PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Czy warto stworzyć profil zawodowy kandydata?

Kiedy firma podejmuje decyzję o przeprowadzeniu procesu rekrutacji, w pierwszym etapie powinna dokonać dokładnej analizy stanowiska pracy, na które aktualnie poszukuje pracownika.

  • Autor:pt
  • 27 lis 2017 12:29
Czy warto stworzyć profil zawodowy kandydata?
Potrzeby na rynku pracy są różne (fot. Fotolia)
REKLAMA

• Poziom wymagań stawianych potencjalnemu pracownikowi powinien realnie odpowiadać potrzebom stanowiska.

• Pracodawcy bardzo często zawyżają swoje wymagania, tworząc profil kandydata.

• Zwracajmy uwagę na te cechy i kompetencje, które są istotne z punktu widzenia zadań realizowanych na danym stanowisku.

Rozpoczynają proces rekrutacji, trzeba dokładnie zdefiniować stanowisko, na jakie szukamy kandydata. Chodzi o ustalenie specyfiki zawodu, zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a także zależności służbowych i miejsca, jakie będzie zajmować dane stanowisko w całej strukturze organizacji - pisze w swoim artykule Ewelina Stachowiak z firmy HR Tools.

Po sporządzeniu dokładnego opisu stanowiska pracy przychodzi kolej na profil zawodowy kandydata. Czy i dlaczego warto go stworzyć?

Na profil zawodowy kandydata składa się szereg wymagań związanych z jego wykształceniem oraz wiedzą specjalistyczną, dotychczasowym doświadczeniem zawodowym, cechami osobowości i umiejętnościami, warunkami fizycznymi, a także innymi kompetencjami, które są istotne z punktu widzenia zadań realizowanych na danym stanowisku.

Profil kandydata ma za zadanie dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji do tego, aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie cechy i kompetencje powinien posiadać kandydat idealny na to stanowisko?

- Oczywiście nie ma osób idealnych. Tworząc profil zawodowy kandydata należy mieć na uwadze fakt, aby podzielić wszelkie wymagania na te, które są w naszej ocenie rzeczywiście niezbędne do realizowania zadań na danym stanowisku, a także na te, które są mile widziane lub zupełnie nieistotne. Musimy pamiętać przede wszystkim o tym, że poziom wymagań stawianych potencjalnemu pracownikowi, powinien realnie odpowiadać potrzebom stanowiska - dodaje Ewelina Stachowiak z firmy HR Tools.

Pracodawcy bardzo często zawyżają swoje wymagania tworząc profil kandydata. To z kolei skutkuje albo niemożliwością znalezienia tego “idealnego” albo wygórowanym oczekiwaniom wobec obecnych pracowników i brakiem ich docenienia. W efekcie obie strony są niezadowolone: pracodawca, który uważa, że jego podwładny nie spełnia wszystkich wymagań oraz pracownik, który jest przez to zniechęcony i zdemotywowany.

W jaki sposób można sporządzić profil zawodowy kandydata?

Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na sporządzanie profilu zawodowego kandydata. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest tak zwany siedmiopunktowy plan Rodgera, uwzględniający wszystkie najważniejsze aspekty, jakie należy wziąć pod uwagę podczas rozważania danej kandydatury. Zalicza się do nich przede wszystkim:wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, uzdolnienia, zainteresowania, wygląd fizyczny,okoliczności.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy warto stworzyć profil zawodowy kandydata?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.