- Autor badania Tomasz Wiktorski podkreśla, że liczba pracujących w meblarstwie istotnie się nie zwiększy.
- Zauważa także, że praca dla młodych w tej branży nie jest zbyt atrakcyjna.
- Raport pokazuje także, że polscy producenci niechętnie inwestują w rozwój pracowników.
Raport ukazał się w połowie listopada. Peter Cook Consulting i B+R Studio starają się w nim opisać obecną, trudną dla pracodawców, sytuację na rynku pracy sektora meblowego. Czego dowiadujemy się z raportu "Pracownik na wagę złota. Strategie firm meblarskich w dobie rynku pracowników"?
Znacząco wzrasta znaczenie innych niż wynagrodzenie narzędzi motywacyjnych oraz rola kompetencji menedżerów do utrzymania i poprawy efektywności zespołów - mówi Tomasz Wiktorski, autor badania. (fot. Peter Cook Consulting/materiały prasowe)
Pierwszy wniosek, na jaki zwraca uwagę autor badania Tomasz Wiktorski, to nie tylko problem braku ludzi do pracy, ale również braku kadr o odpowiednich kwalifikacjach. - Analizując obiektywne dane branży meblarskiej i biorąc pod uwagę przemiany gospodarcze, muszę stwierdzić, że prawdopodobnie liczba pracujących w meblarstwie już się istotnie nie zwiększy - pisze we wstępie do raportu Wiktorski. Ostrzega, że w perspektywie dekady grono osób w wieku produkcyjnym w Polsce skurczy się o blisko 7 proc., a liczba pracujących w meblarstwie zostanie ograniczona. - Tym samym już dziś znacząco wzrasta znaczenie innych niż wynagrodzenie narzędzi motywacyjnych oraz rola kompetencji menedżerów w utrzymaniu i poprawie efektywności zespołów.
Czytaj też: Tam meble wygrały z automotive walkę o specjalistów
Wiktorski poddał więc analizie wynagrodzenia, rozwój firm omawianej branży, cele polityki pracowniczej firm, czynniki motywujące i szkolenia. Oto jego najważniejsze obserwacje i udzielone mu odpowiedzi.
Coraz mniej osób w potrzebnych zawodach
Po pierwsze roczniki kształcące się w zawodach stolarz, tapicer, technik technologii drewna są kilkukrotnie mniej liczne niż dekadę temu. W takiej sytuacji autor badania sugeruje pracodawcom uwzględnić w strategiach zamiast rozwoju ekstensywnego rozwój intensywny. Rozumie przez to zwiększanie wartość sprzedaży przy stabilnej lub malejącej liczbie pracowników. Ostrzega, że w sytuacji braków kadrowych inwestowanie w technologię czy automatyzacja nie będzie rozwiązaniem wszystkich problemów.
Wskaźnik przewidywanego zatrudnienia w branży meblarskiej (źródło: GUS/raport/Pracownik na wagę złota)
Obecna kadra pracująca w branży meblarskiej starzeje się i coraz częściej nie ma kto jej zastąpić. Praca dla młodych w tej branży nie jest zbyt atrakcyjna. Do tego dochodzą relatywnie niskie płace, a i tak koszty związane z zatrudnieniem ciągle rosną.
(źródło: Badanie kadr branży meblarskiej B+R Studio dla Peter Cook 2019)
(źródło: Badanie kadr branży meblarskiej B+R Studio dla Peter Cook 2019)
Jak motywować ludzi w tej branży?
Problemem numer dwa jest produktywność już zatrudnionych. W sytuacji rosnącego zapotrzebowania na produkty sektora celem w zakresie polityki pracowniczej jest osiągnięcie większej wydajności z posiadanym zespołem oraz szybsze wdrażanie nowych pracowników. O znaczeniu tego elementu są przekonani prawie wszyscy pytani przez Peter Cook Consulting i B+R Studio, aż 90 proc. respondentów.
(źródło: Badanie kadr branży meblarskiej B+R Studio dla Peter Cook 2019)
Szkolenia nie po myśli pracodawców branży
Wiktorski zaznacza także, że polscy producenci niechętnie inwestują w rozwój pracowników, ponieważ nie stać ich na nieefektywne szkolenia. Zdaniem menedżerów na rynku brakuje dobrych szkoleń i dobrych trenerów z doświadczeniem branżowym.
Czego więc oczekują od dobrego szkolenia?
(źródło: Badanie kadr branży meblarskiej B+R Studio dla Peter Cook 2019)
Jak czytamy w raporcie, przedstawiciele branży zgadzają się ze stwierdzeniem, że warto inwestować w rozwój pracowników, ponieważ bardziej niż kiedykolwiek wcześniej od dobrego zespołu zależy ostateczny wynik firmy. Jednocześnie w opinii badanych na rynku brakuje dobrych wzorców w zakresie kompetencji miękkich, czyli tych, które obejmują obszary szeroko pojętej komunikacji międzyludzkiej i zarządzania zasobami ludzkimi.
(źródło: Badanie kadr branży meblarskiej B+R Studio dla Peter Cook 2019)
Konkluzją badania jest także sugestia, że przedsiębiorstwa sektora meblarskiego potrzebują działów HR, które zoptymalizują struktury organizacyjne do celów firmy, dopasują pracowników do stanowisk i powiążą wyniki pracownika z jego wynagrodzeniem.
Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

KOMENTARZE (0)