PARTNER PORTALU partner portalu

Rynek pracy w automotive. Kogo najbardziej brakuje?

Branża motoryzacyjna to koło zamachowe polskiej gospodarki, które aby utrzymać tendencję wzrostową, potrzebuje nowych rąk do pracy. Ile trzeba zapłacić pracownikom i czym można ich skusić?
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Rynek pracy w automotive. Kogo najbardziej brakuje?

  • Aż 63 proc. firm sygnalizuje małą liczbę chętnych kandydatów do pracy - brakuje osób na stanowiska produkcyjne od podstawowych pozycji do tych najbardziej zaawansowanych.
  • By uzupełnić braki kadrowe, pracodawcy współpracują ze szkołami, zatrudniają osoby z Ukrainy, a także stawiają na przebranżowienie.
  • Luka kadrowa nasila presję płacową - w ostatnich latach zarobki w branży wzrastały od 7 do 15 proc. rocznie.

Jak wynika z „MotoBarometru 2018” firmy Exact Systems, aż 63 proc. firm sygnalizuje małą liczbę chętnych kandydatów do pracy. Tymczasem rosnące zamówienia na samochody, części i podzespoły samochodowe oznaczają wzrost zapotrzebowania na pracowników.

- Sytuacja na rynku pracy zaczyna się stabilizować, jeśli chodzi o poziom zatrudnienia wykwalifikowanych specjalistów i menedżerów w branży motoryzacyjnej. Odwrotną tendencję obserwujemy w przypadku specjalistów mniej wykwalifikowanych, na przykład kadry technicznej w działach utrzymania ruchu - mówi Aleksandra Kurasiewicz, client manager w dziale engineering & operations, Antal.

Czytaj także: Tychy i Gliwice bacznie obserwują FCA i PSA. Będą zmiany

Stanowiska, które obecnie najtrudniej obsadzić w organizacjach, to między innymi technik utrzymania ruchu, elektryk, automatyk czy mechanik - czyli osoby pracujące w systemie zmianowym, posiadające wyspecjalizowaną wiedzę techniczną.

- Zdecydowanie brakuje osób na stanowiska produkcyjne od podstawowych pozycji do tych najbardziej zaawansowanych. Szczególny popyt obserwujemy na stanowiskach podstawowych: operatorów maszyn, operatorów wózka widłowego, techników w obszarach mechaniki, mechatroniki i elektryki. Duże jest także zapotrzebowanie na operatorów CNC i inżynierów (procesu, jakości). Poziom tego zapotrzebowania może nieznacznie różnić się w zależności od regionów Polski, ale w całym kraju lista stanowisk najtrudniejszych do obsadzenia w branży jest bardzo podobna - potwierdza Arkadiusz Więckiewicz, menadżer regionu w Randstad Polska.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.