekonanie, że realizowane zadania przyczyniają się do czegoś ważnego. Istotny jest przełożony i zespół, z przynależności do którego możemy być dumni. Na znaczeniu zyskują też świadczenia dodatkowe oraz czynniki wpływające na jakość pracy i życia. Ważna jest równowaga pomiędzy życiem zawodowym i prywatnym, elastyczność oraz możliwości awansu, kariery oraz szkoleń i rozwoju. Ambitni pracownicy chcą zdobywać wiedzę i doświadczenia, które pozwolą im awansować i pozyskiwać kolejne kompetencje.
Źródło: Raport płacowy Hays Poland 2018
- Planując swoją karierę zawodową kandydaci coraz mniej obawiają się wyzwań związanych ze zmianami. Sytuacja na rynku pracy zmienia się bardzo szybko. Zmiana pracy co 2-3 lata jest już normą, na którą nikt nie patrzy negatywnie. Nie należy oczywiście popadać w skrajność i zmieniać pracy, z której się jest bardzo zadowolonym tylko dlatego, że wiele innych osób zmienia pracę. Ważne jest jednak, aby uniknąć popadnięcia w rutynę - podkreśla ekspert Hays.
Idealny moment na zmianę pracy zależy od wewnętrznej motywacji. Są osoby, które dobrze czują się z tym, że pracują długo w jednej firmie, bo najważniejsze jest dla nich poczucie bezpieczeństwa. Ale nawet w takiej sytuacji, raz na jakiś czas warto zrobić przegląd swojej kariery i odpowiedzieć sobie na pytanie, czy nadal cieszy mnie, to co robię, i odpowiada mi środowisko, w którym pracuję. Z drugiej strony część obszarów i specjalizacji obarczona jest szczególnie częstą rotacją pracowników. W obu przypadkach przed pracodawcami stoi wyzwanie, aby odpowiedzieć na potrzeby pracowników i zapewnić organizacji możliwości rozwoju oraz budowania przewagi konkurencyjnej.
Skakanie po pracach się opłaca?
Na korzyść takiego podejścia przemawiają statystyki. Według danych opublikowanych przez Forbes, pracownicy, którzy pracują dla jednego pracodawcy dłużej niż 2 lata, otrzymują nawet 50 proc. niższe wynagrodzenie niż ich koledzy, którzy zmieniali firmy.
Dane pozyskane przez Legal Technology Solutions wskazują, że każda zmiana pracodawcy wiąże się z podwyżką w wysokości od 8 do 10 procent .
- W tej chwili mamy w Polsce rynek pracownika. Pracodawcy coraz częściej skarżą się, że nie mogą znaleźć odpowiednich ludzi do pracy. Jest to dla pracownika doskonała okazja, aby otrzymać podwyżkę - komentuje Michał Gołgowski, dyrektor zarządzający Spring Professional.
Gołgowski dodaje, że w dzisiejszych czasach lojalność pracowników zyskuje dużo większą wartość niż kiedyś. Zarówno pracownicy, jak i pracodawcy mają tego świadomość. Pamiętajmy jednak, że rynek pracownika też się kiedyś skończy.
- W niemal każdym ogłoszeniu o pracę można przeczytać, że gwarantowana jest świetna atmosfera pracy. Jednak to właśnie ona, fajni ludzie, dobre podejście oraz benefity pracownicze pozwolą realnie obronić się przed przejęciem pracowników przez konkurencję - uważa Michał Gołgowski. - Z drugiej strony nawet zatwardziały skoczek chętnie zostanie dłużej w firmie, w której czuje się dobrze. Pracownicy, szczególnie na stanowiskach zarządzających, których Spring głównie rekrutuje, coraz częściej doceniają wartości i miękkie elementy pracy, nie tylko walory finansowe.
KOMENTARZE (2)