-
- •4 lip 2016 7:47
Same pieniądze nie wystarczą, by zmotywować pracowników na produkcji. Pracodawcy próbują szukać sposobów na zwiększenie zaangażowania zatrudnionych.

Pracowników produkcyjnych niełatwo zmotywować. W dzisiejszych czasach samo wynagrodzenie już nie wystarcza, a możliwości rozwojowe są dość ograniczone.
– Pieniądze nie są już głównym motywatorem. Oczywiście dla niektórych osób – nie tylko na produkcji, zarobki wciąż odgrywają najważniejszą rolę, jednak jest ich coraz mniej. Staramy się przesunąć akcent na inne rzeczy, które wyróżnią nas na rynku pracy. Chcemy oferować coś, czego pracownik nie dostanie w innym zakładzie, który jest w stanie wypłacać pensję na podobnym poziomie – mówi Piotr Skaldawski, country HR manager w 3M.
Pracodawcom szukają więc nowych sposobów, np. angażują pracowników w tworzenie miejsca pracy.
– Każdy, bez względu na zajmowane stanowisko, tworzy miejsce pracy. Nie tylko kierownicy, ale również pracownicy produkcji mogą zgłaszać swoje uwagi odnośnie tego, co można zmienić w zakładzie, by osiągnąć lepszą efektywność i wydajność. Najciekawsze pomysły są wprowadzane w życie, a ich pomysłodawcy otrzymują nagrodę finansową – wyjaśnia Skaldawski.
Podobnie jest w polskiej fabryce Opla. – Nasi pracownicy wymyślają kilkanaście kaizenów (drobne usprawnienia, niewymagające dużych nakładów finansowych – przyp. red.) rocznie. Najlepsze z nich nagradzamy. Główną nagrodą – za kaizen roku – jest 6 tys. zł - mówi Andrzej Korpak, dyrektor generalny General Motors Manufacturing Poland.
Kaizeny cieszą się zainteresowaniem ze strony pracowników. Choć niektórzy pracownicy GMMP przychodzą do pracy, robią swoje i wracają do domu, to jednak są i tacy, którzy chcą rozwijać się, nawet jeśli nie wybrali menedżerskiej ścieżki kariery.
– Warto zaznaczyć, że kaizeny to nie tylko budowanie zaangażowania pracowników, ale również oszczędności dla firmy – dodaje Korpak.
System sugestii w Kongsberg Automotive
W Kongsberg Automotive z kolei działa system sugestii „Eureka". – Uruchomiony w 2009 roku, a w wersji elektronicznej w 2013, system sugestii jest źródłem wielu faktycznych usprawnień, które dotyczą zarówno obszarów produkcji, jak i procesów wspierających – ocenia Magdalena Krzyżanowska, dyrektor HR w Kongsberg Automotive.


Słowa kluczowe
- Magdalena Krzyżanowska
- Andrzej Korpak
- Piotr Skaldawski
- 3M Poland
- General Motors Manufacturing Poland
- Opel
- Kongsberg Automotive
KOMENTARZE (1)