PARTNERZY PORTALU partner portalu partner portalu

Zmiany w przepisach dotyczących pracy zdalnej. Jest kolejna wersja

Wydłużenie okazjonalnej pracy zdalnej z 12 do 24 dni w ciągu roku i każdorazowe uzgadnianie z pracodawcą miejsca wykonywania pracy zdalnej to zmiany zawarte w drugiej wersji projektu nowelizacji Kodeksu Pracy dotyczącej pracy zdalnej. Do czwartku trwają konsultacje międzyresortowe zmienionego projektu.

  • Autor: PAP/JP
  • 28 lip 2021 17:25
Zmiany w przepisach dotyczących pracy zdalnej. Jest kolejna wersja
W nowej wersji projektu wydłużono możliwość wykonywania pracy zdalnej okazjonalnie (na wniosek pracownika) z 12 do 24 dni w roku (fot. Shutterstock)
REKLAMA
  • Po pierwszych uzgodnieniach międzyresortowych w projekcie uwzględniono część uwag.
  • Przede wszystkim doprecyzowano, że miejscem wykonywania pracy zdalnej będzie miejsce wskazane przez pracownika każdorazowo uzgodnione z pracodawcą.
  • Jak podano w uzasadnieniu do projektu, co do zasady będzie to miejsce zamieszkania pracownika lub inne wybrane przez niego miejsce, na które pracodawca wyraził zgodę.

Poszerzono listę przesłanek zobowiązujących pracodawcę do uwzględnienia wniosku pracownika o wykonywanie pracy zdalnej o osoby sprawujące opiekę nad innym członkiem najbliższej rodziny lub inną osobą pozostającą we wspólnym gospodarstwie domowym, posiadających orzeczenie o niepełnosprawności albo orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności. Pracodawca będzie mógł odmówić ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy wykonywanej przez pracownika. O przyczynie odmowy będzie musiał poinformować pracownika w ciągu 7 dni roboczych (w pierwotnej wersji projektu 5 dni).

Wykonywanie pracy zdalnej będzie możliwe na polecenie pracodawcy, np. w czasie epidemii, stanu klęski żywiołowej lub z powodu siły wyższej, gdy zapewnienie przez pracodawcę bezpiecznych i higienicznych warunków pracy nie jest czasowo możliwe. Dodano zapis, że pracownik będzie musiał złożyć wcześniej oświadczenie w formie papierowej lub elektronicznej, iż posiada warunki lokalowe i techniczne do wykonywania pracy zdalnej.

Interesują Cię biura, biurowce, powierzchnie coworkingowe i biura serwisowane? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W nowej wersji projektu wydłużono możliwość wykonywania pracy zdalnej okazjonalnie (na wniosek pracownika) z 12 do 24 dni w roku. Jak wskazano w uzasadnieniu, przykładem wykorzystania instytucji okazjonalnej pracy zdalnej może być konieczność opieki nad członkiem rodziny czy potrzeba wyjazdu do innej miejscowości w celu załatwienia spraw osobistych.

Zmianie uległy też zapisy dotyczące postępowania w razie wypadku przy pracy zdalnej. Zaproponowano, by termin dokonania oględzin miejsca wypadku był uzgadniany z pracownikiem lub jego domownikiem, jeśli stan pracownika nie będzie pozwalał na uzgodnienie tego terminu. W pierwotnej wersji była mowa o tym, że zgłoszenie pracodawcy wypadku przy pracy zdalnej oznacza wyrażenie przez pracownika zgody na przeprowadzenie oględzin miejsca wypadku.

PODOBAŁO SIĘ? PODZIEL SIĘ NA FACEBOOKU

KOMENTARZE (0)

Do artykułu: Zmiany w przepisach dotyczących pracy zdalnej. Jest kolejna wersja

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Nie przegap żadnej nowości!

Subskrybuj newsletter PulsHR.pl Zamawiając newsletter akceptujsz Politykę prywatności portalu


REKLAMA

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.