PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu partner portalu

Zostało kilka miesięcy na wprowadzenie nowej normy BHP

Mądry pracodawca wie, że bezpieczne warunki pracy przekładają się na efektywność całej organizacji, zadowolenie pracowników, a nawet korzyści finansowe przez brak zwolnień lekarskich wśród pracowników, redukcję przestojów, realizację celów produkcyjnych - mówi Natalia Sidor, specjalista ds. BHP i ochrony środowiska w firmie produkcyjnej 3M, z którą rozmawiamy o wprowadzeniu w firmie nowej międzynarodowej normy, mającej związek z obszarem ryzyk BHP - ISO 45001.

  • Autor:KDS
  • 21 gru 2020 20:00
Zostało kilka miesięcy na wprowadzenie nowej normy BHP
Natalia Sidor, specjalistka ds. BHP i Ochrony Środowiska w 3M. (fot. 3M)
REKLAMA
  • Dokładnie 12 marca 2018 r. ukazał się międzynarodowy standard dla Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną Pracy, czyli norma ISO 45001:2018.
  • Na dostosowanie się do nowych wytycznych firmy dostały ponad trzy lata. Ten czas powoli dobiega końca.
  • Jak w praktyce wprowadzić zmiany, co nowego wnoszą i jak zyska na nich firma? Zapytaliśmy o to Natalię Sidor, specjalistę ds. BHP i ochrony środowiska w firmie produkcyjnej 3M.

Do połowy 2021 roku część przedsiębiorstw musi dostosować się do nowej, międzynarodowej normy, mającej związek z obszarem ryzyk BHP – ISO 45001. Na rozpoczęcie procedur czasu nie zostało wiele, bo trzeba cały proces zakończyć w terminie, a pracy jest sporo. Co zmieniają nowe wytyczne?

- Przed marcem 2018 roku standardy dotyczące BHP były szerzej znane jako norma OHSAS 18001. Norma ISO 45001:2018 została stworzona m.in. po to, żeby ujednolicić strukturę norm – jest to ułatwienie dla firm posiadających też inne systemy zarządzania i chcących je połączyć lub zintegrować.

(Fot. Shutterstock)
(Fot. Shutterstock)

Przy okazji stworzenia nowej normy uwzględniono w niej m.in. wzrost zaangażowania osób na kierowniczych stanowiskach w kwestie BHP oraz zwiększenie wymogów dotyczących konsultacji i współudziału pracowników na stanowiskach niekierowniczych w tworzeniu systemu zarządzania BHP.

Co to oznacza w praktyce?

- Oznacza to, że pracownicy firm, które wdrożyły nową normę ISO, będą uczestniczyć m.in. w opracowywaniu i przeglądach polityki i celów BHP. Czasu na wdrożenie wymagań normy nie zostało wiele, jednak przy dobrym planie działania, systematycznej pracy i zaangażowaniu przedstawicieli różnych działów każda organizacja jest w stanie wdrożyć punkty nowej normy w terminie.

3M jest jedną z firm, która już wprowadziła nowe wytyczne. Jak wyglądało dostosowywanie działań firmy do nich? Co sprawiło najwięcej problemu?

- Kwestie bezpieczeństwa są istotne w każdej branży, ale nabierają szczególnego znaczenia w firmach produkcyjnych, takich jak 3M. Zadaniem działu BHP przy wdrożeniu normy było przede wszystkim koordynowanie całego przedsięwzięcia i zaangażowanie w proces pracowników różnego szczebla.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zostało kilka miesięcy na wprowadzenie nowej normy BHP

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Redakcja poleca

  • PARTNER SERWISU partner portalu

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.