- Autor: aw/PAP
- •24 kwi 2017 8:56
Projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) ma m.in. określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.

• Projekt ustawy o Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) to teraz jeden z najważniejszych tematów dla Rady Ministrów – powiedział wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński. Projektem rząd ma się zająć we wtorek.
• Realizacji zadań Agencji służyć mają jej zagraniczne biura. "Jesteśmy w trakcie otwierania nowych biur handlowych i jest im potrzebny budżet" - zaznaczył Kościński.
• Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod swoją nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ).
Wiceszef MR wyjaśnił, że budżet Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mają zasilić fundusze z likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI). Ale zaznaczył, że nie jest to czysty zabieg księgowy. Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji działały przy polskich ambasadach.
Projektodawcy podali, że z uwagi na uruchomienie nowych zagranicznych biur handlowych w 2016 r. i 2017 r. niezbędne jest, aby kwota dotacji dla PAIH w 2017 r. została zwiększona o dodatkowe 35 mln zł, gdyż planowana likwidacja WPHI przyniesie oszczędności dopiero w 2018 r.
Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejscu WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie. Według uzasadnienia do projektu ustawy w pierwszej kolejności otwierane są tam, gdzie WPHI nie funkcjonują.
Zagraniczne biura handlowe już powstają. Działają w Szanghaju, Singapurze, Nairobi, Ho Szi Min i Teheranie. Placówkę w San Francisco wiceminister Kościński otworzył pod koniec marca.
Wiceminister zapytany, jak na likwidację WPHI reaguje Ministerstwo Spraw Zagranicznych przypomniał, że podlegają one Ministerstwu Rozwoju. "Była to służba dyplomatyczna, ale podlegała pod ministra właściwego ds. gospodarki. Więc tutaj nie ma żadnej straty dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych" - zauważył.
Działania promocyjne, czyli jakie?
Zgodnie z projektem ustawy do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH wliczono promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą, wspieranie inwestycji polskich na terenie kraju. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

KOMENTARZE (1)