Automatyzacja wywróci rynek pracy do góry nogami. Te kompetencje będą poszukiwane

Automatyzacja nie jest zagrożeniem dla pracowników pod warunkiem, że posiadają odpowiednie kompetencje  - takie wnioski płyną z raportu „Rewolucja Umiejętności 2.0”, opublikowanym przez ManpowerGroup.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Automatyzacja wywróci rynek pracy do góry nogami. Te kompetencje będą poszukiwane

  • W wyniku automatyzacji aż 86 proc. pracodawców planuje utrzymać lub zwiększyć zatrudnienie w ciągu najbliższych dwóch lat.
  • Spadku liczby zatrudnionych spodziewa się 10 proc. przedsiębiorstw.
  • Automatyzacja może być korzystna dla osób poszukujących pracy pod warunkiem, że dysponują odpowiednimi umiejętnościami.
  • To przede wszystkim kompetencje miękkie połączone z kwalifikacjami z obszaru IT lub obsługi klienta.

W ciągu najbliższych dwóch lat, w wyniku automatyzacji największy wzrost liczby etatów będzie dotyczył stanowisk związanych z IT. Wśród badanych firm 9 proc. deklaruje wzrost zatrudnienia w tych działach, podczas gdy jedynie 1 proc. spodziewa się redukcji liczby zatrudnionych.

Pozytywne zmiany w wyniku automatyzacji czekają stanowiska związane z obsługą klienta (10 proc. firm prognozuje wzrost liczby etatów vs. 5 proc. spadek) oraz produkcją (28 proc. vs. 25 proc.). Po drugiej stronie są role związane z administracją i biurem (8 proc. vs. 17 proc.), finansami i księgowością (1 proc. vs. 5 proc.) oraz działy HR (2 proc. vs. 6 proc.).

Źródło: ManpowerGroup Źródło: ManpowerGroup

- Umiejętności, które w danym momencie są pożądane na rynku pracy zmieniają się na tyle dynamicznie, że firmy nie wiedzą, jakich kompetencji będą potrzebować w ciągu najbliższego 1,5 roku - komentuje Iwona Janas, dyrektor generalna w ManpowerGroup.

- Pracodawcy nie mają już pewności, czy na rynku pracy uda im się znaleźć kandydatów z pożądanymi cechami, dlatego potrzeba ludzi, których charakteryzuje zdolność uczenia się oraz chęć i możliwość ciągłego doskonalenia umiejętności. W dzisiejszym świecie w zatrudnianiu mniej istotne jest to, co pracownik wie. Znacznie ważniejsze jest to, czego może się nauczyć. Odpowiedzią na problemy pracodawców może być budowanie w firmie kultury wspierającej ciągłe doskonalenie umiejętności i dzielenie się wiedzą a także wewnętrzne programy wspierające podnoszenie kwalifikacji. Innym rozwiązaniem jest przeszkolenie, a następnie przeniesienie pracowników z branż schyłkowych do sektorów, które odnotowują tendencję wzrostową - dodaje.

Umiejętność współpracy i rozwiązywania problemów

W ramach raportu „Rewolucja umiejętności 2.0” pracodawcy zostali również zapytani o to, jakie umiejętności u pracowników i kandydatów cenią najbardziej oraz znalezienie osób wykazujących się jakimi cechami jest dla firm wyzwaniem. Ponad połowa przedsiębiorstw deklaruje, że zdolność współpracy to jedna z najcenniejszych kompetencji miękkich (wskazuje ją 60 proc. badanych), zaraz za nią plasuje się umiejętność rozwiązywania problemów (55 proc.) oraz komunikacji (53 proc.).

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.