Polscy przedsiębiorcy otwarci na podbój Chin

Z danych Eurostatu wynika, że Chiny są drugim głównym partnerem handlowym Unii Europejskiej, zaraz po Stanach Zjednoczonych. Wymiana handlowa z Państwem Środka wyniosła aż 573 mld euro w 2017 r., co stanowi 15,3 proc. całkowitych obrotów i jest najwyższym wynikiem w historii. Te liczby działają również na wyobraźnię polskich przedsiębiorców.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Polscy przedsiębiorcy otwarci na podbój Chin

  • W Polsce Chiny nadal kojarzą się społeczeństwu z produkcją na szeroką skalę towarów przeznaczonych na zachodnie rynki.
  • Ale jest też grupa – coraz większa – polskich przedsiębiorców widząca w Azji nie tylko możliwość importu tanich towarów, ale także wciąż szybko rosnący rynek zbytu.
  • Eksport do Chin może być dużą szansą dla wielu polskich firm, zwłaszcza, że krajowy i europejski rynek jest coraz bardziej nasycony. Aby się rozwijać, trzeba zatem szukać odbiorców na dalej położonych rynkach.

Rosnące zainteresowanie chińskim rynkiem przedstawia raport „Polsko-chińskie stosunki gospodarcze w 2017 r. w ujęciu porównawczym”. W tym opracowaniu pokazano, że polski eksport do Chin od 2008 r. do 2017 r. zwiększył się o ponad 80 proc. Warto podkreślić, że Chiny są największym odbiorcą polskich produktów w Azji (drugie są Indie, ale wartość nabywanych towarów jest ponad trzykrotnie mniejsza niż przedsiębiorców z Chin).

Co więc najchętniej kupują od polskich przedsiębiorców ich chińscy partnerzy? W 2017 roku struktura eksportu do Chin była zdominowana przez dwie kategorie. Pierwszym są metale nieszlachetne i artykuły z metali nieszlachetnych (ponad 31 proc. całości krajowego eksportu do Chin) oraz maszyny i urządzenia mechaniczne, elektryczne oraz ich części (ponad 26 proc.).

Czytaj więcej: Pomorski Broker Eksportowy chwali się sukcesami: pomogli 600 firmom wejść na zagraniczne rynki

- To w drugim obszarze polscy przedsiębiorcy powinni szukać swoich dalszych szans. Zwłaszcza, że jak wskazuje portal worldstopexports.com, pokrywa się to ze strukturą produktów importowanych z Chin. W 2018 roku najwięcej do Państwa Środka sprzedano maszyn i sprzętu elektrycznego (24,4 proc. całego importu tego kraju) - wylicza Jakub Makurat, dyrektor generalny Ebury Polska.

Jednak jak dodaje, nie każdy z polskich hitów eksportowych dobrze sobie radzi również na rynku Państwa Środka. Np. od lat wskazywana jest rzekoma duża szansa, która stoi przed polską żywnością. Jednak z bezpośrednich rozmów z nimi wynika, że działalność na tym rynku nie jest tak prosta, jak mogłoby się to wydawać. Wciąż kulejące nasza dyplomacja gospodarcza na tamtejszym rynku a realne działania drugiej strony – pomimo tzw. dobrego klimatu politycznego – nie ułatwiają eksportu polskim producentom żywności.

- Potwierdza to fakt, że nadal – mimo znacznej poprawy – na tle całej Unii Europejskiej, polski eksport do Chin wygląda dość blado. Stanowi on zaledwie 1 proc. całego eksportu UE do azjatyckiego mocarstwa. Dlatego jest o co walczyć - przekonuje Makurat.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.