Ustawa o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy w sejmowej komisji

Komisja do Spraw Kontroli Państwowej oraz Komisja Polityki Społecznej i Rodziny rozpatrzą dziś poprawki poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy. Celem proponowanej ustawy jest zapewnienie przejrzystości w zakresie działalności gospodarczej prowadzonej przez członków rodziny inspektorów pracy, o ile ma ona związek z działalnością kontrolną prowadzoną przez tych inspektorów.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Ustawa o zmianie ustawy o Państwowej Inspekcji Pracy w sejmowej komisji

  • Jak czytamy w uzasadnieniu komisyjnego projektu ustawy, zbieżność przedmiotu kontroli prowadzonej przez inspektora pracy z działalnością gospodarczą członka jego rodziny może prowadzić do konfliktu interesów jak również podejrzenia o stronniczość bądź interesowność.
  • Zarówno w interesie Państwowej Inspekcji Pracy, jako organu kontroli państwowej, jak i samych inspektorów pracy leży zapewnienie przejrzystości na gruncie styku interesów zawodowych i prywatnych.
  • Odpowiednia wiedza posiadana przez przełożonych pozwoli im na taką organizację działań kontrolnych, aby zapewnić ich przejrzystość.

Istotą proponowanej regulacji jest nałożenie na pracowników wykonujących czynności kontrolne obowiązku złożenia pisemnego oświadczenia o prowadzeniu albo nieprowadzeniu przez osobę najbliższą działalności gospodarczej, której przedmiot pokrywa się z zakresem działalności kontrolnej prowadzonej przez tych pracowników. Dzięki takim informacjom przełożeni pracownika będą dysponowali wiedzą, która pozwoli im na odpowiednie kształtowanie zadań tego pracownika. Głównie chodzi o szkolenia bhp.

Ponieważ wdrożenie ustawy wymaga wydania stosownego zarządzenia przez Głównego Inspektora Pracy, określającego wzór oświadczenia składanego przez pracowników oraz przekazania odpowiedniej informacji pracownikom, proponuje się aby ustawa wchodziła w życie z dniem 1 października 2018 r. – a więc po zakończeniu tradycyjnego okresu urlopowego latem 2018 r.

Skutki projektowanej ustawy

Skutki społeczne i prawne projektowanej ustawy są bardzo ważne – ustawa pozwoli na zapewnienie pełnej przejrzystości w działaniach podejmowanych przez inspektorów pracy, pozwoli na uniknięcie jakichkolwiek związków i konfliktów ich działań z działalnością zarobkową prowadzoną przez członków ich rodzin a w konsekwencji zapewni warunki do pełnej niezależności w realizacji zadań
służbowych.

Czytaj też: Ustawa o Państwowej Inspekcji Pracy przestarzała? "Trzeba na nowo określić rolę i zadania PIP"

Proponowane regulacje będą też istotnym czynnikiem, wzmacniającym zaufania obywateli do organów kontrolnych Państwa. Projektowana ustawa nie ma wpływu na finanse publiczne, finanse podmiotów  gospodarczych, budżety gospodarstw domowych ani na funkcjonowanie gospodarki.

Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.