- W ciągu ostatnich 6 lat Polska Agencja Inwestycji i Handlu wsparła blisko 30 projektów w sektorze elektromobilności o łącznej wartości 6 miliardów euro. Sektor ten przyniósł 13 tys. nowych miejsc pracy.
- Na tym nie koniec. Zapotrzebowanie na specjalistów z zakresu elektromobilności stale rośnie, niemal na wszystkich stanowiskach.
- Jak zaznacza Tomasz Szpikowski z Bergman Engineering, pięciocyfrowe zarobki to branżowe minimum, przy czym dodaje, że pensje rosną wraz z nabywanym doświadczeniem.
- Jakich specjalistów potrzebuje polski przemysł? Jakie są najbardziej poszukiwane specjalności inżynierskie? Na te między innymi pytania odpowiedź przyniesie konferencja o polskim rynku pracy inżynierów i specjalistów "Tech and Job", która odbędzie się 5 października w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Zarejestruj się na to wydarzenie.
O tym, że nasz kraj jest atrakcyjny dla inwestorów z tej branży mówi raport „Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie” przygotowany przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH), firmę rekrutacyjną Bergman Engineering oraz Polską Izbę Rozwoju Elektromobilności (PIRE).
- Dzięki dostępowi do wykwalifikowanych pracowników, szybko rosnącej liczbie nowych firm z branży, a także dobrze rozwiniętej infrastrukturze transportowej, Polska postrzegana jest jako jedna z najlepszych lokalizacji dla przedsięwzięć związanych z elektromobilnością. Te inwestycje będą zataczać coraz szersze kręgi, szczególnie że elektromobilność traktowana jest jako skuteczne narzędzie do dekarbonizacji sektora transportu i osiągnięcia neutralności klimatycznej, wymaganej postanowieniami Porozumienia Paryskiego z 2015 roku - tłumaczy Tomasz Szpikowski, prezes Bergman Engineering.
Czytaj też: Branża moto za kilka lat może mieć ogromny problem. Trzeba działać już dziś
Według danych PIRE na koniec lutego 2021 roku w Polsce zarejestrowanych było 20 tysięcy w pełni elektrycznych samochodów (BEV – Battery Electric Vehicles) oraz funkcjonowało 3000 ogólnodostępnych punktów szybkiego (DC – 1017) i wolnego ładowania (AC – 2364 punkty). Jednocześnie sprzedaż samochodów elektrycznych na przestrzeni ubiegłego roku wzrosła aż o 120 proc.
O potencjale sektora elektromobilności świadczą również dane udostępnione przez PAIH. Wynika z nich, że w ciągu ostatnich 6 lat Polska Agencja Inwestycji i Handlu wsparła blisko 30 projektów w branży o łącznej wartości 6 miliardów euro. Sektor ten przyniósł 13 tys. nowych miejsc pracy. Dziś PAIH informuje o kolejnych 21 projektach, które do końca 2022 roku mają pozwolić na utworzenie 7 tys. nowych etatów.
- Wśród firm reprezentujących sektor elektromobilności znajdują się przedsiębiorstwa stanowiące różne ogniwa łańcucha wartości. Szczególnie przedsiębiorstwa z Chin, Korei i Japonii wykazują coraz większe zainteresowani inwestycjami na polskim rynku - mówi prezes PAIH Krzysztof Drynda.
Producenci zapowiadają nowe inwestycje w rynek elektromobilności (Fot. Shutterstock)
Jeszcze więcej miejsc pracy
Producenci zapowiadają nowe inwestycje w rynek elektromobilności. Przykładem jest firma Daimler, która deklaruje 200 milionów euro wkładu w produkcję baterii elektrycznych w Jaworznie. Z kolei Stellantis właśnie projektuje w pełni elektryczny samochód typu crossover marki Jeep, który ma być produkowany w fabryce w Tychach, wraz z podobnymi autami marek: Alfa Romeo oraz Fiat. Inwestycja w tym zakładzie wyniesie ponad 755 mln zł.
W ciągu najbliższych lat ma zostać uruchomiona także produkcja pierwszego polskiego EV, Izery. Za tę inwestycję odpowiada ElectroMobility Poland, spółka należąca do konsorcjum państwowych firm energetycznych. Rozwój sektora elektromobilności to jeszcze więcej pieniędzy dla gospodarki oraz nowe miejsca pracy.
- Od 2021 roku obserwujemy wzmożone zapotrzebowanie na konstruktorów i inżynierów produktu ds. napędu/baterii elektrycznych, specjalistów z obszaru elektryki i elektrotechniki, inżynierów ds. jakości baterii oraz inżynierów testów. Poza tym przedsiębiorcy szukają product managerów oraz ekspertów ds. analiz rynkowych w zakresie wykorzystania i utylizacji baterii elektrycznych – mówi Tomasz Szpikowski.
- Jest jeszcze trzecia grupa stanowisk w sektorze, dotycząca stacji ładowania baterii elektrycznych. Tutaj najbardziej pożądanymi pracownikami są technicy serwisu i technicy-elektrycy - dodaje Szpikowski.
Z raportu „Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie” wynika ponadto, że w 2022 roku wzrośnie zapotrzebowanie na osoby odpowiedzialne za tworzenie infrastruktury, niezbędnej do funkcjonowania branży. To przede wszystkim analitycy w zakresie obsługi danych i systemów monitorujących stan infrastruktury dla sektora e-mobility, specjaliści ds. obsługi serwisowej infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych, a także serwisanci baterii elektrycznych i specjaliści ds. obsługi pogwarancyjnej baterii elektrycznych.
Z raportu „Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie” wynika, że Polacy są cenionymi fachowcami z zakresu obsługi fabryk baterii litowo-jonowych w Europie (Fot. Pixabay)
Ile zarabia się w branży electromobility?
- Pięciocyfrowe zarobki to branżowe minimum, przy czym pensje rosną wraz z nabywanym doświadczeniem. Praca w sektorze jest ciekawa, jednak to branża interdyscyplinarna, która potrzebuje pracowników z wiedzą mechaniczną, elektroniczną, energoelektroniczną, elektrochemiczną, programistyczną w zakresie big data oraz systemów embedded – mówi Tomasz Szpikowski.
Zarobki specjalistów od elektromobilności (dane Bergman Engineering):
- Konstruktor: 8-10 tys. zł brutto
- Inżynier produktu: 9-11 tys. zł brutto
- Inżynier testu: 8-11 tys. zł brutto
- Specjalista ds. elektroniki: 9-11 tys. zł brutto
- Inżynier ds. jakości baterii: 8-10 tys. zł brutto
Z raportu „Elektromobilność w Polsce: inwestycje, trendy, zatrudnienie” wynika, że Polacy są cenionymi fachowcami z zakresu obsługi fabryk baterii litowo-jonowych w Europie. To właśnie polscy inżynierowie budują fabrykę Northvolta w Szwecji czy Gigafactory Tesli pod Berlinem.
– Polscy pracownicy posiadają wysoki poziom umiejętności technicznych, ale brakuje osób wyspecjalizowanych stricte w branży electromobility. Dlatego tak istotna jest ciągła promocja zawodu, oraz wprowadzanie do szkół coraz większej liczby zajęć z obszaru programowania, elektrotechniki i elektrochemii – podsumowuje Rafał Biszcz, dyrektor PIRE Knowledge HUB.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (2)