PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

1 z 4 pracowników odejdzie z firmy w ciągu roku. Jak ich zatrzymać?

• 80 proc. nowych pracowników decyduje o odejściu z firmy lub dalszej pracy w ciągu sześciu miesięcy.
• Według Pawła Wysockiego, prezesa firmy Quercus wczesne zaangażowanie pracownika obniża odsetek osób, które rezygnują z pracy w pierwszym roku.

  • Autor:JP
  • 28 lip 2016 14:00
1 z 4 pracowników odejdzie z firmy w ciągu roku. Jak ich zatrzymać?
Onboarding to starania o utrzymanie nowo zatrudnionego pracownika. (Fot.: Pixbay)
REKLAMA

Onboarding to strategia wprowadzania nowego pracownika w struktury firmy. Jego narzędzia są różne.

– Można przydzielić nowemu pracownikowi opiekuna, który będzie go wspierał i pomagał oswajać się w nowej rzeczywistości. W niektórych firmach stosuje się wsparcie trenera. Pracownika można przedstawić na forum lub osobiście. Podstawą jest zawsze materiał wdrożeniowy: platforma e-learningowa, manual albo klasyczne szkolenie wprowadzające – wyjaśnia Paweł Wysocki, prezes Quercus, firmy zajmującej się wdrożeniami aplikacji biznesowych, m.in. w obszarze kadr.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

– Choć wydaje się to dziwne, takie otwarte, ciepłe przyjęcie ma swoje uzasadnienie. Z danych przedstawionych przez SAP Success Factors wynika, że 80 proc. nowych pracowników decyduje o odejściu z firmy lub dalszej pracy w ciągu sześciu miesięcy, a 1 z 4 odejdzie w ciągu pierwszego roku – dodaje.

Jeśli wziąć pod uwagę fakt, że w wielu obszarach (specjaliści IT, wykwalifikowany personel medyczny, kierowcy TIR-ów) mamy do czynienia z prawdziwym deficytem pracowników, starania o utrzymanie tych, których udało się zatrudnić, wydają się zrozumiałe. Tym bardziej, że – zwłaszcza w deficytowych obszarach – z roku na rok wzrastają koszty rekrutacji.

Jak przygotować wdrożenie?

– Efektywny onboarding skupia się na trzech obszarach. Po pierwsze na roli przewodnika dla działu HR, kierownika ds. rekrutacji i nowo zatrudnionej osoby. Po drugie roli na skojarzeniu nowo zatrudnionego z odpowiednimi ludźmi i materiałami jeszcze przed pierwszym dniem pracy. Po trzecie na budowaniu zaangażowania i szybkim wdrożeniu bez falstartu – wyjaśnia Paweł Wysocki.

Wbrew pozorom działania z nim związane nie rozpoczynają się w dniu faktycznego pojawienia się danej osoby w pracy.

– Jeszcze przed pierwszym dniem pracy trzeba przygotować stanowiska, określić zakres obowiązków, odpowiedzialności, zależności, przygotować materiały wdrożeniowe, wyznaczyć i przygotować opiekuna. Działania przygotowawcze mogą także wybiegać poza typowo organizacyjne aktywności i obejmować na przykład stworzenie wirtualnych wizytówek szefostwa, jakiegoś filmu powitalnego albo – coraz popularniejszej – ruletki lunchowej, czyli zabawy angażującej wszystkich pracowników, w ramach której nowy pracownik losuje jedną osobę z dotychczasowej załogi, z którą wybierze się na lunch – wyjaśnia ekspert.

Z jego doświadczeń wynika, że wczesne zaangażowanie pracownika obniża odsetek osób, które rezygnują z pracy w pierwszym roku, a także płynnie i szybko dołączyć do zespołu, nawiązać bliższe relacje ze współpracownikami. Może także przyciągać nowych pracowników: informacje o dobrym i odpowiedzialnym traktowaniu nowych pracowników rozchodzą się szybko, a nikt lepiej nie buduje reputacji pracodawcy niż zadowolony pracownik.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Słowa kluczowe

Więcej

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: 1 z 4 pracowników odejdzie z firmy w ciągu roku. Jak ich zatrzymać?

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.