×

Subskrybuj newsletter
pulshr.pl

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu.

Podaj poprawny adres e-mail
  • Musisz zaznaczyć to pole
PARTNERZY PORTALU

Zmiany w ustawie o społecznej inspekcji pracy. Projekt już w Sejmie

  • Autor: PAP/KDS
  • 10 maj 2019 10:38

Do Sejmu trafił senacki projekt nowelizacji ustawy o społecznej inspekcji pracy, który nakłada na inspektora obowiązek otrzymania zgody pracownika na pozyskanie informacji lub dokumentów zawierających jego dane osobowe.

Zmiany w ustawie o społecznej inspekcji pracy. Projekt już w Sejmie
Fot. Adobe Stock. Data dodania: 23 września 2022
REKLAMA

Za propozycją nowelizacji głosowali wszyscy senatorowie. Projekt przygotowany przez senacką komisję ustawodawczą dostosowuje system prawa do wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 26 kwietnia 2018 r.

Zakwestionowany przez TK przepis zobowiązuje pracodawcę i pracowników do udzielenia informacji oraz okazania dokumentów we wszystkich sprawach objętych zakresem działania inspektora, do którego należy m.in. kontrola przestrzegania przepisów prawa pracy oraz zapewnienia przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. W pewnych sytuacjach takie uprawnienie obejmuje więc także możliwość przekazania informacji i dokumentów zawierających dane osobowe pracownika.

W opinii TK takie uprawnienie jest niezgodne z wyrażonym w art. 47 Konstytucji RP prawem do ochrony życia prywatnego. Jak wskazano w ocenie skutków regulacji projektu, ochrona życia prywatnego obejmuje m.in. autonomię informacyjną, która oznacza prawo do samodzielnego decydowania o ujawnieniu innym informacji dotyczących siebie, jak również prawo do kontrolowania tych informacji, jeżeli znajdują się w dyspozycji innych podmiotów.

Proponowane przez Senat wykonanie wyroku polega więc na uzupełnieniu zakwestionowanej regulacji o przepis przewidujący, że żądanie przez społecznego inspektora pracy udzielenia informacji oraz okazania dokumentów w zakresie dotyczącym danych osobowych, może zostać spełnione za zgodą osób, których te dane dotyczą.

Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy. Społecznych inspektorów pracy wybierają i odwołują pracownicy danego zakładu pracy.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami portalu

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiany w ustawie o społecznej inspekcji pracy. Projekt już w Sejmie
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
REKLAMA

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl


REKLAMA