PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

PAIH mocniej będzie wspierać promocję eksportu polskich firm

  • Autor: aw/PAP
  • 24 kwi 2017 8:56


Projekt ustawy o wykonywaniu zadań z zakresu promocji polskiej gospodarki przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu (PAIH) ma m.in. określić zadania PAIH i służyć poprawie koordynacji promocji gospodarczej za granicą.

PAIH mocniej będzie wspierać promocję eksportu polskich firm
Biura handlowe Agencji otrzymają także nowe zadania, takie jak: organizacja zagranicznych misji gospodarczych sprofilowanych pod kątem konkretnych branż (fot. shutterstock.com)
REKLAMA

• Projekt ustawy o Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH) to teraz jeden z najważniejszych tematów dla Rady Ministrów – powiedział wiceminister rozwoju Tadeusz Kościński. Projektem rząd ma się zająć we wtorek.

• Realizacji zadań Agencji służyć mają jej zagraniczne biura. "Jesteśmy w trakcie otwierania nowych biur handlowych i jest im potrzebny budżet" - zaznaczył Kościński.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

• Polska Agencja Inwestycji i Handlu pod swoją nazwą działa od początku lutego. Zastąpiła Polską Agencję Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ). 

 

Wiceszef MR wyjaśnił, że budżet Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu mają zasilić fundusze z likwidacji Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji (WPHI). Ale zaznaczył, że nie jest to czysty zabieg księgowy. Wydziały Promocji Handlu i Inwestycji działały przy polskich ambasadach.

Projektodawcy podali, że z uwagi na uruchomienie nowych zagranicznych biur handlowych w 2016 r. i 2017 r. niezbędne jest, aby kwota dotacji dla PAIH w 2017 r. została zwiększona o dodatkowe 35 mln zł, gdyż planowana likwidacja WPHI przyniesie oszczędności dopiero w 2018 r.

Projekt przewiduje, że sieć nowych zagranicznych biur handlowych, podległych Agencji, powstanie w miejscu WPHI. Zgodnie z projektem, WPHI mają zostać zlikwidowane w ciągu trzech lat od dnia, w którym ustawa wejdzie w życie. Według uzasadnienia do projektu ustawy w pierwszej kolejności otwierane są tam, gdzie WPHI nie funkcjonują.

Zagraniczne biura handlowe już powstają. Działają w Szanghaju, Singapurze, Nairobi, Ho Szi Min i Teheranie. Placówkę w San Francisco wiceminister Kościński otworzył pod koniec marca.

Wiceminister zapytany, jak na likwidację WPHI reaguje Ministerstwo Spraw Zagranicznych przypomniał, że podlegają one Ministerstwu Rozwoju. "Była to służba dyplomatyczna, ale podlegała pod ministra właściwego ds. gospodarki. Więc tutaj nie ma żadnej straty dla Ministerstwa Spraw Zagranicznych" - zauważył.

Działania promocyjne, czyli jakie?

Zgodnie z projektem ustawy do działań promocji polskiej gospodarki realizowanych przez PAIH wliczono promocję eksportu polskich firm, zwłaszcza małych i średnich, promocję polskich branż, wspieranie napływu bezpośrednich inwestycji zagranicznych i inwestycji polskich za granicą, wspieranie inwestycji polskich na terenie kraju. Agencja ma także dostarczać przedsiębiorcom informacje ekonomiczno-handlowe na temat rynków zagranicznych, a inwestorom zagranicznym informacje na temat warunków i uregulowań prawnych prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (1)

Do artykułu: PAIH mocniej będzie wspierać promocję eksportu polskich firm

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • steadygoing 2017-04-25 09:34:40

    Polska potrzebuje wzrost eksportu 3-6 krotny. Kolejna edycja 70 biur handlowych tego nie zapewni. Potrzeba na wszystkich kontynentach 15 dużych polskich ośrodków promocyjno/wystawienniczo/inkubacyjno/handlowych zapewniających obecność na obsługiwanym obszarze minimum 50 polskich eksporterów z potencjałem nowego eksportu USD 50 mln dol. rocznie. Wtedy osiągnąć można przyrost eksportu 37.5 miliarda dol. rocznie przy nakładzie na centra 225 mln. Potrzebne są polskie Sogo Shosha a nie powtórka z ludowej rozrywki (misje, delegacje) promocyjnej. Czas na pracę na rynkach wreszcie a nie pozory!

REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA