Liczba pracowników zza granicy rośnie. Mimo to, brakuje nam odpowiednich i sprawnych procedur zatrudniania cudzoziemców - oceniają ankietowani Business Centre Club.

W 2017 roku liczba wydanych zezwoleń na pracę dla cudzoziemców wzrosła prawie dwukrotnie w stosunku do 2016 roku. Podobny poziom wzrostu odnotowano porównując 2016 i 2015 rok. Aby nie ograniczać rozwoju biznesu brakiem rąk do pracy, przedsiębiorcy poszukują pracowników za granicą, jednak problemem są regulacje i procedury, które nie przystają do ich potrzeb.
Ponad połowa ankietowanych przedsiębiorstw zatrudnia cudzoziemców - wynika z badania przeprowadzonego przez BCC i Międzynarodową Organizację ds. Migracji (IOM), wśród firm członkowskich BCC.
Wszyscy ankietowani przedsiębiorcy odpowiedzieli, że firmy decydują się na zatrudnianie pracowników cudzoziemskich, ponieważ brakuje polskich pracowników o wymaganych kwalifikacjach. Ponad 2/3 firm jest zainteresowanych zatrudnianiem pracowników zza granicy na długi okres (powyżej 9 miesięcy).
Czytaj też: Jak rekrutować pracownika z zagranicy?
Główne trudności pracodawców związane z zatrudnianiem pracowników zza granicy to: skomplikowane procedury zatrudniania cudzoziemców (68,2 proc.), znalezienie odpowiedniego pracownika (59,1 proc.), czas oczekiwania na uzyskanie dokumentów umożliwiających podjęcie pracy przez cudzoziemca (40,9 proc.). Dzieje się tak pomimo uchwalonej w zeszłym roku ustawy o zatrudnianiu cudzoziemców.
Pracodawcy coraz częściej deklarują, że chcieliby zaangażować się w działania promujące etyczną rekrutację pracowników cudzoziemskich i etyczne zatrudnianie cudzoziemskich pracowników (43,8 proc.); sprzyjające tworzeniu przyjaznego środowiska dla cudzoziemskich pracowników i ich rodzin, w tym przeciwdziałanie ksenofobii, sprzyjanie otwartości lokalnych społeczności na cudzoziemskich mieszkańców (37,5 proc.); ułatwiające pracownikom cudzoziemskim adaptację do życia w nowym kraju, w tym również w nowym środowisku pracy (25 proc.); na rzecz wykorzystania potencjału imigracji i imigrantów dla rozwoju gospodarczego miast, regionów i kraju (18,8 proc.).
Blisko 1/3 przedsiębiorców rozważa wpisanie migracji w strategie CSR i biznesowe, a ponad 42 proc. pragnie pogłębiać wiedzę z komunikacji międzykulturowej.
Ankieta została wysłana w marcu 2018 r. do wszystkich członków BCC, z czego odpowiedziało ok. 50 firm.

KOMENTARZE (0)