PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Boty są coraz mądrzejsze i coraz sprytniejsze. Mogą zabrać wam pracę

W sieci jest ich coraz więcej, są coraz lepiej napisane i coraz sprytniejsze. Boty, bo o nich mowa, zgodnie z wyliczeniami generują połowę ruchu w wirtualnym świecie. I, jak podkreślają specjaliści, kwestią czasu pozostaje to, kiedy przestaniemy odróżniać, czy rozmawiamy z maszyną, czy z drugim człowiekiem.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Boty są coraz mądrzejsze i coraz sprytniejsze. Mogą zabrać wam pracę

Jeśli jesteście z pokolenia czatowania, to zapewne pamiętacie ostrzeżenia za złamanie regulaminu. Porządku w świecie wirtualnych rozmów pilnowały wówczas stworzone specjalnie w tym celu boty. Bot bowiem to nic innego jak program stworzony do wykonywania konkretnych czynności.

Szacuje się, że w 2017 roku ponad połowa ruchu w sieci (52 proc.) generowana była przy ich pomocy. Zarówno tych, które mają nam ułatwić życie, jak i tych które w realu określilibyśmy mianem złych charakterów (trolle, spam).

Przeczytaj: Wirtualny asystent - mówi, ale nie myśli. Co z etyką?

Robotyzacja to nie samo zło

Od kilku lat mówi się o tym, że boty coraz śmielej wykorzystywane są na rynku pracy.

- Każda zmiana wprowadza nas w pewien niepokój. Trzeba jednak pamiętać, że zmiany niosą za sobą skutki negatywne i pozytywne z punktu widzenia rynku pracy. Oczywiście robotyzacja może być w pewnym stopniu utożsamiana z zabieraniem ludziom pracy, jednak musimy pamiętać o jednym. Ta robotyzacja ułatwi nam wiele czynności, odciążając od wykonywania czynności powtarzalnych – podkreśla w rozmowie z PulsHR dr hab. Anna Skórska z Katedry Analiz i Prognozowania Rynku Pracy Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach.

Boty, jak podkreślają osoby zajmujące się badaniem rynku pracy, przejmują obowiązki powtarzalne. Dobrze napisane programy są w stanie tworzyć raporty, przeprowadzać podstawowe obliczenia czy wprowadzać dane do formularzy.

Przeczytaj: Kasjer programistą, a recepcjonista testerem. Roboty zabiorą pracę, ale dadzą nowe, lepiej płatne kompetencje

- Człowiek rzadko jest gotowy na zmiany, do tego tak diametralne. Często nawet nie mamy świadomości, że rozmawiamy z botami, że korzystamy z usług, w których boty są wykorzystywane. Myślę, że czas powoli nam się przyzwyczaić do zmian – podkreśla Anna Skórska

Bot na etapie rekrutacji bardziej sprawiedliwy?

O ile czatboty, z którymi spotykamy się na przykład na stronach internetowych operatorów telekomunikacyjnych czy sklepów, nie dziwią, tak informacja, że boty wykorzystywane są w działach HR, może niektórych zaskoczyć. Jak podkreśla Anna Skórska, boty stosowane są przede wszystkim na wstępnych etapach rekrutacji. Choć, jak sama zaznacza, obecność wirtualnego rekrutera może mieć swoje plusy.

-  Człowiek ma większe tendencje do tego, by czasem pewien stereotypowy obraz swoich wyobrażeń przekładać na kandydatów do pracy. Boty są tego pozbawione.

Przeczytaj: Chatboty podbijają HR. Nie tylko w rekrutacji

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

1 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Czlowiek 2019-12-10 20:19:21

Wypieprzac z robotami i botami bo za chwile ludzie beda zbedni w tym swiecie i czeka nas matrix

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.