Trwa rejestracja uczestników na nasz tegoroczny Europejski Kongres Gospodarczy. Zapraszamy! Udział możecie potwierdzić pod
tym linkiem.
- Z badania No Fluff Jobs wynika, że 34 proc. kobiet w IT zdobywało wiedzę poza studiami informatycznymi.
- Według badania oczekiwania finansowe większości specjalistek IT są większe niż ich realne wynagrodzenia.
- Okazuje się również, że choć dobre zarobki dla kobiet pracujących w branży IT są ważne (65 proc.), największą wartością w miejscu pracy jest dla nich atmosfera - została ona wskazana przez aż 66 proc. respondentek.
No Fluff Jobs przeprowadziło badanie w lutym 2021 roku na grupie 2650 kobiet z branży IT oraz tych, które deklarowały chęć rozpoczęcia pracy w tym sektorze.
- Z badania przeprowadzonego przez No Fluff Jobs jasno wynika, że dla kobiet nie ma rzeczy niemożliwych - mówi Magdalena Gawłowska-Bujok, współzałożycielka i chief operating officer, No Fluff Jobs. - Kobiety coraz chętniej decydują się na zmianę branży i rozwijanie swoich umiejętności w pracy z nowymi technologiami, a ich zaplecze zawodowe i wykształcenie okazują się bardzo różnorodne. Co równie istotne, są zdeterminowane, by zdobywać wiedzę technologiczną, ucząc się samodzielnie lub decydując się na uczestnictwo w specjalistycznych kursach.
Katarzyna Rój, dyrektor ds. rekrutacji w Luxoft Poland podkreśla, że w Polsce w branży IT kobiety stanowią 30 proc. pracowników. Pracodawcy robią wiele, aby podkreślać istotność różnorodności w budowaniu zespołów. Nie znaczy to jednak, że jest już dobrze.
- Problem mniejszości kobiet w IT ma bardzo głębokie korzenie społeczne. Z osobistych doświadczeń: jako mama chłopca i dziewczynki - bardzo często obserwuję, jak dużą tendencję mamy (jako społeczeństwo) do przypisywania dzieciom ról typowo „męskich” lub „żeńskich”, choćby przez kolory czy typ zabawek, które dla nich wybieramy - mówi Katarzyna Rój.
Świadomość rodziców w tej mierze jest bardzo ważna - właśnie ona pomaga zmieniać podejście do opisywanej kwestii ze strony szkół i przedszkoli; to klucz do otwarcia się dziewczynek - a w konsekwencji młodych kobiet - na różne opcje rozwoju zawodowego.
Przygoda z IT
Przeprowadzone przez No Fluff Jobs badanie dowiodło, iż zarówno kobiety, które już pracują w branży IT jak i te, które planują się w niej rozwijać, są dobrze wykształcone. Aż 61 proc. z nich ukończyło studia magisterskie, a niecałe 30 proc. studia licencjackie i inżynierskie.
Choć, jeśli chodzi o grupę już pracujących w IT respondentek, 28 proc. studiowało na kierunkach informatycznych i pokrewnych, to aż 22 proc. zadeklarowało, iż zdobywało wiedzę technologiczną samodzielnie, a 12 proc. uczestniczyło w kursach IT. Oznacza to, że 34 proc. kobiet w IT zdobywało wiedzę poza studiami informatycznymi.
Ponadto jeśli chodzi o kobiety, które deklarują chęć pracy w branży nowych technologii, najliczniejszą grupę stanowią te, które pracują obecnie branżach takich jak bankowość i finanse, sprzedaż, marketing, inżynieria i przemysł, a nieco mniejszą kobiety zatrudnione w sektorach dziennikarstwo i edukacja. Co ciekawe, prawie połowa respondentek z tej właśnie grupy odpowiedziała, iż zdobywa wiedzę z zakresu IT samodzielnie, a 1/4 uczestniczyła w kursach specjalistycznych.
Przykładem kobiety, która zdecydowała się na pracę w IT, jest Marta Remin. Od 13 lat pracuje na stanowisku tools development capabilty manager z cloud infrastructure services w Capgemini. Jej ścieżka kariery była bardzo zróżnicowana i zmieniała się dynamicznie. Z wykształcenia jest nauczycielką języka angielskiego, jednak po krótkiej przygodzie z systemem edukacji postanowiła odważnie zmienić branżę i wejść w taką, która wówczas (2007) wydawała się być bardzo perspektywiczna i rozwojowa. Dziś twierdzi, że była to jedna z lepszych decyzji, jakie podjęła w swoim życiu.
- Moim największym sukcesem zawodowym jest fakt, iż mimo braku wykształcenia technicznego (przynajmniej na obecną chwilę), zarządzam zespołem programistów i dzięki codziennie realizowanym zadaniom przyczyniam się zarówno do rozwoju firmy, jak i moich pracowników. Swoją karierę w organizacji zaczęłam od stanowiska recepcjonistki w jednym z katowickich biur. Następnie przeszłam kilka ról związanych z pracą na tzw. service desk. W 2011 objęłam rolę Project Analyst, a następnie Project Lead, aż znalazłam się na obecnym stanowisku - komentuje Marta Remin.
Remin uważa, że kobiety odgrywają niezmiennie ważną i wartościową rolę w branży IT. Wnoszą do niej bowiem różnorodność, a jako liderki i mentorki dodatkowo często godzą życie zawodowe z rolą matki.
Jej zdaniem nie ma jednego sprawdzonego przepisu na sukces. Niemniej proaktywna postawa, ciągła chęć zdobywania wiedzy, apetyt na sukces, wychodzenie poza strefę komfortu i odkrywanie nowych obszarów są aspektami, które zdecydowanie pomogą zapewnić wejście w świat branży IT. Od 2021 roku Marta Remin planuje działać jako ambasadorka promująca trend Women in Leadership. Będzie to program zrzeszający kobiety, które chcą ukierunkować swoją karierę na role liderskie i menedżerskie.
Testing i Java najpopularniejsze
W obecnej edycji badania najpopularniejszą specjalizacją wśród kobiet pracujących w IT jest testing (16 proc.), zostawiając frontend i backend (po 12 proc.) na drugiej i trzeciej pozycji. Tuż za nimi znalazły się kolejno fullstack (8 proc.), UX/UI (8 proc.), project management (8 proc.) oraz analiza biznesowa (6 proc.).
Najmniej popularnymi okazały się specjalizacje związane z IT support (4 proc.), czyli DevOps, administracja IT, security i embedded, a także product management (3 proc.).
Z kolei, jeśli chodzi o znajomość języków programowania oraz frameworków, najwięcej ankietowanych kobiet wskazało Javę (15 proc.). Na miejscu drugim znalazł się Javascript (12 proc.), a na kolejnych pozycjach Python oraz SQL (po 11 proc.).
W przypadku kobiet, które dopiero zamierzają rozwijać się w branży nowych technologii, jako najbardziej pożądane specjalizacje wskazują dziedzinę UX/UI (15 proc.), a następnie testing (11 proc.), project management i frontend (po 10 proc.).
Zarobki ważne, ale nie na pierwszym miejscu
Według badania, oczekiwania finansowe większości specjalistek IT są większe niż ich realne wynagrodzenia. Podczas gdy widełki juniorek rozpoczynających pracę w IT, zamykają się w przedziale 3-4 tys. złotych netto, wymarzona ich pensja wynosi 5-6 tys. złotych netto.
Z kolei kobiety z doświadczeniem zawodowym w IT na poziomie średnio zaawansowanym (mid/regular) zarabiają średnio 5-6 tys. złotych netto, przy czym ich oczekiwania to 10-15 tys. złotych netto.
Okazuje się jednak, że choć dobre zarobki dla kobiet pracujących w branży IT są ważne (65 proc.), największą wartością w miejscu pracy jest dla nich atmosfera - została ona wskazana przez aż 66 proc. respondentek. Równie ważny jest dla nich rozwój osobisty oraz możliwość uczestnictwa w ciekawych projektach.
Z kolei dla kobiet, które dopiero decydują się na zmianę branży, największą wartością są zadowalające zarobki, ale wiele z nich wskazuje również na rozwój osobisty.
- Wyniki przeprowadzonego przez nas badania nie pozostawiają wątpliwości - coraz więcej kobiet decyduje się na przejście do branży IT - mówi Magdalena Gawłowska-Bujok. - Bardzo cieszy również fakt, iż zdecydowana większość kobiet pracujących w branży IT czuje się spełniona w obecnym miejscu pracy. I, co zaskakujące, odsetek kobiet (35 proc.), które zadeklarowały, iż nie realizują się w nim, jest niemal taki sam, jak odsetek tych, które w ubiegłym roku je zmieniły (34 proc.), co jest bardzo pozytywnym trendem i pozwala wnioskować, że kobiety aktywnie poszukują rozwiązań i podążają za swoimi zawodowymi potrzebami.
A powodów do satysfakcji może być wiele. Jak wynika bowiem z badania, aż 81 proc. kobiet pracujących w IT zadeklarowało, iż w swoim obecnym miejscu pracy ma możliwość awansu, a otrzymało go 37 proc. Zdecydowana większość badanych deklaruje, iż piastuje stanowisko specjalistki (67 proc.), ale już 18 proc. kieruje zespołem jako liderka lub menedżerka.
- Branża IT daje ogromne możliwości w kwestii rozwoju osobistego - jak pokazało nasze tegoroczne badanie, ponad 80 proc. ankietowanych przyznało, iż ma możliwość awansu w strukturach swojej firmy. Rozwój umiejętności miękkich to zatem klucz nie tylko do lepszego zrozumienia potrzeb klienta i pracy w zespole, ale także zdobywania kolejnych szczebli kariery. To duży zastrzyk motywacji dla kobiet, które dopiero wkraczają do świata IT. Zapytane o to, jakie umiejętności nietechniczne nabyły w swoich dotychczasowych branżach, odpowiedziały, iż jest to m.in. umiejętność pracy w grupie, nastawienie na rozwiązywanie problemów czy zdolności analityczne, bardzo cenione wśród pracodawców z branży IT - mówi Marta Steiner, head of product & marketing, No Fluff Jobs.
Początki bywają trudne
Najczęstszym powodem zmian pracy wśród profesjonalistek pracujących w branży nowych technologii? Okazuje się, że prawie 30 proc. z nich wskazało potrzebę nowych wyzwań. Motorem zmian pracy okazały się w dużej również panująca w firmie atmosfera (15 proc.) i niezgodne z oczekiwaniami zarobki (13 proc.), ale wskazano również m.in. utratę miejsca pracy (12 proc.) oraz brak poczucia stabilizacji zatrudnienia (9 proc.).
Jak wynika z badania No Fluff Jobs, kobiety spotykają się z kilkoma przeszkodami i wyzwaniami na początku swojej przygody z branżą IT. Okazuje, że prawie 40 proc. z nich ma trudności ze znalezieniem odpowiedniej oferty pracy, a 34 proc. nie wie, od czego zacząć oraz w jakiej specjalizacji zacząć swoją przygodę z branżą (26 proc.). Borykają się także z barierą lęku przed zmianą obecnej pracy (24 proc.). Część z nich twierdzi również, iż koszty kursów i materiałów do nauki programowania są zbyt wysokie (23 proc.).
Co trzecia wkraczająca do świata IT nie wie, od czego zacząć swoją przygodę z nowymi technologiami. Badanie pokazuje jednak, iż kobiety dostrzegają także wiele szans i możliwości. Aż 62 proc. ankietowanych z tej grupy wskazuje, iż w sieci dostępnych jest wiele materiałów, które są łatwo dostępne i pomagają w nauce. Drugim największym motywatorem są również inne osoby, które podjęły pracę w branży IT (38 proc.).
- Tegoroczne badanie No Fluff Jobs pokazało, iż kobiety dostrzegają szanse, jakie niesie za sobą praca w branży IT – 38 proc. z nich dostrzega zapotrzebowanie na specjalistów IT na rynku. Jako jedną z szans wskazują także łatwość w przyswajaniu wiedzy i zdobywaniu umiejętności potrzebnych w branży nowych technologii. Pokazuje to, iż kobiety są świadome realiów rynkowych oraz kształtujących się na nim trendów - ocenia Magdalena Gawłowska-Bujok.
Firmy wychodzą kobietom naprzeciw i organizują inicjatywy, wspierające je w wejściu do świata IT, przykładowo poprzez szerzenie idei różnorodności na konferencjach, dedykowanych webinarach czy specjalnych eventach. Tak właśnie działa Luxoft.
- W niedalekiej przyszłości planujemy serię webinarów poświęconych kobietom w IT, prowadzimy także warsztaty na uniwersytetach technicznych, gdzie opowiadamy studentkom i studentom o naszej codziennej pracy w różnych obszarach, co cieszy się bardzo dużym zainteresowaniem. Myślę też, że ważne jest pokazywanie tzw. role models - osób, które zmieniły branżę i którym – dzięki swej otwartości i determinacji - udało się w rozpocząć karierę w branży IT - mówi Katarzyna Rój.
- Patrząc od wewnątrz naszej organizacji: prowadzimy wiele programów wspierających rozwój i karierę kobiet, które mamy już na pokładzie. Te inicjatywy to m.in. Leadership Academy (pomaga w pracy nad kompetencjami liderskimi), Diversity Week, w ramach którego szerzymy świadomość i pielęgnujemy ideę diversity & inclusion czy globalne community She’s in IT, czyli miejsce, gdzie kobiety z naszej organizacji oferują m.in. dzielenie się wiedzą oraz wsparcie w radzeniu sobie z codziennymi wyzwaniami - dodaje Rój.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)