Talentuno to start-up, który wystartował we wrześniu 2018 r. i odniósł sukces na Węgrzech. Polska jest drugim krajem, w którym będzie działać ta nowoczesna platforma łącząca firmy, rekruterów-freelancerów i kandydatów.
- Talentuno to platforma, która stawia wyzwanie tradycyjnym modelom rekrutacji i wprowadza rewolucję poprzez uwolnienie siły społeczności i demokratyzację procesów rekrutacyjnych. Dzięki wykorzystaniu crowdsourcingu, czyli siły internetowego tłumu, jesteśmy w stanie odnaleźć odpowiedni talent szybciej, taniej i skuteczniej niż jakiekolwiek inne usługi rekrutacyjne dostępne na rynku - mówi Péter Balázsik, prezes i współzałożyciel Talentuno.
Talentuno działa na zasadzie platformy skupiającej pracodawców oraz kandydatów, a także niezależnych rekruterów, czyli MatchMakers. To oni pracując jako freelancerzy znajdują najlepszych kandydatów ze swoich osobistych sieci kontaktów i dopasowują ich do otwartych pozycji dostępnych w systemie.
Wykorzystując oferowaną przez Talentuno platformę, każdy może zostać MatchMakerem, czyli polecać swoich znajomych na otwarte stanowiska i zarabiać na tym. Jeśli kandydat zaproponowany przez MatchMakera zostanie wybrany, odnoszący sukcesy rekruterzy otrzymują prowizję, która będzie osiąga średnio 2100 zł.
Dzięki crowdsourcingu, firmy zyskują dostęp do dużo szerszego grona kandydatów, mogą korzystać z dużo większej bazy specjalistów, która była dotychczas niedostępna dla nich. Zazwyczaj pierwszą osobą, która słyszy o tym, że ktoś chce zmienić pracę, jest przyjaciel lub znajomy.
Firmy mogą także zautomatyzować proces wstępnej selekcji, dzięki wbudowanemu w system Talentuno narzędziu do ewaluacji kandydatów. Duża liczba rekruterów rekomendujących kandydatów oraz zautomatyzowany proces preselekcji sprawiają, że Talentuno obniży koszty rekrutacji nawet o 60 proc.
Polski rynek pracy w tarapatach
Jak pokazują badania, sytuacja na rynku pracy w Polsce jest od paru lat bardzo dobra. Rośnie ogólna liczba osób pracujących, wzrasta zatrudnienie w sektorze przedsiębiorstw, przeciętne miesięczne wynagrodzenie brutto w firmach było w 2018 r. o 7,1 proc.wyższe niż rok wcześniej. Ta korzystna koniunktura to przede wszystkim efekt utrzymującego się wysokiego wzrostu PKB - zwiększył się on realnie o 5,1 proc. w skali roku.
Szybki wzrost gospodarczy, wysoki popyt na pracę, szybko rosnące zatrudnienie i spadek bezrobocia to główne czynniki, które sprawiają, że polski rynek pracy zmienia się i rośnie w szybkim tempie. Tym pozytywnym wskaźnikom towarzyszą jednak coraz większe trudności pracodawców z pozyskiwaniem pracowników, których profil zawodowy dokładnie odpowiadałby ich oczekiwaniom. Mimo coraz skuteczniejszych narzędzi i metod dostępnych na rynku, koszty pozyskania specjalistów do firm są dziś ogromne i stale rosną.
- W Polsce dynamicznie rośnie zapotrzebowanie na specjalistów. Kolejne międzynarodowe koncerny tworzą tu własne centra usług do obsługi oddziałów swoich spółek z danego regionu lub nawet z całego świata. Tradycyjne metody pozyskiwania pracowników z takich sektorów jak księgowość, IT, obsługa klienta, logistyka, finanse czy HR, nie są już jednak wystarczająco efektywne. Wielkie korporacje i firmy rekrutacyjne nie są w stanie podołać rosnącemu zapotrzebowaniu, bez generowania ogromnych kosztów dla swoich klientów – podsumowuje Marek Strojkowski, ekspert rynku pracy i country manager Talentuno w Polsce.
Firma Talentuno chce zmienić sposób, w jaki prowadzone są obecnie rekrutacje w Polsce. Do końca roku, portal planuje zachęcić co najmniej 12 tys. osób do zarejestrowania się na platformie w roli MatchMakera.
- Wyniki osiagnięte na portalu na Węgrzech sa bardzo obiecujące. Udało nam się zgromadzić społeczność ponad 6 tys. Matchmakerów, którzy zarekomendowali blisko 7 tys. kandydatów dla naszych firm partnerskich, ponad 100 marek znanych z listy Fortune 500, m.in. Emirates Nokia, Viacom, Electrolux czy BP. Zarządzaliśmy blisko 1,5 tys. procesami aplikacji - mówi Péter Balázsik.
Czas na zmiany
Na zmiany w rekrutacji zdecydowała się agencja Antal, która przygotowała platformę REX (Recruitment Exchange). To narzędzie oparte na modelu, w którym wybrany projekt rekrutacyjny jest udostępniany grupie rekruterów, pracujących na zasadach freelance.
- W Polsce zarejestrowanych jest ponad 8 tys. agencji rekrutacyjnych, których znaczącą większość stanowią jednoosobowe firmy. Platforma REX to zaproszenie do współpracy właśnie dla tej grupy zawodowej. Freelancerzy, którzy nie są zainteresowani pracą na tzw. etacie i cenią sobie niezależność, niestety bardzo często mają ograniczony dostęp do projektów rekrutacyjnych - mówi w rozmowie z PulsHR.pl Artur Skiba, prezes Antala.
Z kolei REX, czyli Recruitment Exchange, jest oparty na modelu crowdstaffingowym (tworzenie siatki rekruterów - przyp. red.), w którym wybrany projekt rekrutacyjny jest udostępniany grupie headhunterów. Każdy z nich posiada swoją unikalną bazę kontaktów, z której wybiera kandydatów dopasowanych do wymagań danego stanowiska. Następnie powyższe propozycje trafiają do weryfikacji przez konsultantów Antal, a później – klienta.
- Ponadto Antal zapewnia freelancerom gwarancję bezpieczeństwa realizacji projektów rekrutacyjnych, jak również zaplecze prawne, przygotowanie umów, specjalistyczne szkolenia branżowe czy rozwój indywidualnego biznesu. REX to jednak przede wszystkim nieograniczone zasoby nowych projektów rekrutacyjnych dla freelancerów, którzy dotąd tego dostępu nie posiadali - ocenia Skiba.
KOMENTARZE (1)