Umowa uaktywniająca zniechęci nianie do pracy? Tak wcale nie musi być

Z danych Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej (MRPiPS) wynika, że w oparciu o umowę uaktywniającą w 2017 roku zatrudnionych było mniej niań niż w roku 2012, kiedy to ta forma zatrudnienia zaczynała funkcjonować. Specjaliści, w raporcie przygotowanym przez Niania.pl, wyjaśniają powody tego zjawiska.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Umowa uaktywniająca zniechęci nianie do pracy? Tak wcale nie musi być

PODZIEL SIĘ


Autor: AKC

10 sie 2018 14:19


  • Pod koniec 2011 r. rząd zaproponował rozwiązanie, które miało pomóc finansowo rodzicom w zatrudnieniu opiekunki dla dziecka w wieku do trzech lat.
  • Wprowadzono umowę uaktywniającą, dzięki której składki (wypadkowa, emerytalna, rentowa i zdrowotna) do wysokości pensji minimalnej w 100 proc. były finansowane przez rząd. To się zmieniło wraz z końcem 2017 r. 
  • Od początku 2018 r. budżet państwa finansuje składki niań od jedynie tej części pensji, która nie jest wyższa niż 50 proc. minimalnego wynagrodzenia. Na mocy nowych przepisów ubezpieczenie chorobowe jest dla opiekunki dobrowolne i niania finansuje je sama. 

Jak podkreślają autorzy raportu "Rynek niań w Polsce w 2017 roku na tle innych form opieki", umowa uaktywniająca jest atrakcyjna przede wszystkim dla osób w wieku przedemerytalnym, ponieważ pozwala zachować ciągłość składek. Zaznaczają przy tym, że osoby studiujące poniżej 26. roku życia są zwolnione z opłacania składek ZUS, a jak wynika z danych portalu Niania.pl, to właśnie osoby w tym wieku stanowią znamienitą część chętnych do opieki nad dziećmi.

Czytaj też: MRPiPS: Niania najdroższą formą opieki nad dziećmi

Warto również pamiętać, że umowa uaktywniająca wiąże się z koniecznością zapłacenia przez nianię podatku dochodowego oraz rejestracją, która kojarzyć się może ze skomplikowanymi procedurami. To właśnie te kwestie mogą wpływać na to, iż większość niań nie chce korzystać z tej formy zatrudnienia.

Tymczasem okazuje się, że umowa wcale nie jest skomplikowana, a do tego jest korzystna zarówno dla rodziców, jak i dla niań. 

Jeśli niania zarabia minimalne wynagrodzenie lub niższe, a dla umów uaktywniających zawartych od 1 stycznia 2018 r. - połowę minimalnego wynagrodzenia albo mniej, rodzic musi wypełnić i złożyć do ZUS: deklarację ZUS DRA oraz raport miesięczny ZUS RCA  (jeśli niania podlega ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu) albo raport miesięczny ZUS RZA  (jeśli niania podlega tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu). W raporcie ZUS RCA lub ZUS RZA wpisać należy kod tytułu ubezpieczenia, który zaczyna się od cyfr 04 30.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.