Umowa o zakazie konkurencji: Co w niej może być, a czego nie powinno?

W dobie rynku pracownika odejście każdego specjalisty to problem. Problem tym bardziej bolesny, jeśli przechodzi pracować do konkurencji. Odchodzący z firm specjaliści muszą jednak liczyć się z tym, że dotychczasowy pracodawca przedstawi im na pożegnanie umowę o zakazie konkurencji. Dobrze zatem wiedzieć, kto może taką umowę otrzymać i jakie zapisy mogą się w niej znaleźć.
REKLAMA


Puls HR Puls HR

Umowa o zakazie konkurencji: Co w niej może być, a czego nie powinno?

PODZIEL SIĘ


Autor: MIW

12 lut 2018 15:51


  • Umowy o zakazie konkurencji nie można podpisać z każdym pracownikiem, a jedynie z takim, który ma dostęp do szczególnie ważnych informacji i których ujawnienie może narazić pracodawcę na szkodę,
  • Umowa o zakazie konkurencji, aby była ważna, musi być sporządzona na piśmie. Określa się w niej zakres zakazu, okres jego obowiązywania, jak również odszkodowanie, jakie pracodawca powinien zapłacić pracownikowi za powstrzymanie się od działalności konkurencyjnej.
  • Zakaz konkurencji, a więc obowiązek pracownika powstrzymania się od działalności konkurencyjnej, ustaje w razie niewywiązywania się pracodawcy z obowiązku wypłaty odszkodowania (pod tym pojęciem rozumie się również nieterminową wypłatę) oraz w razie ustania przyczyny uzasadniającej zakaz.

Jak przypomina specjalizująca się w prawie pracy i polityce społecznej dr hab. Monika Lewandowicz-Machnikowska, prof. Uniwersytetu SWPS, kodeks pracy przewiduje możliwość zawierania umów o zakazie konkurencji w trakcie, jak i po ustaniu stosunku pracy (w tym drugim przypadku określa się ją często jako klauzulą konkurencyjną). Zastrzega jednak, że zawarcie takiej umowy nie jest możliwe z każdym pracownikiem, a jedynie z takim, który ma dostęp do szczególnie ważnych informacji, których ujawnienie może narazić pracodawcę na szkodę, np. pracownikiem działu kadr, marketingu czy księgowym.

- Ważne jest jednak to, że według poglądu przyjętego w orzecznictwie po zawarciu umowy o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy pracodawca nie może powoływać się na to, że umowa jest nieważna, bo pracownik nie miał w rzeczywistości dostępu do szczególnie ważnych informacji - podkreśla dr hab. Monika Lewandowicz – Machnikowska.

Trzeba pamiętać, że umowa o zakazie konkurencji jest umową odrębną od umowy o pracę. Pracownik zobowiązuje się w niej do tego, że przez określony czas po ustaniu stosunku pracy nie będzie prowadził działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczył pracy w ramach stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką działalność, a pracodawca zobowiązuje się płacić mu za to odszkodowanie.

Co istotne, choć kodeks pracy mówi, że zakaz konkurencji powinien wynikać z odrębnej umowy, to odrębność ta wyraża się w samej treści umowy o zakazie konkurencji, a nie w jej formie. Umowa taka może być więc zawarta w osobnym dokumencie lub być klauzulą w umowie o pracę.

CZYTAJ DALEJ »
Podobał się artykuł? Podziel się!
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC

REKLAMA

Nie ma jeszcze komentarzy. Kliknij aby dodać komentarz.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.