Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
• Poziom wymagań stawianych potencjalnemu pracownikowi powinien realnie odpowiadać potrzebom stanowiska.
• Pracodawcy bardzo często zawyżają swoje wymagania, tworząc profil kandydata.
• Zwracajmy uwagę na te cechy i kompetencje, które są istotne z punktu widzenia zadań realizowanych na danym stanowisku.
Rozpoczynają proces rekrutacji, trzeba dokładnie zdefiniować stanowisko, na jakie szukamy kandydata. Chodzi o ustalenie specyfiki zawodu, zakresu obowiązków i odpowiedzialności, a także zależności służbowych i miejsca, jakie będzie zajmować dane stanowisko w całej strukturze organizacji - pisze w swoim artykule Ewelina Stachowiak z firmy HR Tools.
Po sporządzeniu dokładnego opisu stanowiska pracy przychodzi kolej na profil zawodowy kandydata. Czy i dlaczego warto go stworzyć?
Na profil zawodowy kandydata składa się szereg wymagań związanych z jego wykształceniem oraz wiedzą specjalistyczną, dotychczasowym doświadczeniem zawodowym, cechami osobowości i umiejętnościami, warunkami fizycznymi, a także innymi kompetencjami, które są istotne z punktu widzenia zadań realizowanych na danym stanowisku.
Profil kandydata ma za zadanie dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji do tego, aby móc odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie cechy i kompetencje powinien posiadać kandydat idealny na to stanowisko?
- Oczywiście nie ma osób idealnych. Tworząc profil zawodowy kandydata należy mieć na uwadze fakt, aby podzielić wszelkie wymagania na te, które są w naszej ocenie rzeczywiście niezbędne do realizowania zadań na danym stanowisku, a także na te, które są mile widziane lub zupełnie nieistotne. Musimy pamiętać przede wszystkim o tym, że poziom wymagań stawianych potencjalnemu pracownikowi, powinien realnie odpowiadać potrzebom stanowiska - dodaje Ewelina Stachowiak z firmy HR Tools.
Pracodawcy bardzo często zawyżają swoje wymagania tworząc profil kandydata. To z kolei skutkuje albo niemożliwością znalezienia tego “idealnego” albo wygórowanym oczekiwaniom wobec obecnych pracowników i brakiem ich docenienia. W efekcie obie strony są niezadowolone: pracodawca, który uważa, że jego podwładny nie spełnia wszystkich wymagań oraz pracownik, który jest przez to zniechęcony i zdemotywowany.
W jaki sposób można sporządzić profil zawodowy kandydata?
Istnieje kilka sprawdzonych sposobów na sporządzanie profilu zawodowego kandydata. Jedną z najczęściej stosowanych metod jest tak zwany siedmiopunktowy plan Rodgera, uwzględniający wszystkie najważniejsze aspekty, jakie należy wziąć pod uwagę podczas rozważania danej kandydatury. Zalicza się do nich przede wszystkim:wykształcenie, doświadczenie zawodowe, umiejętności, uzdolnienia, zainteresowania, wygląd fizyczny,okoliczności.
Stworzenie takiej siedmiopunktowej listy pomaga nam nie tylko w określeniu poszczególnych wymagań wobec potencjalnego kandydata, ale także w stworzeniu wstępnego programu rozwojowego dla nowych pracowników. Określane przez nas wymagania powinny być oczywiście realistyczne.
Musimy pamiętać o tym, że profil idealnego kandydata nie istnieje - znalezienie osoby, która będzie w pełni odpowiadać temu profilowi jest niemożliwe. Narzędzie to ma stanowić wsparcie w procesie rekrutacji i wyłonić osoby, które oferowanego przez nas stanowiska najbardziej pasują. Profil zawodowy kandydata stanowi podstawę do podejmowania właściwych decyzji, zwłaszcza podczas wstępnej selekcji.
Wirtualna rekrutacja
Profesjonalizacja procesów komunikacji nie pozostaje obojętna wobec zjawiska szukania pracy czy szukania pracownika. Nie może więc nikogo dziwić, że nasze informacje w sieciach społecznościowych są obiektem bacznej analizy.
W Polsce powszechne stało się wykorzystywanie mediów społecznościowych przez rekruterów, w szukaniu najlepiej dopasowanych do oczekiwań firm kandydatów. Zaakcentować trzeba, że profesjonalizacja tych platform dała wszystkim idealne "miejsce spotkania" i wstępnego przedstawienia się.
W Polsce, do najbardziej popularnych portali należą międzynarodowy LinkedIn i polski Goldenline. Te dwie platformy mają charakter biznesowy, dlatego najczęściej swoje profile zawodowe zakładają osoby z poziomu co najmniej asystenta bądź specjalisty, a także menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządu czy prezesi.
Dlaczego warto być na LinkedIn lub Goldenline także jako firma?
Firmy specjalizujące się w rekrutacjach najczęściej posiadają na portalach społecznościowych rozszerzone profile dedykowane rekruterom, które umożliwiają dotarcie do kandydatów spoza własnej sieci kontaktów.
- Osoby, z którymi kontaktujemy się za pośrednictwem biznesowych mediów społecznościowych bardzo często decydują się na udział w procesie rekrutacji - komentuje Anita Obidowska z LeasingTeam Professional. - Nawet jeżeli w danej chwili nie myślały o zmianie pracy, są ciekawe, co może zaoferować im inna firma. Ponadto, wielu kandydatów uważa, że udział w procesie rekrutacji jest pewnego rodzaju treningiem, który jeśli nie teraz, to w przyszłości może pomóc im w zdobyciu wymarzonej pracy.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)