PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Ta inwestycja ma gospodarczo ożywić Elbląg i okolice. Dziś wielkie otwarcie

  • Autor: PAP/KDS
  • 17 wrz 2022 7:11

Przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy etap ożywiania gospodarczego Zalewu Wiślanego; planujemy budowę terminali zewnętrznych dla masowców na wodach akwenu na wysokości Suchacza - przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Ta inwestycja ma gospodarczo ożywić Elbląg i okolice. Dziś wielkie otwarcie
Cała inwestycja w przekop Mierzei Wiślanej jest warta ok. 1,8 mld zł, a wszystkie prace mają zakończyć się - zgodnie z planem - we wrześniu 2023 r. (fot. PAP/Adam Warżawa)
REKLAMA
  • W sobotę, 17 września br. otwarta zostanie nowa droga wodna łącząca Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską.
  • Dzięki przekopowi Mierzei Wiślanej Polska zyska niezależne od Rosji przejście z Zalewu na Bałtyk.
  • Dzień później, 18 września, kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.

Całkowita długość drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to prawie 23 kilometry, w tym samo przejście przez Zalew Wiślany wynosi nieco ponad 10 km, na rzece Elbląg - także ponad 10 km, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek, na który złożą się śluza i port zewnętrzny oraz stanowisko postojowe. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały docelowo 5 m głębokości.

Wiceminister podkreślił, że otwarcie samego przekopu Mierzei, jak i planowane dalsze inwestycje są niezbędne ze względów bezpieczeństwa państwa; mają też ożywić gospodarczo region. "Obecnie wszystkie statki, jakie chciałyby wyjść na Bałtyk bądź wyjść z Bałtyku na Zalew, muszą przechodzić przez Cieśninę Piławską, która jest w jurysdykcji Rosji. Wszystkie decyzje o przejściu jednostek są podejmowane w Moskwie, co determinowało konieczność budowy alternatywnego przejścia, czyli przekopu Mierzei Wiślanej" - powiedział.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Jak podkreślił, ta "inwestycja jest strategiczna i powstała ze względów bezpieczeństwa państwowego". "Ważną przyczyną budowy nowej drogi wodnej na Bałtyk, były też względy gospodarcze i chęć ożywiania gospodarczego tego regionu Gróbarczyk podkreślił, że sam przekop Mierzei Wiślanej, to pierwszy element inwestycji, który zamknie się kwotą poniżej 1 mld zł".

Czytaj więcej: "Dobierałem osoby podobne do mnie, dziś robię odwrotnie". Recepta na sukces Mateusza Kusznierewicza

Dodał, aby Kanał Żeglugowy był funkcjonalny, potrzebne były i są inwestycje uzupełniające.

Przypomniał, że drugi etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg w zakresie obudowy brzegów, które docelowo przejmą funkcje ziemnych wałów przeciwpowodziowych, budowę przystani niskich, ułatwiających dostęp do rzeki oraz budowę mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego. W tym zakresie prace już się toczą. Trzeci etap obejmuje pogłębienie toru wodnego na Zalewie Wiślanym - wskazał.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Ta inwestycja ma gospodarczo ożywić Elbląg i okolice. Dziś wielkie otwarcie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA