-
- •3 kwi 2020 8:30
Stowarzyszenie Inicjatywa Firm Rodzinnych (IFR) po ogłoszeniu wyników głosowania Sejmu nad projektem ustaw tzw. tarczy antykryzysowej oraz podpisania przegłosowanego pakietu przez prezydenta przeprowadziło wśród firm rodzinnych badanie poświęcone ocenie działań władz państwa skierowanych na ratowanie polskich przedsiębiorców przed skutkami kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią koronawirusa.

- Polscy przedsiębiorcy rodzinni bardzo krytycznie podchodzą do tarczy antykryzysowej.
- Zdecydowana większość z nich negatywnie ocenia trafność rozpoznania ich potrzeb przez rząd (67,3 proc.) oraz przygotowany pakiet wsparcia (83,3 proc.).
- Lepiej oceniane są starania rzecznika małych i średnich przedsiębiorców - zebrał on jedynie 46,8 proc. negatywnych ocen, choć prawie tyle samo przedsiębiorców (41,7 proc.) wstrzymało się od oceny jego roli, zapewne dlatego, że działał on poza głównym nurtem mediów oraz nie jest bezpośrednio zaangażowany w proces legislacyjny.
Sejm stracił wiarygodność w oczach przedsiębiorców i zebrał aż 85,3 proc. negatywnych ocen. Jednak przedsiębiorcy dostrzegli rolę Senatu i negatywnie jego wkład w tarczę antykryzysową oceniło jedynie 33,8 proc. Przedsiębiorcy dostrzegli więc senackie poprawki oraz ich bezkompromisowe odrzucenie przez większość sejmową.
Lepiej niż rząd i Sejm oceniana jest działalność władz lokalnych na rzecz ratowania biznesów. Choć wynik 55,8 proc. ocen negatywnych nie zadowala, jednak jest to zupełnie inny obraz starań władz lokalnych niż efektów działań rządu i Sejmu.
Obecne ograniczenia działalności gospodarczej rodzą obawę 57,7 proc. firm stwierdza, że nie przetrwa najbliższych 12 tygodni. Natomiast 44,3 proc. nie doczeka nawet 9 tygodni.
Firmy rodzinne przewidują poważne problemy pomimo obowiązywania tarczy antykryzysowej już od kwietnia. Bankructwo firm oznacza jednocześnie ruinę rodzin przedsiębiorców.
Dla 91 proc. respondentów dochody z firmy stanowią ponad połowę rodzinnych dochodów. Dla 71,8 proc. to ponad trzy czwarte dochodów. Są to firmy dojrzałe: 69,9 proc. z nich działa ponad 11 lat.
Tworzą krajobraz poza metropoliami, bowiem 69,2 proc. z nich działa w miejscowościach poniżej 0,5 mln mieszkańców. Są rozwojowe i z aspiracjami, bo jedynie 30,1 proc. z nich koncentruje się tylko na rynku lokalnym. Pozostałe działają na skalę międzynarodową i ogólnopolską. Jedynie 34 proc. respondentów to mikrofirmy.


KOMENTARZE (1)