PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Czy leci z nami pilot? Dzień Lotnictwa pod znakiem wakatów

• Jak zostać pilotem? Ile można zarobić? 7 grudnia obchodzimy Międzynarodowy Dzień Lotnictwa Cywilnego.
• Według szacunków Boeinga, w ciągu dwóch kolejnych dekad linie lotnicze na świecie będą potrzebować nawet 558 tys. nowych pilotów. Tych jednak brakuje.
• By uzupełnić braki kadrowe, linie lotnicze same szkolą pilotów już po maturze.

Czy leci z nami pilot? Dzień Lotnictwa pod znakiem wakatów
W Polsce licencję pilota samolotowego liniowego (ATPL) posiadają 984 osoby. (Fot. Shutterstock)
REKLAMA

Według najnowszej prognozy Boeinga, amerykańskiego producenta samolotów, aby móc obsługiwać coraz większą liczbę podniebnych podróży, w ciągu dwóch kolejnych dekad linie lotnicze na świecie będą potrzebować nawet 558 tys. nowych pilotów. Bez tego nie dotrzymają tempa rosnącemu popytowi na podróże lotnicze. 

Pilotów wciąż za mało

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Rynek światowy ciągle się rozwija. Pilot nadal jest zawodem przyszłości, bo dotychczas nie wymyślono szybszego środka transportu niż samolot i raczej nie zmieni się w to w najbliższych 50 latach – ocenia Piotr Rutkowski z Wojskowych Zakładów Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy, gdzie funkcjonuje Bydgoski Klaster Lotniczy.

Zgodnie z danymi Urzędu Lotnictwa Cywilnego na dzień 31 grudnia 2015 r. odnotowano w Polsce 11 469 ważnych licencji lotniczych (wliczając kontrolera ruchu, mechanika czy dyspozytora lotniczego), z czego 1971 zostało zdobytych w ubiegłym roku, głównie przez mężczyzn (1802 uprawnienia). Najwięcej nowych licencji dotyczyło pilota szybowcowego (921 nowych uprawnień) oraz pilota samolotu turystycznego (535 nowych uprawnień).

Co istotne, w porównaniu z 2014 r. poziom aktualnych licencji jest niewiele wyższy. W 2014 r. ważne uprawnienia posiadało 11 154.

Zarobki polskich pilotów wynoszą od ok. 8-12 tys. zł do kilkudziesięciu tys. zł w przypadku rejsów transatlantyckich. (Fot. Pixabay)
Zarobki polskich pilotów wynoszą od ok. 8-12 tys. zł do kilkudziesięciu tys. zł w przypadku rejsów transatlantyckich. (Fot. Pixabay)

Sposób na lukę kadrową

Wiele linii lotniczych uruchomiło w ostatnich latach program cadet pilot, który jest przepustką do zawodu pilota. Jedynymi wymaganiami stawianymi kandydatom jest znajomość angielskiego oraz świadectwo maturalne, nie muszą mieć żadnego doświadczenia w lataniu. Jak to działa?

Przewoźnik typuje ośrodek szkolenia podstawowego, w którym realizuje szkolenie do poziomu frozen Airline Transport Pilot Licence (ATPL), czyli do poziomu, w którym kandydat ma wszystkie konieczne uprawnienia do wykonywania zawodu pilota. Wówczas linia lotnicza może przyjąć takiego kandydata do pracy już jako pilota, ale jest pewne ograniczenie – do momentu wylatania przez niego 500 godzin nie może on pełnić obowiązków kapitana statku powietrznego czy to w załodze wieloosobowej, czy jednoosobowej.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Czy leci z nami pilot? Dzień Lotnictwa pod znakiem wakatów

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.