- Marta Florczak zmieniła branżę po 20 latach - przeszła z firmy budowlanej Lafarge do sieci handlowej Auchan.
- Jak przyznaje, wyzwań jest sporo: pandemia i kryzys z nią związany, bezpieczeństwo pracowników, powrót do biur, integracja zespołu.
- Auchan jest również w fazie transformacji zawodów. Tworzone są nowe stanowiska, pojawiają się nowe potrzeby.
W marcu 2020 r. została pani dyrektorem pionu HR w Auchan. To niełatwy czas na zmianę pracy. Nie miała pani obaw?
Marta Florczak, dyrektor zasobów ludzkich w Auchan Retail Polska: - Pracę w Auchan rozpoczęłam w marcu 2020 r., gdy zaczynała się pierwsza fala pandemii. Był to niespokojny okres, ale takiej sytuacji nie można było przewidzieć. Tym bardziej moje wdrożenie było dynamiczne i “on the job”. Nie, nie miałam żadnych obaw. Do Auchan przyszłam z firmy Lafarge, w której zajmowałam się sprzedażą cementu, z innej branży. Byłam bardziej zainteresowana nową branżą i nowym kontekstem działania.
Pierwsze miesiące pracy pozwoliły mi dobrze poznać firmę, mogłam jeszcze odbyć kilka szkoleń w sklepach, spotkać się na żywo z ekipą, poznać ludzi. Gdy rozpoczął się lockdown, musieliśmy przejść na pracę zdalną tam, gdzie było to możliwe i przede wszystkim wprowadzić wszystkie zasady reżimu sanitarnego, aby chronić pracowników i klientów. Tak pracujemy do dzisiaj, bardzo dbamy o bezpieczeństwo i zdrowie naszych zespołów, co zostało przez nich zauważone i docenione w wewnętrznej ankiecie satysfakcji.
Jak już pani wspomniała, wcześniej zarządzała pani działem personalnym w spółce z branży budowlanej. Zmiana sektora ma znaczenie? Jakie są różnice w obszarze HR?
- Zmieniłam branżę po ponad 20 latach i bardzo doceniam tę zmianę. Niemniej, obie firmy mają francuskie korzenie, więc w obszarze HR zmiany są, ale nie są aż tak wielkie. To, co mnie ujęło w organizacji Auchan, to przede wszystkim bardzo silne wartości, które są widoczne w zarządzaniu. Kultura organizacyjna w Auchan nakierowana jest na człowieka, bliskość, wszyscy mówimy sobie po imieniu - od pracownika po dyrektora generalnego, manager pracuje blisko pracowników, na każdym kroku podkreślamy, aby słuchać pracowników, gdyż to oni są najbliżej klienta.
Czy - jako nowa szefowa działu HR - zdecydowała się pani na wprowadzenie nowych rozwiązań i narzędzi, czy raczej bazuje pani na wdrożonych już pomysłach i rozwija je?
- Łączymy jedno z drugim. Mamy już pewne narzędzia i procesy, które dobrze funkcjonują, ale planujemy również zmodyfikować lub wprowadzić nowe. Na przykład ocena roczna została w znacznym stopniu uproszczona oraz zdigitalizowana.
Wprowadziliśmy nowy model kompetencji, planujemy dalej rozwijać nasze szkoły zawodu, z których jesteśmy dumni. Szkolimy młodzież w takich zawodach, jak piekarz, cukiernik czy sprzedawca - mamy klasy patronackie, w których kształci się obecnie 140 uczniów. Wprowadzamy nowe możliwości kształcenia i rozwoju dla naszych menedżerów. Chcemy też umożliwić wszystkim, których dotknęła pandemia i borykają się z utratą zatrudnienia, możliwość nauki nowego zawodu, nabycia nowych kompetencji i może zmiany dotychczasowej ścieżki zawodowej. Mamy w tym zakresie duże doświadczenie, a nasze plany szkoleniowe umożliwiły już wielu osobom naukę nowego zawodu.
Z jakimi wyzwaniami w obszarze HR mierzy się w tej chwili Auchan?
- Okres pandemii i kryzys związany z nią to ogromne wyzwanie dla pracodawców, szczególnie w naszej branży. Z jednej strony musimy zapewnić bezpieczeństwo pracowników naszych sklepów, a z drugiej ciągłość funkcjonowania wszystkich działów i serwisów. Pracujemy zdalnie, wprowadziliśmy również pracę rotacyjną.
Myślę, że wyzwaniem będzie dla nas powrót do biur i wprowadzenie tzw. modelu hybrydowego. Już teraz zastanawiamy się nad nowym modelem pracy po pandemii - jeśli powrót do biur, to na jakich zasadach będzie się on odbywał? Z przeprowadzonej przez nas ankiety satysfakcji wynika, że pracownicy uważają już, że praca zdalna jest dla nich korzystna i nie chcieliby 100-procentowego powrotu do biur. To na pewno wyzwanie, jak wprowadzić model hybrydowy w organizacji, gdzie codzienny kontakt z klientem jest bardzo ważny.
Wyzwaniem jest również integracja pracowników w obecnym okresie oraz uproszczenie naszego funkcjonowania, zmodyfikowanie pewnych procesów. W bieżącym roku planujemy również zmiany w funkcjonowaniu naszego serwisu HR jako biznes partnera oraz wprowadzenie nowych narzędzi.
Wyzwaniem zapewne były także zwolnienia w Auchan. W 2020 r. zdecydowaliście się na zamknięcie sklepów w Lubinie i Grudziądzu, a także w Dąbrowie Górniczej oraz w Mysłowicach. Skąd taka decyzja?
- Od dawna monitorowaliśmy sytuację w tych sklepach. Decyzję poprzedziła wnikliwa analiza finansowa i organizacyjna, przeprowadzona pod kątem możliwości osiągnięcia przez nie trwałej rentowności. Niskie obroty i niesprzyjające warunki wynajmu spowodowały znaczne straty w tych lokalizacjach. Pomimo wysiłków zespołów, osiągnięcie trwałej rentowności dla tych sklepów okazało się niemożliwe. Ich zamknięcie wpisuje się w projekt “Renesans”.
Ile osób straciło pracę i na jakie wsparcie mogły liczyć?
- W 2020 r. podjęliśmy decyzję o zamknięciu czterech sklepów. Każda z ekip liczyła ponad 100 osób. Sytuacja sklepów zamykanych w województwie śląskim różniła się od sytuacji w pozostałych dwóch sklepach. Auchan ma na Górnym Śląsku wiele placówek, w związku z tym mogliśmy zaoferować pracownikom gotowym dojeżdżać trochę dalej do pracy kontynuację zatrudnienia w innym sklepie.
W przypadku sklepu w Lubinie tylko kilka osób zdecydowało się podjąć pracę w innym sklepie i w przyszłości dojeżdżać do oddalonej o ponad 20 kilometrów Legnicy. To rozwiązanie nie cieszyło się popularnością w Grudziądzu. Najbliższe sklepy Auchan znajdują się w Toruniu i Bydgoszczy, 60 km od Grudziądza. To zbyt duża odległość na codzienne dojazdy.
Pandemia wpłynęła na zwyczaje Polaków. Klienci kupują coraz więcej online, a coraz mniej w sklepach. Auchan chce przeorganizować model biznesowy. Jakie zmiany planujecie wprowadzić?
- Zdecydowanie okres pandemii przyspieszył rozwój ścieżki zakupowej online oraz w połączeniu online i offline. Podpisaliśmy umowę partnerską z firmą Glovo, która oferuje dostawy zakupów do domu. Ten projekt bardzo dobrze się rozwija i jest już obecny w 56 sklepach w całej Polsce. Wprowadził on również zmiany w funkcjonowaniu sklepu, który z jednej strony musi zapewnić obecność towaru na półce, czyli codzienne wypełnienie działu, a z drugiej – odpowiadać na zamówienia online i przygotować zakupy do domu.
Zmiany są już widoczne, wprowadziliśmy nowe kompetencje dla pracowników sklepów, zmieniliśmy model pracy bezpośrednio w sklepie. Oferujemy również zawody w tzw. opcji duo, czyli np. kasjer może pracować również jako pracownik działu. Jesteśmy w fazie transformacji zawodów, z punktu widzenia HR okres przejściowy jest bardzo ciekawy. Tworzymy nowe stanowiska, pojawiają się nowe potrzeby - to bardzo interesujące w naszym zawodzie.
Czy pracownicy dostrzegają w cyfrowej transformacji swoją szansę? Digitalizacja z jednej strony zabiera pracę, a z drugiej stwarza nowe możliwości rozwojowe...
- Auchan znajduje się w fazie transformacji. Praca w pewnych zawodach się zmienia, przykładem mogą być tu kasy. Dziś rolą kasjera może być także asystowanie klientowi przy kasie automatycznej czy tankomacie i pomoc w chwilach, gdy klient potrzebuje wsparcia lub ma pytanie. Rola innych zawodów zostaje ograniczona z uwagi na technologię lub zmiany procesów. Z drugiej strony są zawody, które rozwijają się w szybkim tempie, bo wymusza to postęp technologiczny i zmieniające się preferencje zakupowe klientów. Te procesy przyspieszyły w czasie pandemii.
Chcemy, by nasi pracownicy towarzyszyli przedsiębiorstwu w tej zmianie. Od zawsze wśród wartości Auchan była otwartość, także na zmiany. Będziemy wspierać pracowników, oferując im szkolenia i umożliwiając rozwój w zawodach, które są zawodami przyszłości. Oczywiście będziemy także wzmacniać pewne kompetencje rekrutacją zewnętrzną.
Na koniec chciałam zapytać o plany rekrutacyjne na najbliższe miesiące. Kogo będziecie zatrudniać?
- Prowadzimy na bieżąco rekrutację na stanowiska pracowników wsparcia klienta w sklepach. W związku z rozwojem sprzedaży wielokanałowej poszukujemy pracowników do rozwoju i wsparcia sprzedaży internetowej oraz rozwoju naszej sieci dystrybucji.
Na pewno ponownie uruchomimy program dla absolwentów - tzw. graduate program - bo zależy nam na rozwoju młodych pracowników i umożliwieniu im startu w dorosłym życiu. Dla młodych ludzi, którzy chcą się rozwijać, cenią sobie różnorodność i ważne są dla nich takie wartości, jak zrównoważony rozwój, Auchan stwarza ogromne możliwości.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)