Firma dynamicznie się rozwija. Jak sobie radzicie z rekrutacją na wiele stanowisk i selekcją dużych grup kandydatów o podobnych kwalifikacjach?
Agata Wójcik-Ryszawa, dyrektor działu rekrutacji i planowania rozwoju w Jeronimo Martins Polska: Jesteśmy postrzegani na rynku jako atrakcyjny pracodawca, dlatego też zgłasza się do nas wielu kandydatów. Starannie analizujemy wszystkie przesyłane do nas podania tak, aby podczas spotkań bezpośrednich jak najszybciej wyłonić osoby najlepiej dopasowane do funkcji, jaką mają pełnić. Dbamy także o to, aby każdy kandydat został indywidualnie poinformowany o przebiegu procesu i naszej decyzji.
Prowadzimy również wiele programów skierowanych do określonych grup kandydatów, głównie do absolwentów szkół wyższych lub studentów. Takimi programami są: Dojrzewalnia talentów - program management trainee, Owocne wakacje - program praktyk letnich czy Kierownik rejonu - program rozwoju w sprzedaży.
Dzięki tym programom możemy nawiązać współpracę z utalentowanymi młodymi osobami i zainwestować w ich szybki rozwój w strukturach Jeronimo Martins.
Ponadto od wielu lat staramy się promować rozwój zawodowy naszych pracowników. Około. 90 proc. stanowisk menedżerskich w Jeronimo Martins Polska pochodzi właśnie z awansów wewnętrznych. Jednocześnie dynamiczny rozwój i wzrost zatrudnienia w naszej firmie wiąże się ze stałym poszukiwaniem w całym kraju kandydatów spoza firmy.
Jeronimo Martins Polska jest największym prywatnym pracodawcą w Polsce. Zatrudnia około 40 tys. pracowników. W tym roku planujemy otwarcie 290 sklepów oraz dwóch centrów dystrybucyjnych. Ich uruchomienie będzie się wiązało z utworzeniem dodatkowych miejsc pracy.
Jak docieracie z ofertami pracy do kandydatów?
- Z myślą o przejrzystej i skutecznej komunikacji z rynkiem pracy stworzyliśmy specjalną stronę internetową poświęconą karierze: www.karierawjm.pl. Prezentujemy na niej wiele informacji o tym, jak wygląda praca w poszczególnych działach, także w formie wypowiedzi naszych pracowników.
Jest tam także kalendarz wydarzeń, w których uczestniczymy: targów pracy oraz spotkań organizowanych wspólnie z naszymi partnerami. Na stronie znajduje się również wyszukiwarka aktualnych ofert pracy w Jeronimo Martins. Praktycznie każdego dnia pojawiają się tu nowe oferty z całej Polski.
Rekrutacja na wiele stanowisk jednocześnie wymaga skutecznego zarządzania tymi procesami. Jak sobie z tym radzicie?
- Staramy się właściwie planować nasze potrzeby rekrutacyjne. Bardzo ważnym elementem jest też budowanie współodpowiedzialności przyszłych przełożonych za rekrutację nowych członków ich zespołów. Z drugiej strony, nasi regionalni kierownicy personalni stanowią część działów operacyjnych i na co dzień koordynują procesy rekrutacji i rozwoju pracowników.
Strategia rozwoju sieci sklepów Biedronka została jasno zdefiniowana, zatem naszą rolą jest przewidywanie potrzeb biznesowych i przygotowanie właściwej kadry zarówno dzięki programom wspierającym rozwój obecnych zatrudnionych, jak i dzięki pozyskiwaniu nowych pracowników, którzy mają szansę rozwinąć się w ramach organizacji.
Jaka jest rola HR w realizacji procesów rekrutacyjnych?
- Dbamy o to, by pozyskać na każde stanowisko najlepszych kandydatów. Mowa nie tylko o dopasowaniu do pełnionej roli w firmie, ale również o potencjale i chęci do dalszego rozwoju zawodowego. Jest to bardzo istotne, ponieważ wypełniając wakaty na stanowiskach kierowniczych, patrzymy przede wszystkim na naszych obecnych pracowników.
Mówiąc o aspektach technicznych realizacji tej wizji, jako dział rekrutacji i planowania rozwoju tworzymy standardy, procedury i narzędzia, które zapewnią, że proces rekrutacji jest efektywny i przebiega właściwie od strony formalnej.
Zarządzamy też wspierającymi te procesy narzędziami IT. Tworzymy ponadto programy szkoleniowe. W ich ramach doskonalimy wszystkie powyższe umiejętności.
Jakie narzędzia wykorzystujecie przy rekrutacji?
- W wypadku powtarzalnych stanowisk korzystamy przede wszystkim z analizy formularzy, wywiadu telefonicznego oraz bezpośredniej rozmowy rekrutacyjnej.
Rekrutując na stanowiska specjalistyczne, badamy wiedzę i umiejętności kandydatów, przygotowując testy teoretyczne oraz zadania symulacyjne. Dzięki temu możemy dowiedzieć się, jak kandydat radzi sobie z konkretnymi sytuacjami i zadaniami, z którymi spotka się w trakcie pracy na danym stanowisku.
Masowa rekrutacja to także wyzwanie pod względem adaptacji nowych pracowników. Jak ona przebiega w waszej firmie?
- Wdrożenie pracownika jest niezwykle istotnym elementem procesu rekrutacji i często to jego przebieg decyduje o tym, czy cały proces jest efektywny.
Dla pracowników sklepów opracowaliśmy standardowe programy wdrożeniowo-szkoleniowe, które mają przygotować zatrudnioną osobę do nowej roli. W trakcie takiego wdrożenia pracownik przechodzi obowiązkowe szkolenia, w tym szkolenie z BHP, zapoznaje się z procedurami wewnętrznymi i pod okiem doświadczonego opiekuna uczy się realizacji poszczególnych zadań.
Sercem Jeronimo Martins Polska są sklepy Biedronka. Właśnie dlatego chcemy, aby każda osoba, która rozpoczyna pracę w jednym z biur naszej firmy, miała okazję spróbować swych sił w sklepie. W związku z tym proponujemy spędzenie pierwszego tygodnia pobytu u nas w jednym ze sklepów.
Dzięki takiemu doświadczeniu chcemy budować wśród naszych pracowników współodpowiedzialność za wyniki, umiejętność odpowiadania na potrzeby biznesu i wyzwania rynku, a także poczucie szacunku dla codziennej pracy wykonywanej w sklepach.
Każdy nowy pracownik naszej firmy otrzymuje specjalny przewodnik „Jesteśmy w zespole Biedronki", w którym zawarliśmy wiele ważnych i praktycznych informacji przydatnych w codziennej pracy. Są tam także kluczowe zasady i procedury obowiązujące w organizacji, z kodeksem etycznym i regulaminem pracy na czele.
Z jakimi trudnościami spotykacie się przy zatrudnieniu dużej liczby pracowników?
- Dynamiczny rozwój firmy to wyzwanie dla wszystkich pracowników. Rocznie dołącza do nas nawet kilka tysięcy nowych koleżanek i kolegów. Nieustannie dbamy o to, by wszystkie procesy rekrutacyjne przebiegały sprawnie i kończyły się sukcesem, a nowi pracownicy mogli szybko się wdrożyć w swoje obowiązki.
Ciągle też doskonalimy nasze działania i nieustannie obserwujemy rynek pracy, aby najskuteczniej wykorzystywać dostępne zasoby, a jednocześnie korzystać z najlepszych dostępnych praktyk.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)