Praca, zarobki inżynierów w Polsce. Potrzebujemy ich nawet 80 tys.

Nowe inwestycje w przemyśle, np. w Dolinie Lotniczej czy branży automotive, powodują, że zapotrzebowanie na inżynierów stale rośnie. Obecnie, według szacunków Bergman Engineering, w Polsce potrzebnych jest 70-80 tys. inżynierów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Praca, zarobki inżynierów w Polsce. Potrzebujemy ich nawet 80 tys.

  • Wraz ze wzrostem zapotrzebowania na inżynierów, rosną też wynagrodzenia. – Średnio o 10 proc. rok do roku – mówi w rozmowie z PulsHr.pl Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.
  • Na rynku trwa wręcz walka o inżynierów i każde pozyskanie inżyniera to praktycznie headhunting. Firmy zaczynają też zatrudniać inżynierów z Ukrainy i Indii.
  • Na znaczeniu w dobie rewolucji przemysłu 4.0 zyskują również kompetencje miękkie inżynierów.
  • Przemysł 4.0 będzie tematem dyskusji podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach.

O inżyniera na polskim rynku pracy coraz trudniej. – Według naszych szacunków potrzebnych jest w Polsce 70-80 tys. inżynierów. W tej chwili pojawiają się duże inwestycje, przy których są oni potrzebni. Mam tu na myśli chociażby Dolinę Lotniczą czy branżę automotive. Przykładem są inwestycje Daimlera – wymienia Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.

Zapotrzebowanie na inżynierów w Polsce rośnie, a liczba kształcących ich uczelni jest taka sama. A problemów na rynku jest więcej.  – Do tego jest duże "ssanie" inżynierów do krajów zachodnich: do Niemiec czy Holandii. Sytuacja nie jest więc łatwa – podkreśla Szpikowski.

Praca za granicą? Niekoniecznie

Na Zachodzie inżynier może zarobić dwa, trzy razy tyle co w Polsce. Najczęściej na wyjazd decydują się młodzi inżynierowie, którzy nie mają jeszcze rodzin.

Czytaj też: Pierwsza praca: Młody inżynier chce zdobywać doświadczenia już na studiach

– Ci, którzy mają rodziny, nie są chętni na wyjazd. Chyba że dostaną na tyle duże pieniądze, iż rodziny będą mogły się  z nimi przeprowadzić do innego kraju. Barierą w wyjeździe bywa też znajomość języka – w branży automotive wymagany jest język niemiecki, a nie wszyscy inżynierowie się nim posługują. Inaczej już jest w branży lotniczej, gdzie podstawowym językiem jest język angielski, w którym mówią już raczej wszyscy inżynierowie – mówi Szpikowski.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.