Rynek pracy przyszłości? Nowe technologie i automatyzacja nie zastąpią kompetencji ludzkich, zmuszą jednak pracowników do większej elastyczności. Dlatego zdolność do przekwalifikowania i zdobywania nowych umiejętności będzie bezcenna.

• 78 proc. kadry menedżerskiej jest w trakcie zmiany lub już zmieniła strategię zarządzania talentami, aby lepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości.
• Zdaniem specjalistów PwC, rekrutacja to jeden z obszarów, gdzie sztuczna inteligencja może w istotny sposób pomóc zarówno kandydatom szukającym odpowiedniego zatrudnienia, jak też pracodawcom.
• Również utrzymanie talentów czy zapewnienie właściwego poziomu zaangażowania pracowników to wyzwania, na które odpowiedzią może być sztuczna inteligencja.
Jak podkreślają autorzy opracowania "Kapitał ludzki coraz bardziej digital. Jak cyfryzacja zmienia rynek pracy" już teraz 76 proc. prezesów firm w Europie Środkowo-Wschodniej jako najważniejsze wyzwanie dla biznesu wskazuje brak osób z odpowiednimi kompetencjami.
Jednocześnie 86 proc. respondentów badania PwC jest zdania, że nowe technologie i automatyzacja nie zastąpią kompetencji ludzkich, zmuszają jednak pracowników do większej elastyczności. Dlatego 3/4 badanych za kluczowy czynnik utrzymania się na rynku pracy "uznaje zdolność do przekwalifikowania i zdobywania nowych umiejętności, by dotrzymać kroku zmianom napędzanym przez transformację cyfrową" - czytamy w komunikacie.
Zagrożenie związane z dostępem do kluczowych umiejętności dostrzegają także liderzy biznesowi w naszym regionie. 76 proc. z nich w badaniu PwC "CEO Survey" wskazało właśnie na ten obszar jako jedno z największych wyzwań obecnie i w nadchodzących latach.
- Dlatego 78 proc. przyznaje, że jest w trakcie zmiany lub już zmieniła strategię zarządzania talentami, aby lepiej odpowiadać na wyzwania przyszłości - zaznaczono.
- Prezesi przedsiębiorstw słusznie identyfikują wyzwania, jakie stwarza transformacja cyfrowa w zakresie kapitału ludzkiego, nie dostrzegają jednak drugiej strony, czyli szans, a te są przecież ogromne. Z jednej strony można tu wskazać na automatyzację niektórych procesów, z drugiej zaś na jeszcze dalej idące zmiany, które niesie ze sobą wykorzystanie sztucznej inteligencji - w rekrutacji, kształtowaniu ścieżek kariery, budowaniu programów motywacyjnych, czy nawet świadomym współtworzeniu kultury organizacyjnej, która pozwoli zwiększać zaangażowanie i skuteczniej osiągać zakładane cele biznesowe - wyliczyła cytowana w komunikacie, Anna Szczeblewska, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego, lider zespołu People & Change w PwC

KOMENTARZE (0)