PARTNER PORTALU partner portalu

Zniechęcanie pracowników do PPK może mieć poważne konsekwencje

Zniechęcanie pracowników do przystąpienia do Pracowniczych Planach Kapitałowych (PPK) może kosztować firmę nawet 1,5 proc. wartości funduszu wynagrodzeń. Poza oczywistymi przypadkami bezpośredniego zniechęcania do uczestnictwa w programie za takie działanie może zostać uznane także rozpowszechnianie informacji o własnej rezygnacji z programu przez osoby koordynujące obsługę PPK w firmie czy nadmierne eksponowanie miejsca dostępności deklaracji o rezygnacji z programu.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Zniechęcanie pracowników do PPK może mieć poważne konsekwencje

  • Od 1 lipca 2019 roku na firmach zatrudniających ponad 250 pracowników spoczywa obowiązek utworzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych. Od 1 stycznia 2020 roku obowiązek utworzenia PPK będzie dotyczył firm zatrudniających od 50 pracowników
  • Wielu pracodawców ma wątpliwości jakie działania są dozwolone w ramach komunikacji z pracownikami. Najwięcej obaw budzi sposób przekazania informacji o możliwości rezygnacji z programu - mówi Łukasz Jasiński, strategy advisor w Contract Administration.
  • Karę za zniechęcanie do oszczędzania w PPK może ponieść zarówno osoba bezpośrednio do tego nakłaniająca oraz ta, która nakłoniła ją do podjęcia takich działań - dodaje Łukasz Jasiński.

Zgodnie z ustawą o Pracowniczych Planach Kapitałowych przystąpienie pracownika do programu jest dobrowolne. Pracodawca ma obowiązek poinformowania osoby zatrudnionej zarówno o dobrowolnym charakterze uczestnictwa w programie, jak i możliwości rezygnacji z PPK. Sposób komunikacji nie może jednak w żaden sposób sugerować zatrudnionemu decyzji. Rezygnacja z udziału w PPK musi być podjęta świadomie i wymaga złożenia przez pracownika pisemnego oświadczenia.

Jednak - jak już wcześniej w rozmowie z PulsHR.pl alarmowała Państwowa Inspekcja Pracy - na przeszkodzie mogą stanąć sami pracodawcy, którzy - jak pokazuje pierwsze zgłoszenie - niechętnie podchodzą do współfinansowania emerytury swoich pracowników. Jak podaje PIP, trafiło do nich pierwsze zgłoszenie dotyczące nieprawidłowości przy tworzeniu PPK. Mowa w nim o nakłanianiu pracowników do rezygnacji z możliwości dodatkowego oszczędzania w programie.

Kto ponosi odpowiedzialność za nieprawidłowości związane z PPK?

Do Państwowej Inspekcji Pracy wpłynęły już pierwsze skargi dotyczące nakłaniania pracowników do rezygnacji z uczestnictwa w programie. Obecnie trwają kontrole. Główny Inspektor Pracy Wiesław Łyszczek w niedawnej rozmowie z PulsHR.pl, że PIP będzie kontrolować takie sytuacje by nie doszło do nieprawidłowości.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

3 komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

kreska 2019-10-19 15:49:28

To juz jest przeginka jesli pracodawca zniecheca. Bo co w tej sytuacji ma zrobic pracownik? Dlatego tez na druga reke jednak to ze zeby sie wypisac trzeba zlozyc specjalne oswiadczenia jest słuszne. Gdyby nie to - to juz w ogole pracodawcy mogliby dalej uskuteczniac swoje racje o bezsensownym doplacaniu do emerytur swoich pracownikow

Pinker 2019-10-11 17:05:31

Nie trzeba zniechęcać. Po skoku na kasę z OFE mało kto uważa że tym razem będzie inaczej. Ta czy inna władza powie, że nie ma pieniędzy na emerytury i trzeba wszystkim dać po równo, czyli nic.

Pinker 2019-10-11 17:02:48

Nie trzeba specjalnie zniechęcać. Po skoku na OFE już mało kto ufa/wierzy, że tym razem będzie inaczej.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.