PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Deweloperzy rzadko myślą o niepełnosprawnych pracownikach

Każdy biurowiec musi spełniać określone warunki prawne, dostosowujące go do potrzeb niepełnosprawnych pracowników. Inwestorzy mogą również stosować dodatkowe, nieobowiązkowe rozwiązania, jednak niewielu pracodawców się na to decyduje.

  • Autor:JP
  • 7 gru 2015 17:05
Deweloperzy rzadko myślą o niepełnosprawnych pracownikach
Niepełnosprawność nie zawsze oznacza brak możliwości wykonywania pracy, zwłaszcza biurowej. /Fot. Flickr, Josh Hallett, CC2.0
REKLAMA

Według ostatniego, przeprowadzonego w 2011 r. Narodowego Spisu Powszechnego w Polsce jest ok. 4,7 mln osób niepełnosprawnych. Jak podaje GUS na koniec III kwartału 2015 r. zatrudnionych było 475 tys. osób z niepełnosprawnością (wskaźnik zatrudnienia: 14,9 proc.). To o 19 tys. więcej niż w połowie tego roku, ale o 41 tys. mniej niż przed 12 miesiącami.

Aby aktywizować zawodowo osoby z niepełnosprawnością, na polskim rynku pracy funkcjonują m.in.takie instytucje jak Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych czy Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych.

Warto w tym kontekście pamiętać, że jednym z obowiązków pracodawców jest dostosowanie przestrzeni wewnątrz i na zewnątrz biura do potrzeb osób niepełnosprawnych.

– Każdy obiekt biurowy musi być w ten sposób skonstruowany jedynie w zakresie przewidzianym prawem, ale istnieje także szereg opcjonalnych rozwiązań, które inwestorzy mogą włączyć do realizowanego projektu, poprawiając dostępność budynku dla niepełnosprawnych – mówi Halina Gniadecka z Allcon Investment, będącego właścicielem Łużyckiej Plus, pierwszego w Polsce biurowca z certyfikatem „Obiekt bez barier”.

– W kontekście wielu nowo powstających obiektów często słyszy się o ich rozmiarach oraz zastosowaniu proekologicznych rozwiązań, niestety rzadziej w rynkowej praktyce obserwuje się inicjatywy ponadstandardowo wspierające osoby niepełnosprawne.

Obowiązkowe udogodnienia

W obiektach biurowych musi zostać zastosowany szereg udogodnień poprawiających ergonomię użytkowania budynków przez osoby niepełnosprawne. To m.in. montaż osprzętu elektrycznego i czytników kart systemu kontroli dostępu na odpowiedniej wysokości, osobne i szerokie przejście przez bramki kontroli dostępu czy dostosowanie lady recepcji do obsługi osób poruszających się na wózkach inwalidzkich.

Bardzo istotne jest ponadto oznaczenie przeszkleń na drogach komunikacji czy użycie kontrastujących kolorów ścian i posadzek. Toalety dla osób niepełnosprawnych muszą znajdować się na każdej kondygnacji i być wyposażone w dodatkowe poręcze i pochwyty.

Konieczna jest także redukcja nawet najniższych progów i podjazdów, obniżenie krawężników w układach drogowych i zastosowanie kratek odpływowych o pomniejszonym rozstawie oczek.

– W naszym kraju brakuje przejrzystych norm związanych z dostępnością dla osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami, nieustannie popełniamy błędy w projektowaniu i zapewnieniu pełnej dostępności – ocenia Piotr Pawłowski, prezes fundacji Integracja.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Deweloperzy rzadko myślą o niepełnosprawnych pracownikach

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.